۴ مهارت ضروری برای موفقیت شغلی

در اینجا به چهار مهارت کلیدی اشاره می کنیم که کمتر به آنها پرداخته می شود، اما بسیار ضروری اند. با کسب این مهارت ها نه تنها موقعیتهای شغلی بهتری به دست خواهید آورد، بلکه به رهبری تأثیرگذار در سازمان خود تبدیل خواهید شد.
تصور کنید در یک مصاحبه شغلی هستید و رقیبان شما همگی مدارک تحصیلی عالی و سوابق درخشانی دارند. چه چیزی شما را متمایز میکند؟ کدام مهارت ها شما را یک سر و گردن بالاتر از بقیه رقبا قرار می دهند؟
مهارت های ضروری و موفقیت شغلی
توانایی های فردی و اجتماعی
موفقیت شغلی تنها به دانش تخصصی یا مدرک دانشگاهی محدود نمیشود. در محیطهای کاری پویا و رقابتی امروز، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که علاوه بر مهارتهای فنی، از تواناییهای فردی و اجتماعی بالایی برخوردار باشند.
این مهارت ها نه تنها عملکرد شما را بهبود میبخشند، بلکه مسیر پیشرفت و ارتقای شغلی را نیز هموار میکنند.
صرف نظر از اهدافی که برای حرفه خود دارید، مهارتهای حیاتی زیادی وجود دارد که به آنها نیاز خواهید داشت و هر کارفرمایی آنها را تحسین یا درخواست خواهد کرد. احتمالاً بیشتر مهارتها را به مرور زمان توسعه دادهاید و فقط باید قبل از شروع فرآیند درخواست و مصاحبه، آنها را بهروز کنید. داشتن این مهارتها نه تنها شما را در طول فرآیند استخدام یک قدم جلوتر از بقیه قرار میدهد، بلکه پس از رسیدن به شغل و شروع به استفاده از آنها، به شما مزیت میدهد. ما چهار مهارت ضروری را که صرف نظر از مسیر شغلی که انتخاب میکنید به آنها نیاز خواهید داشت، شناسایی کردهایم.
۱. نوشتن
مهارتهای قوی در نوشتن از همان ابتدای فرآیند استخدام مشهود است. ایمیلها، رزومهها و نامههای درخواست، جنبهای از شخصیت شما و آنچه میتوانید برای یک شرکت به ارمغان بیاورید را نشان میدهند.
اگرچه اغلب به نظر میرسد که مهارتهای نوشتاری دست کم گرفته میشوند و مورد توجه قرار نمیگیرند، اما داشتن مهارتهای قوی در نوشتن و دستور زبان یک مزیت است.
حتی شغلی که فکر میکنید نیازی به نوشتن ندارد، معمولاً مواقعی دارد که نیاز به نوشتن مؤثر دارید. شما باید دانش لازم برای نوشتن واضح، کارآمد و بدون اشتباهات اساسی را داشته باشید.
تقویت مهارتهای نوشتاری به شما این امکان را میدهد که به طور واضح و سریع ارتباط برقرار کنید، به خصوص برای بهروزرسانیها، رویدادها، پروژهها یا هر موضوع مهم دیگری که باید با همکاران به اشتراک گذاشته شود، بدون اتلاف وقت برای توضیح یا پرسیدن سوالات.
با قدرت جادویی فن بیان آشنا شوید
اگرچه مهارتهای نوشتاری برای ارتباطات داخلی بسیار مهم هستند، اما به همان اندازه، اگر نه بیشتر، در ارتباطات خارجی نیز مهم هستند. محتوایی که به اشتراک گذاشته میشود اما فهم آن دشوار است، به طور ضعیف نوشته شده است یا حاوی خطاهای دستوری یا املایی است، اعتبار شما و شرکت شما را کاهش میدهد.
اگرچه ممکن است به نظر برسد که بسیاری از محیطهای کاری مدرن در مورد ارتباطات غیررسمیتر شدهاند، اما بسیار مهم است که در ایمیلها و هرگونه تبادل نوشتاری دیگر، حرفهایگری خود را حفظ کنید.
۲. صحبت برای جمع
چه عاشق ارائه و سخنرانی در جمع باشید و چه آنها را یک نقطه ضعف بدانید، شکی نیست که در مقطعی از حرفه حرفهای خود نیاز به ارائه در مقابل دیگران خواهید داشت.
داشتن توانایی صحبت در جمع به شما کمک میکند تا از دیگران حمایت کنید و مهارتهای متقاعدسازی را توسعه دهید.
برخی افراد درونگراتر هستند و در بلند شدن برای صحبت کردن در مقابل دیگران مشکل دارند، که میتواند موقعیت را عصبی و استرسزا کند، اما توانایی غلبه بر این مشکل و بهبود آن و دانستن نحوه تعامل صحیح با مخاطب در محیط کار مهم است.
با تمرین مهارتهای سخنرانی در جمع، میتوانید با دیگران چه در داخل و چه در خارج از محل کار بهتر ارتباط برقرار کنید. شما قادر خواهید بود برای هر نوع مخاطبی پیامی آماده کنید که نشان دهد اعتماد به نفس دارید و به شما در ایجاد روابط و شاید حتی تبدیل شدن به یک رهبر فکری کمک کند.
مهارتهای خوب ارتباط شفاهی در محیط کار حرفهای کلیدی هستند. توانایی ایستادن در مقابل دیگران و ارائه پیام، تأثیر مثبتی ایجاد میکند و به شما فرصت رشد شغلی میدهد.
۳. کار تیمی و همکاری
مهم نیست در چه زمینه شغلی هستید، باید بتوانید به طور مؤثر با دیگران کار کنید. تیمها بدون کار تیمی خوب کار نمیکنند و این برای موفقیت هر کسب و کاری بسیار مهم است.
برای داشتن یک حرفه معنادار و مادامالعمر، باید بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید و به عنوان عضوی از یک تیم برای انجام پروژهها و رسیدن به مهلتها کار کنید.
تیمی که به خوبی با هم کار میکند و میتواند با هم موفق شود، میتواند نتایج عالی به بار آورد.
کار تیمی ایدههای جدیدی به ارمغان میآورد، به حل مشکلات کمک میکند، حمایتی است و روحیه را تقویت میکند.
توانایی طوفان فکری با دیگران فرصت خوبی برای تیم است تا ایدهها را تبادل کند و برای مشکلات مختلفی که ممکن است پیش بیاید، راهحلهای خلاقانهای ارائه دهد. این کار سیستمی ایجاد میکند که تضمین میکند کار از کیفیت بالاتری برخوردار است.
هنگامی که در کاری مشارکت میکنید که نتیجه عالی به بار میآورد، احساس خواهید کرد که کار شما ارزشمندتر است. هر فرد در یک تیم چیز جدیدی برای ارائه دارد و با همکاری، هر فرد حس تعلق و تعهد خود را به یکدیگر برای رسیدن به یک هدف پیدا میکند.
۴. حل مسئله
به رغم اینکه با یک تیم کار می کنید و عضوی از یک گروه هستید، اما همواره سطحی از استقلال نیز در محل کار وجود دارد.
اگر مشکلی را کشف کردید، باید بتوانید روشهای مختلفی را برای حل آن طوفان فکری کنید و راهحلها را آزمایش کنید.
افرادی که مهارتهای قوی حل مسئله دارند، در هر کسبوکاری یک دارایی هستند. توانایی حل مسئله به کارمندان این امکان را میدهد که یاد بگیرند از منابع موجود برای حل مسائل به شیوهای سازنده استفاده کنند.
توانایی حل مسئله نقش کلیدی در عملیات روزمره یک سازمان ایفا میکند. هر شرکتی که مایل باشد به کارمندان خود در توسعه و اصلاح این مهارت از طریق آموزش کمک کند، در واقع روی آینده شرکت سرمایهگذاری میکند.
داشتن مهارت حل مسئله به شما کمک میکند تا به کارمندی ارزشمند تبدیل شوید که میتواند به دیگران کمک کند.
مهارتهای ضروری خود را بسازید
نویسندگی، سخنرانی در جمع، کار تیمی و حل مسئله تنها تعدادی از مهارتهای ضروری هستند که باید برای تبدیل شدن به یک دارایی در محل کار خود داشته باشید.
چه فارغالتحصیل جدیدی باشید که سعی میکنید بفهمید چگونه میتوانید وارد بازار کار شوید و چه در اواسط دوران حرفهای خود به دنبال ارتقای شغلی باشید، این چهار مهارت برای موفقیت شما بسیار مهم هستند.
صرف نظر از مسیر شغلی انتخابیتان، تقویت مهارتها و تنظیم دقیق آنها برای متمایز کردن خود از دیگران در فضای رقابتی مهم است.
ارزیابی مداوم مهارتهای تان و شناخت نقاط قوت و ضعف به شما کمک میکند تا در حرفه ایدهآل خود موفق شوید.
با تمرین و بهکارگیری مهارتهای نوشتاری، سخنرانی در جمع، کار تیمی و حل مسئله، به سرعت در نظر کارفرمایان برجسته خواهید شد.