نقش ورزش در بهبود سلامت روان

    کد خبر :1098562

ورزش نه تنها به بهبود فیزیکی انسان کمک می‌کند، بلکه نقش بسیار مهمی در حفظ و بهبود سلامت روان ایفا می‌کند. در این یادداشت، به بررسی نقش ورزش در سلامت روان میپردازیم.

به گزارش  مفدا، اثرات مثبت ورزش برای افزایش روحیه و برای سلامت ذهن بسیار گسترده و چندگانه است و تأثیرات آن از کاهش استرس و اضطراب گرفته تا افزایش احساس خوشحالی و تسلط بر افکار منفی، بسیار متنوع می‌باشد. ورزش همانند یک جرعه انرژی برای روح و ذهن، می‌تواند به عنوان یک معجزه طبیعی در مسیر بهبود روحیه و افزایش کیفیت زندگی شناخته شود.

همچنین، ارتباط بین ورزش و افزایش اعتماد به نفس قابل لمس است، زیرا دستیابی به اهداف ورزشی و بهبود توانایی جسمی، افراد را به موفقیت و پیشرفت هدایت می‌کند. برخی از افرادی که به طور منظم ورزش میکنند، تمایل دارند این کار را هرروز انجام دهند، زیرا به آنها احساس خوبی میدهد، در طول روز احساس انرژی بیشتری می‌کنند، شب‌ها بهتر می‌خوابند، خاطرات واضح‌تری دارند و احساس آرامش بیشتری نسبت به خود و زندگی‌شان دارند.

ورزش همچنین یک داروی قدرتمند برای بسیاری از چالشهای رایج سلامت روان است. ورزش منظم میتواند تأثیر عمیقی بر کاهش افسردگی، اضطراب و ADHD داشته باشد، همچنین استرس را از بین میبرد، حافظه را بهبود میبخشد، به خواب بهتر کمک میکند و خلق و خوی کلی شما را تقویت میکند. صرف نظر از سن یا سطح تناسب اندام خود، میتوانید یاد بگیرید که از ورزش به عنوان ابزاری قدرتمند برای مقابله با مشکلات سلامت روان، بهبود انرژی استفاده کنید.

ورزش به چند دلیل یک مبارز قوی با افسردگی است. مهمتر از همه اینکه ورزش، انواع تغییرات در مغز از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب، و الگوهای فعالیت جدید که باعث ایجاد احساس آرامش و رفاه میشود را ترویج میکند. همچنین مواد شیمیایی قدرتمندی به نام اندورفین را در مغز شما آزاد میکند که به روحیه شما انرژی میدهد تا احساس خوبی داشته باشید. در نهایت، ورزش میتواند به عنوان یک عامل حواس پرتی عمل کند و به شما این امکان را میدهد که زمان آرامی برای خروج از چرخه افکار منفی که افسردگی را تغذیه میکنند، پیدا کنید.

همانند دارو در درمان بیماری‌های روانی، ورزش کردن می‌تواند سطح انتقال دهنده‌های عصبی از جمله سروتونین، دوپامین، و نوراپی‎نفرین را در مغز افزایش دهد که به افزایش خلق و انرژی کمک می‌کند.

بهبود خلق و خو و سطح انرژی، کاهش استرس، آرامش بخشی، بهبود شفافیت ذهن، یادگیری، بهبود حافظه و عملکرد شناختی، بهبود خلاقیت، قاطعیت و شوق برای زندگی، بهبود روابط اجتماعی، افزایش عزت نفس از مواردی است که به عنوان تاثیر ورزش در سلامت روان ثابت شده است.

پس با مرور فواید ورزش در سلامت روان در این روز، حداکثر تلاش خود را برای ساختن یک روتین ورزشی منظم داشته باشیم تا از مزایای این عمل برخوردار شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید