قطع اینترنت بیشتر خسارت زد یا غارت و تخریب آشوبگران/ خسارت مدیران نالایق بیشتر از اغتشاشگران خدانشناس است

    کد خبر :645615

گروه سیاسی بازتاب: با فناوری نمی‌شود جنگید و آن را حذف کرد. موقت می‌شود تعلیق کرد اما اصلاً به صلاح جامعه نیست. نیاز مردم به آگاهی داشتن است؛ البته آن بخشی که جلوی شلخته کاری‌ها را می‌گیرد، جای خوشحالی است ولی واقعیت این است که وقتی ما با تکنولوژی خو می‌گیریم، دیگر نمی‌توانیم به دوران صدسال پیش برگردیم. ما نمی‌توانیم به جنگ فناوری برویم؛ نه اینکه نتوانیم، می‌توانیم برویم، منتهی خیلی ضررها را هم باید تحمل کنیم.

 

این‌ها را علی‌اکبر قاضی‌زاده، استاد و روزنامه‌نگار باسابقه کشورمان درباره پیامد قطعی چندروزه اینترنت به بهانه اغتشاش و آشوب در خیابان‌ها می‌گوید.

 

برآوردهای رسمی نشان می‌دهد اغتشاشات اخیر، نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان خسارت به بار آورده است؛ اما یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن کسب‌وکارهای مجازی گفته است قطعی اینترنت ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به کسب‌وکارهای مجازی زده است. همین سایت بازتاب خودمان. الآن نزدیک به یک هفته است کارش مختل شده و کارکنان آن در این مدت بیکار شده‌اند.

 

برای جلوگیری از هماهنگی اغتشاشگران و بازتاب نیافتن اتفاقات داخل خیابان‌های ایران در رسانه‌های معاند خارج نشین، باید قبل از گرانی یک شبِ بنزین، به فکر راهکارهایی می بودید تا هم مدبرانه باشد و هم امید مردم ناامید نشود.

 

مثلاً می‌شد همین یارانه بنزینی که قرار بود امشب به‌حساب 20 میلیون نفر ثانی هم واریز شود، زودتر از اعلام خبر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین به واجدین شرایط تعلق می‌گرفت. مثلاً می‌شد برای صنف تاکسیران‌ها و یا صنف‌هایی که با خودروهای بنزین سوز در امر حمل‌ونقل عمومی هستند، صندوق‌های حمایتی در نظر گرفت تا به آینده دلگرم‌تر باشند.

 

می‌شد برای هر فرد ایرانی میزانی بنزین در نظر گرفت که به‌صورت اعتباری یا نقدی در حساب او (مثلاً در کارت ملی هوشمندش) ذخیره می‌شد و او می‌توانست در یک مکان حقیقی یا مجازی حقش را به فروش بگذارد یا نه، با آن کار کند و در بستر حمل‌ونقل از آن کسب درآمد داشته باشد.

 

 

اصلاً همه این‌ها هم به کنار، می‌شد بستر اینترنت ملی را برای استفاده 50 میلیون کاربر داخل کشور آماده کرد بعد به قطع اینترنت بین‌الملل فکر می‌کرد. یك اینترنت داخلی قدرتمند و فراگیر كه اگر اینترنت جهانی قطع شد کار و زندگی‌مان لنگ نماند.

 

جمعه 18 فروردین 98، حوالی ساعت 9 شب بود که چنین قطعی اینترنتی را تجربه کردیم. بسیاری از كاربران اینترنت قربانی یك حمله سایبری شدند. حمله‌ای جهانی به 200 هزار روتر سوئیچ در نقاط مختلف دنیا كه سهم ایرانی‌ها از این حمله ازکارافتادن 550 روتر در تهران، 170 روتر در سمنان و 88 روتر در اصفهان بود.

 

این در حالی است که از دهه 80 خورشیدی، ابعاد و اجزای اینترنت ملی تعیین‌شده است و شبكه ملی IP، شبكه‌های مترواترنت استانی و IDC های استانی به‌عنوان اجزای آن معرفی‌شده‌اند؛ یعنی حداقل 15 سال است به‌طورجدی داریم درباره اینترنت ملی سخن‌رانی می‌شنویم اما حالا که وقت عمل رسیده است، می‌فهمیم خیلی از آن‌ها فقط حرف بوده است.

 

شاهد مثالش هم، موتورهای جستجوگر ملی. لطفاً همین حالا که هنوز خبری از وصل شدن اینترنت بین‌الملل و رفع اختلالات نیست بروید و سری به «پارسی جو»، «یوز» و «سلام» بزنید؛ ببیند با جستجو در این موتورهای جستجوگر بومی چیزی دستتان را می‌گیرد یا خیر.

 

سواره چه خبر دارد از حال پیاده

این چند روز اینترنت برای ما مردم عادی قطع است و حتماً اینترنت آقایان همچون قبل پایدار و پرسرعت و بدون محدودیت است؛ از قدیم‌ها می‌گفتند سواره چه خبر دارد از حال پیاده، همین است.

 

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری می‌گوید: در آینده‌ای بسیار نزدیک اینترنت کشور وصل شود. او گفته است: ان‌شاءالله اگر آرامش همین‌گونه باشد در آینده خیلی نزدیک اینترنت وصل می‌شود.

 

ما اهالی رسانه و همه‌کسانی هم كه كارشان به نحوی با پیام‌رسان‌ها، تاكسی‌های آنلاین، مسیریاب‌ها و نقشه، فروشگاه‌های اپلیكیشن، اپلیكیشن‌های بانكی و غیره و غیره است، واقعاً به مشکل برخوردیم، اما حضرات وعده سر خرمن می‌دهند.

 

 

خسارت مدیران نالایق غافل بیشتر از اغتشاشگران خدانشناس است

همان‌طور که گفته شد، خسارت‌هایی که قطعی اینترنت به بار آورده است خیلی بیشتر از خسارت‌هایی است که این‌همه اغتشاشگر در سراسر ایران به اموال عمومی و اموال مردم وارد آوردند.

 

این‌همه سال قرار بود اینترنت را ملی کنند و هزینه‌های گزافی هم صرف آن کردند. اینترنت که قطع شد، لیست اشکالات بسیارش عیان گردید. مهدی علایی زاده، كارشناس امنیت اطلاعات پس از حمله سایبری فروردین امسال به روزنامه جام جم گفته بود: باید اینترنت و شبكه ملی هركدام در مسیر خودشان حركت كنند و مرزبندی‌هایشان شفاف و دقیق باشد ولی این مرزبندی فعلاً در كشورمان وجود ندارد و ارتباطات ام پی ال‌اس كشور نیز كه شبكه‌ای به‌ظاهر جدا از اینترنت است، هم ازنظر تجهیزات و هم ازنظر بستر تجهیزاتی با اینترنت جهانی یكی است.

 

خوب، حالا فرض کنیم چند ماه از این شلوغی‌ها گذشته و همه به کسب‌وکارهای اینترنتی خودشان مشغول هستند که یک‌باره مثل همین تحریم‌هایی که روزانه علیه ملت تصویب می‌شود، اینترنت هم تحریم شود. ارتباط کاربران ایرانی با اینترنت جهانی قطع می‌شود؛ روز از نو، روزی از نو. همه این خسارت‌هایی که در این چند وقت تجربه کردیم با ضریب بیشتری بر اقتصاد کشور وارد می‌آید.

 

حال کدام‌یک برای ملت ضرر بیشتری دارند، مدیران نالایق غافل یا آشوب گران و اغتشاش‌گران خدانشناس؟

 

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید