آشنایی با فناوری نسل بعدی وای فای موسوم به لای فای

    کد خبر :1009721

این روزها فناوری وای فای در بسیاری از مکان‌ها به کار گرفته می‌شود که عمدتا برای اینترنت است. این شبکه به افراد کمک کرده بدون نیاز به کابل اتصال اینترنت پایدار و سریعی داشته باشند.

بازتاب- LiFi که مخفف کلمه Light Fidelity است، فناوری بوده که ارتباط از طریق نور را امکان پذیر می‌کند. LiFi که پس از سالها تحقیق و توسعه توسعه یافته ، اکنون اتصالی پرسرعت، پایدار، ایمن و سالم را به کاربران ارائه می‌دهد. در ادامه بیشتر با لای فای آشنا خواهیم شد.

 

لای فای چیست؟

آیا نام LiFi به گوش شما خورده است؟ در پشت این کلمه چهار حرفی آشنا، یکی از مهم‌ترین تغییرات پارادایم در تاریخ اتصال به اینترنت نهفته است. لای فای دقیقا چیست، چگونه کار می‌کند، چه مزایایی دارد و از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ بیایید به نام اختصاری که آینده مخابرات را شکل می‌دهد بپردازیم.

 

تعریف لای فای

LiFi که مخفف کلمه Light Fidelity است، فناوری بوده که ارتباط از طریق نور را امکان پذیر می‌کند. LiFi که پس از سالها تحقیق و توسعه، توسعه یافته، اکنون اتصالی پرسرعت، پایدار، ایمن و سالم را به کاربران ارائه می‌دهد. انتقال داده از طریق LiFi بر اساس مدولاسیون یک پرتو نور ساطع شده توسط یک دستگاه فرستنده است که از طریق یک اتصال سیمی به شبکه اینترنت، به دستگاه گیرنده متصل به یک دستگاه یا در آینده نزدیک به آن، یکپارچه شده است.

لای فای

لای فای چگونه کار می‌کند؟

بنابراین، LiFi واقعا چگونه کار می‌کند؟ ممکن است پیشتر با کد مورس آشنایی پیدا کرده باشید که امکان برقراری ارتباط از طریق پالس‌های کوتاه و بلند را فراهم می‌کند. LiFi براساس یک اصل مشابه عمل می‌کند.

لامپ‌های LED مجهز به فناوری LiFi با تعدیل شدت نور خود با سرعت ده‌ها هزار تغییر در ثانیه سیگنالی را منتشر می‌کنند. این پالس نوری که با چشم غیرمسلح کاملا نامحسوس است، گرفته شده و به یک سیستم دوتایی تبدیل می‌شود. سپس توسط دستگاه‌های متصل دریافت می‌شود، درست مانند سایر سینگال‌های دیجیتالی. این انتقال بین یک نقطه دسترسی (فرستنده) که معمولاً روی سقف نصب می‌شود تا پوشش پرتو نور را به حداکثر برساند و یک دانگل (گیرنده) متصل به رایانه، تلفن هوشمند یا تبلت کاربر انجام می‌شود.

 

مزایای LiFi چیست؟

LiFi مزایای متعددی را ارائه می‌دهد، از جمله:

  • فناوری تسخیرناپذیر: برخلاف وای فای، که در آن امواج فرکانس رادیویی می‌توانند در معرض هک خارجی قرار گیرند، داده‌های منتقل شده از طریق LiFi در منطقه تعیین شده محدود می‌ماند. این مزیت برای نهادهای دولتی، موسسات حقوقی و سایر خوشه‌هایی که با داده‌های حساس سر و کار دارند و در برابر جرایم سایبری آسیب‌پذیر هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • اتصال سریع با سرعت 1 گیگابیت در ثانیه:اتصال مداوم به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا به طور همزمان بدون تأخیر مرور کنند و آن را برای مدارس و فضاهای باز که دسترسی بی وقفه به اینترنت برای کار و یادگیری بسیار مهم است، ایده آل می‌کند.
  • هیچ آلودگی فرکانس رادیویی که بتواند سلامتی را تحت تأثیر قرار دهد، به ویژه در محیط‌هایی مانند بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها و مهدکودک‌ها که رفاه افراد آسیب‌پذیر در آنها اهمیت دارد، وجود ندارد.
  • نصب LiFi منجر به صرفه جویی قابل توجه در هزینه و کاهش ردپای کربن در بخش‌های حمل و نقل و هوانوردی می‌شود.
  • امواج نوری لای‌فای با امواج فرکانس رادیویی تداخلی ندارد و آن را با سایر فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم مانند WiFi، 4G و 5G سازگار می‌کند. این سازگاری همچنین آن را به یک راه حل بهینه برای سفر هوایی تبدیل می‌کند، زیرا تداخلی با تجهیزات داخل هواپیما ایجاد نمی‌کند.

 

منشاء اصطلاح LiFI

همانطور که قبلا ذکر شد، اصطلاح LiFi از “Light Fidelity” گرفته شده است. اصطلاح “light” که در سال 2011 توسط استاد دانشگاه ادینبورگ ابداع شد، به استفاده از نور به عنوان وسیله اشاره دارد، در حالی که “Fidelity” ادامه دهنده سلسله کلمات اختصاری تکنولوژیکی است که به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد. نام خود الهام گرفته از WiFi (Wireless Fidelity) است که به نوبه خود از اصطلاح HiFi (HiFi Fidelity) گرفته شد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید