مجلس به دنبال نظاممند کردن انتصابات مدیران/ در وزارت ماندن، ارزش تحت فشار قرار گرفتن از سوی مقامات بالادستی را ندارد
یکی از موضوعاتی که در روزهای اخیر به بحث داغ در فضای مجازی تبدیل شده، انتصاب منصوبان و دامادان برخی مسئولان اجرایی و حکومتی در پست های حساس و کلیدی برخی وزارت خانه هاست.
موضوع انتصاب داماد رئیس جمهور در معاونت وزارت صنعت معدن و تجارت، یکی از مهم ترین این جنجال ها بود که روز گذشته، سرانجام به دلیل استعفای کامبیز مهدی زاده از سمت خود به پایان رسید، ولی این تنها مورد از انتصاب دامادها به سمت های اجرایی نبود.
انتصاب سیدحسین میرخلیلی، داماد احمد خاتمی به عنوان رئیس حوزهی ریاست در سازمان برنامه و بودجه نیز یکی دیگر از جنجال های رسانه ای بود که البته در حاشیه انتصاب داماد روحانی کمرنگ ماند. پیش از این نیز انتصاب فرزند رحمانی فضلی، انتصاب داماد طیب نیا و حداد عادل نیز خبرساز شده بود؛ اما آنها نیز آخرین داماد وابسته به مردان قدرت نیستند و هستند افراد بسیار دیگری که هنوز نام آنها رسانه ای نشده است.
به هر ترتیب، انتشار این نام ها که گاهی فضای رسانه ای را به خود اختصاص می دهد با واکنش های زیادی در جامعه مواجه می شود و تقریبا گفته تمام منتقدان، اشاره به این موضوع دارد که افراد تحصیل کرده بیکار در کشور بسیار است، چرا به جای استفاده از توانایی این افراد از نورچشمی ها در سمت های حساس استفاده می شود؟
مجلس شورای اسلامی نیز از جمله نهادهایی است که تمایل دارد به این موضوع وارد شود و گویا قرار است طرحی برای ساماندهی به موضوع انتصابات در مجلس تهیه شود!
محمدعلی پورمختار در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نمایندگان به موضوعات مربوط به انتصابات حساس شده اند و موضوعات را از نزدیک دنبال می کنند؛ البته فشار افکار عمومی و رسانه ها در این مورد بیش از فشاریی است که از سوی نمایندگان وارد می شود.
این نماینده مجلس گفت: باید در موضوع جذب برخی تفکیک ها را قائل شد، معمولا شیوه به کارگیری آقازاده ها به دو روش است؛ در روش نخست، برخی افرادی را که وابستگی هایی به برخی اشخاص دارند، بدون کوچک ترین مهارت و تجربه ای به کار می گیرند که این کاملا خلاف قانون است، ولی در برخی موارد دیده شده که برخی، مستخدم هستند؛ اما شاید در نهادشان به عنوان مشاور و یا کارشناس هستند و یکباره با یک توصیه ساده مسئول می شوند، که البته این از اختیارات یک مسئول یا وزیر است.
وی در ادامه افزود: اما درست است که وزیر اختیاراتی دارد اما نمی شود یک نفر را بدون کوچکترین تخصصی به کار گرفت؛ مثلا در همین مورد داماد رئیس جمهور. وی اصلا کار معدن نکرده بود و هیچ تخصصی در این زمینه نداشت، ولی به کارگیری شد، در حالی که افرادی با بیش از 20 سال سابقه در این زمینه کنار گذاشته می شوند؛ بنابراین این خلاف عقل است و در این موارد باید مجلس ورود کند؛ البته هرچند مجلس واکنشی نشان نداد و وزیر هم برکنارشان نکرد، فشار افکار عمومی باعث شد، وی خود کناره گیری کند.
این نماینده همچنین یادآور شد: توصیه ما به وزرا و مدیران دولتی این است که از پذیرش اینگونه توصیه نامه ها برای انتصاب افراد حذر کنند، در غیر این صورت تحت فشار افکار عمومی قرار می گیرند. اگر هم از جای دیگری در فشارند، استعفا دهند، چون در وزارت ماندن، ارزش تحت فشار قرار گرفتن از سوی مسئولان دیگر را ندارد.
پورمختار گفت: مجلس پیگیر این موضوع است و به همین دلیل به دنبال طرحی هستیم که انتصابات را بر اساس شایسته سالاری انجام دهد و این موضوع را نظام مند کند. در صورت تصویب این طرح، نظارت مجلس بر این موضوع نیز افزایش پیدا خواهد کرد و افرادی که برای پست های مختلف منصوب می شوند، بر اساس شاخص های مشخصی انتخاب خواهند شد.