پردازنده‌‌‌های نسل سوم رایزن به پردازنده‌ گرافیکی مجتمع مجهز نمی‌شوند

    کد خبر :476474
پردازنده‌ گرافیکی

با رونمایی از پردازنده‌ی نسل سوم رایزن در CES امسال و نمایش آرایش اولیه‌ی آن، این پرسش مطرح شد که آیا این تراشه به یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع برای ساخت یک APU قدرتمند تجهیز خواهد شد یا نه.

یکی از پرسش‌های مهمی که از دل سمینار معرفی محصولات AMD در CES امسال بیرون آمد، این بود که در طراحی ماژولار پردازنده‌ی جدید AMD با اسم رمز Matisse با دو چیپلت و یک I/O Die در یک پکیج، آیا یکی از چیپلت‌ها مختص پردازش گرافیکی ساخته شده تا شاهد عرضه‌ی یک APU پیشرفته‌تر باشیم؟ در گفت‌وگوی عوامل سایت Anandtech با AMD پاسخ این سؤال منفی بود.

طراحی جدید Matisse پلتفرمی برای نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ شرکت AMD است. آرایش اولیه‌ی (Layout) این پردازنده که در CES امسال نمایش داده شد، گویای طراحی خاصی دربرگیرنده‌ی یک I/O Die مجزا به مساحت ۱۲۲.۶ میلی‌متر‌مربع و ساخته‌شده با فناوری ۱۴ نانومتری GlobalFoundries و درکنار آن یک Chiplet Die (از نوع محاسباتی) با سطح مقطع ۸۰.۸ میلی‌متر‌مربع شامل ۸ هسته و ساخته‌شده بر پایه‌ی فناوری ۷ نانومتری TSMC تایوان بود. روی این پکیج ماژولار فضای کافی برای قرارگیری چیپلت پردازنده‌ی دیگری هم بود و از آن زمان همواره این پرسش مطرح بوده که آیا این پکیج جدید می‌تواند به‌جای یک چیپلت پردازنده‌ی دیگر، پذیرای ی چیپلت مختص پردازش گرافیکی برای ساخت یک APU باشد؟

AMD تصریح کرده است که در حال حاضر هیچ نسخه‌ای از Matisse به چیپلت‌های مختص پردازش گرافیکی مجهز نخواهد شد. AMD همچنین گفته است که پردازنده‌های ساخته‌شده بر پایه‌ی معماری ‌Zen 2 که از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع برخوردار هستند، احتمالاً مدت‌ها بعد از پردازنده‌های دسکتاپ و البته با طراحی متفاوتی عرضه خواهند شد. APU-ها جزو پردازنده‌های موبایل و عموماً ارزان‌قیمت هستند؛ بنابراین تصمیم بر ارائه‌ی طراحی متفاوت باید به نحوی اتخاذ شود که در جهت حمایت از آن بازار عمل کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید