۷۰ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایرانی سازی شد

    کد خبر :659735

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس و ۵ فاز پارس جنوبی تا ۷۰ درصد داخلی سازی شده است.

 

سردار سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء صبح امروز در نشستی خبری درباره داخلی سازی صنایع گفت: در بحث بنزین که بسیار برای کشور تهدید آمیز بود دشمن برنامه ریزی کرده بود تا بتواند کشورمان را در برابر مشکلات کمبود بنزین دچار مشکل کند.

 

وی افزود: شرکت های خارجی سالها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ورود کردند و پول های زیادی برای آماده سازی تولید بنزین در این پالایشگاه دریافت کردند اما به محض کوچکترین مشکلی و آغاز تحریم ها بلافاصله این پالایشگاه را رها کردند و رفتند.

 

فرمانده قرارگاه خاتم ادامه داد: اما قرارگاه بلافاصله به این حوزه ورود کرد و جای شرکت های بزرگ خارجی را گرفت؛ چتر حمایتی خود را بر سر شرکت های خصوصی داخلی گستراند و توانستیم قطعات مورد نیاز را طراحی و بعضاً مهندسی معکوس کنیم. در حال حاضر ۷۰ درصد قطعات استفاده شده در این پالایشگاه ، تولید داخل است و این امکان را داریم که به راحتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از نو بسازیم.

 

۷۰ درصد ۵ فاز پارس جنوبی ایرانی‌سازی شد

 

به گزارش مهر، سردار محمد تصریح کرد: در فازهای ۱۵، ۱۶، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی قرارگاه ۷۰ درصد فازها را ایرانی سازی کرده است و توانسته ایم لایسنس آن را ایرانی کنیم. بنابراین امکان ساخت ۱۰۰ درصد فازهای مختلف پارس جنوبی در داخل را داریم. اما اگر ساخت قطعات مستمر نباشد مجموعه ها آسیب می بیند.

 

ضعف زیاد در اجرای اقتصاد مقاومتی

 

سردار محمد اظهار داشت: در بخش اقتصاد مقاومتی ضعف زیادی داریم و دستورالعمل های رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی اجرایی نشده است. علیرغم آنکه رهبر انقلاب بارها از خام فروشی نفت انتقاد می کردند، اما اقدامی صورت نگرفت و به این دلیل امروز نمی توانیم به دلیل تحریم ها نفت خام بفروشیم در حالی که فروش بنزین و گازوئیل تحریم نیست و به راحتی پول آن را دریافت می کنیم. اگر قبلاً زیرساخت های تولید فرآورده های نفتی در داخل فراهم می شد، الان مشکلی برای فروش آنها نداشتیم.

 

فرمانده قرارگاه خاتم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در حوزه صنایع و معادن نیز بر جلوگیری از خام فروشی تأکید داشتند اما هیچ بهره ای از دستورالعمل های رهبری نبردیم. این در حالی است که با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان، ۵۷ میلیارد تن معادل ۷ درصد معادن جهان در ایران قرار دارد که این رقم صرفا به شناسایی معادن در عمق ۱۰۰ متر اختصاص دارد. در حالی که در دنیا توانسته اند تا عمق ۹۰۰ متر در معادن فعالیت کنند.

 

به گفته وی با دارا بودن چنین ذخایری، ایران به تنهایی می تواند بدون نفت خام کشور را اداره کند اما کاری در این خصوص نکرده ایم و تنها از ۰.۳ درصد معادن برداشت می شود. در حالی که کشور ثروتمندی هستیم اما چون تنظیم دقیقی برای استفاده از این ثروت ها صورت نگرفته لذا در تمام حوزه ها دچار خلاء هستیم.

 

زنجیره فولاد؛ معطل یک الکترود

 

سردار محمد تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات ما در بخش صنایع، تکمیل نشدن زنجیره آنهاست؛ در حوزه فولاد از استخراج سنگ آهن تا فراوری آن، این زنجیره تکمیل شده اما فقط یک قلم الکترود ویژه فولاد را تولید نکرده ایم که غربی ها ما را تحریم کردند و صنعت فولاد ما دچار مشکل شده است یا در صنعت آلومینیوم نیز همینطور؛ در حالی که تولید این اقلام کاری ندارد و می توانستیم با رصد گلوگاه ها، کشورمان را در برابر تحریم ها ایمن کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید