تپش قلب ناگهانی را جدی بگیرید

    کد خبر :457776

دلایل تپش قلب ناگهانی استرس، ورزش، سیگار کشیدن و مصرف کافئین و بعضی داروهای خاص می‌باشد که معمولا مشکل جدی و نگران کننده وجود ندارد.

تپش قلب Heart palpitations)) به انقباض و انبساط قلب یا به عبارتی به باز و بسته شدن قلب گفته می شود. تعریف دیگری که برای تپش قلب به کار می رود احساس آگاهی فرد از تپش قلبش است. زیرا در حالت عادی تپش قلب احساس نمی شود و به صورت تپیدن و لرزیدن بروز می کند.

هرگاه فرد ضربان قلب خود را احساس می‌کند لازم است به پزشک مراجعه کند که در مواردی که این تپش قلب ناشی از بیماری‌های قلبی همچون افتادگی دریچه پرولاپس و یا فشارخون باشد، نگران کننده است. در غیر این صورت در سایر موارد که ناشی از استرس یا رژیم غذایی خاصی باشد، جای نگرانی وجود ندارد.

دلایل تپش قلب ناگهانی

استرس

ورزش

سیگار کشیدن

مصرف کافئین

مصرف دارو یا در موارد خاص برخی بیماری ها

تپش قلب در برخی موارد خاص نگران کننده است (گاهی نشانه آریتمی قلبی است) اما در اکثر موارد مشکل جدی وجود ندارد.

تپش قلب هم در زنان وهم مردان دیده می‌شود اما به علت شیوع بیماری‌هایی مانند کم خونی، اضطراب و پرکاری تیروئید در زنان، تپش‌ قلب هایی که علت‌های غیرقلبی دارند در زنان بیشتر است. تپش قلب بیماری محسوب نمی‌شود بلکه نشانه یک بیماری است که ممکن است علت آن بیماری قلبی باشد، تپش قلب یک هشدار است و باید جدی گرفته شود.

معمولا تپش قلب موجب می شود افراد به پزشک قلب مراجعه کنند اما یک شرح حال ساده از بیمار می‌تواند از ابتلا یا عدم ابتلای او به بیماری قلبی را نشان دهد. تپش قلب در بیمارانی که سابقه ابتلا به تنگی عروق کرونر یا نارسایی قلبی دارند یک هشدار به حساب می‌آید و باید جدی گرفته شود.

برای تشخیص بروز دلایل تپش قلب، کنترل شرح حال بیمار و نوع تپش قلبش بسیار اهمیت دارد. تپش‌ قلب ناگهانی معمولا منشا قلبی دارد، اگر دلیل تپش‌ قلب بیماری قلبی باشد منجر به سرگیجه و تنگی نفس می شود و زمان دقیق آغاز و پایان تپش مشخص است در حالی که اگر تپش قلب به یکی از دلایل استرس، کم خونی، پرکاری یا کم کاری تیروئید باشد در طول روز زمان مشخصی ندارند.

بروز تپش قلب بیماری شایعی است و حدود ۲۰ درصد افرادی که به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند از تپش قلب شکایت دارند و تپش یکی از بیماری‌های شایع قلبی است.

آیا تپش قلب ناگهانی خطرناک است؟

تپش قلب‌های ناگهانی خطرناک هستند، نه آنهایی که به ‌خاطر اضطراب، دویدن و دلایل دیگر. در تپش قلب‌های مهم از لحاظ پزشکی معمولا فرد در حالت نشسته بدون اینکه هیچ مشکل و استرسی داشته باشد ناگهان دچار حمله تپش قلب می‌شود و همزمان با آن ممکن است افت فشار پیدا کند.

اما نباید به‌صرف اینکه فرد مبتلا به تپش قلب این علائم را نداشته باشد، بگوییم وضعیتش اصلا مهم نیست.

برای تشخیص خطرناک بودن نوع تپش قلب، می‌توان دقیقا آن زمانی که حمله تپش شروع می‌شود نوار قلب گرفت. اگر هم بیمار نتوانست در آن لحظه نوار قلب بگیرد می‌تواند از دستگاه Holter Monitoring استفاده کند.

تنگی نفس و تپش قلب گاهی در حال فعالیت و گاهی درخواب و استراحت دیده می شود و می تواند به صورت گذرا یا مداوم یا حمله ای باشد. تپش قلب می تواند همراه با درد قفسه سینه ، احساس تنگی نفس یا احساس سرگیجه، تاری دید یا اختلال تعادل باشد.

چه افرادی در خطر ابتلا به تپش قلب هستند؟

اگر:

به پرکاری تیروئید مبتلا هستید.

داروهای محرک مانند داروهای آسم و سرماخوردگی مصرف می کنید.

به شدت استرس و اضطراب و یا سایر مشکلات روانی دارید.

سابقه ابتلا به سایر بیماری های قلبی همچون آریتمی قلبی، نارسایی قلبی و یا سکته قلبی دارید.

چطور تپش قلب را بهبود دهید؟

اصل درمان تپش قلب بر حذف عامل به وجود آورنده (دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماری های همراه (پرکاری تیروئید، افت قند خون، علائم یائسگی و اضطراب) استوار است که غالبا با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، کاهش استرس، هیجانات و انجام فعالیتهای ورزشی نامتناسب تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

مصرف برخی مواد غذایی مانند چای و قهوه، سیگار و نوشابه گازدار باعث تپش قلب می‌شوند که در چنین مواردی رعایت یک رژیم غذایی خاص به افراد توصیه می‌شود.

غذاهای نفخ دار، سبزیجات و میوه‌های خام ممکن است موجب بروز تپش قلب در افراد شود.

درمان تپش قلب ناگهانی چگونه است؟

در بیشتر بیمارانی که برای تپش قلب به پزشک مراجعه می‌کنند درمان قطعی است. در برخی موارد تپش قلب مادرزادی است و در این بیماران به دلیل مشکل ساختاری در سیستم‌های هدایتی قلب حملات تپش قلب ناگهانی اتفاق می‌افتد و بیمار با مشکل مواجه می شود.

با استفاده از روش راه‌های هدایتی بیشتر قابل تشخیص است و در اکثر موارد پزشکان می‌توانند با امواج رادیو فرکانسی مسیرهای هدایتی را بسوزانند و تپش‌های سریع قلب بیمار درمان قطعی یابد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید