کونا N کراس اوور قدرتمند هیوندا معرفی شد
شرکت هیوندا در نهایت پس از مدتها انتظار، نسخه N یا همان اسپرت و عملکرد بالا کونا را معرفی کرده که دارای چهره تهاجمی و بخش فنی قدرتمندی است. این خودرو دارای مشخصات فنی ارتقایافته نسبت به نسخه استاندارد است.
«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار– پس از چند ماه گمانهزنی رسانهها، بالاخره شرکت هیوندای از کونا N رونمایی کرد. این خودرو که با مدل 2022 و به عنوان قویترین نسخه از کراساور جمعوجور ساخت هیوندای به میدان آمده، یکی از قدرتمندترین کراساورهایی است که توسط خودروساز کرهای عرضه شده است.
”هیوندای کونا N مجهز به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با قدرت 276 اسببخار است که آن را توسط جعبهدنده 8 سرعته دوکلاچه، به چرخها میفرستد“مهمترین تفاوت میان کونا N با سایر نسخههای این خودرو را باید در بخش فنی جستجو کرد، جایی که پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر با 276 اسببخار قدرت و 392 نیوتنمتر گشتاور حضور دارد. این پیشرانه با ولوستر N مشترک بوده ولی به واسطه گستره بیشتر گشتاور، کاهش تاخیر توربو و تغییر در سیستم اگزوز، عملکرد بهتری ارائه میدهد.
به لطف قابلیت N Grin Shift، نیروی پیشرانه به صورت لحظهای و البته با فشار یک دکمه، به 286 اسببخار افزایش خواهد یافت. نیروی پیشرانه از طریق جعبهدنده هشت سرعته دوکلاچه تر به رینگهای 19 اینچی پوشیده در تایرهای P-Zero ساخت پیرلی منتقل میشود. بد نیست بدانید امکان سفارش جعبهدنده دستی یا سامانه چهارچرخ محرک برای هیوندای کونا N فراهم نبوده ولی سامانه دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی برای آن تدارک دیده شده تا پایداری خودرو حفظ شود. شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت هیوندای کونا N از سوی شرکت سازنده به ترتیب 5.5 ثانیه و 240 کیلومتر برساعت اعلام شده است. افزایش سختی کمکفنرها برای پایداری در پیچ و خم جاده و ترمزهای تقویت شده، بخشی از تمهیدات هیوندای برای افزایش ایمنی این خودروی 1514کیلوگرمی است.
5 حالت رانندگی مختلف شامل اکو، نرمال، اسپرت، N و سفارشی برای هیوندای کونا N پیشبینی شده که با انتخاب هر کدام، تغییراتی در تنظیم پدال گاز، کنترل کشش و پایداری، فرمان و صدای خروجی از اگزوز پدیدار میشود. غیر از طراحی جدید چراغهای جلو، عقب و دیلایت که از زمان ارائه فیسلیفت برای کونا در این خودرو شاهد هستیم، فرم سپرهای جلو و عقب، خروجی اگزوز، رینگها و الگوی جلوپنجره هیوندای کونا N از سایر نمونهها متمایز شده است. البته رکابهای جانبی، لبه سپرهای جلو و عقب به همراه نوار قرمز و فرم مثلثی چراغ سوم ترمز را هم نباید فراموش کرد.
در فضای کابین با طرح اسپرت صندلیها روبرو هستیم که با جیر میکروفایبر و چرم مصنوعی روکش شدهاند. همچون سایر محصولات مزین به نشان N، جزئیات آبی رنگ در قطعاتی همچون فرمان، اهرم تعویض دنده و جالیوانی دیده میشود. صفحات 10 اینچی پشت آمپر و اطلاعات سرگرمی و پدالهایی با ظاهر فلزی، از دیگر نکات جالب توجه در کابین این خودرو است.
قابلیت N Mode Design با امکان شبیهسازی موقعیت راننده در پیست مسابقه هم ویژگی جذاب دیگری است که مهندسان هیوندای برای کونا N تدارک دیدهاند. مجموعهای از سامانههای ایمنی فعال شامل ترمز خودکار اضطراری، دستیار حفظ حرکت بین خطوط، نوربالای خودکار، هشدار نقطه کور و کروزکنترل تطبیقپذیر به راننده هیوندای کونا N برای رانندگی ایمن یاری خواهند رساند.
هیوندای کونا N در بازار خودروی ایالات متحده رقیب مستقیمی ندارد و میتواند به عنوان گزینهای ارزانتر ولی هیجانانگیزتر از خودروهایی همچون بامو X2، مرسدسبنز GLA و جگوار E-Pace مطرح شود. هیوندای کونا N پیش از پایان سال جاری میلادی وارد بازار میشود، زمانی که تعداد اعضای خانواده N به 18 خواهد رسید. درباره قیمت این خودرو فعلاً اطلاعی در دسترس نیست اما میتوان انتظار داشت که قیمت پایه بالاتر از 34 هزار دلار تعیین شود.
منبع: www.geeky-gadgets.com