مجلسی: چرا بازهم به روس‌ها اعتماد کردیم؟ / راه‌آهن شمال، باکو را به جهان متصل می‌کند / روسیه نقشی در توسعه ایران ندارد

    کد خبر :1097863
مجلسی روس‌

فریدون مجلسی، تحلیلگر مسایل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که توسعه راه‌آهن رشت-آستارا(شمال) تا چه‌اندازه می‌تواند بر روابط خارجی تاثیرگذار باشد و اینکه چرا روسیه ‌به‌عنوان پیمانکار هیچ کاری برای پایان این پروژه انجام نمی‌دهد، به‌خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید:

روسیه مگر چه کارنامه‌ای در توسعه ایران دارد که باز هم به آنها اعتماد کردیم و به‌ عنوان پیمانکار پذیرفتیم‌شان؟ مگر در پروژه «نیروگاه بوشهر» چه عملکردی از خود به‌جای گذاشتند؟

مگر غیر این است که بعد ۳۰ سال، مقداری تاسیسات ابتدای در آنجا به‌یادگار گذاشتند و کلی پول گرفته‌اند و رفتند.

روس‌ها توانمندی خاص و صنعتی ندارند که بتوانند در توسعه ایران تاثیرگذار باشند.

کرملین از لحاظ منابع ثروتمندترین کشور جهان است ولی اگر حکومتی لایق نباشد نمی‌تواند از ثروت کشورش بهرمند شود.

روسیه پیمانکار است و اگر پولشان را بگیرند کار می‌کنند و اگر هم نه، دست به‌هیچ چیزی نمی‌زنند. سوال اینجاست که اصلا چه‌ شد که به روس‌ها اعتماد کردیم؟

وقتی روابط خوبی با پکن داریم، چرا با روسیه برای اتمام این پروژه قرارداد امضا کردیم؟ مگر روسیه کشور صنعتی محسوب می‌شود؟

روس‌ها در همه کارها خودشان را دخالت می‌دهند و بی‌خود با آنها قرارداد امضا کردند. حتی شرکت‌های داخلی هم می‌توانستند خط آهن رشت-آستارا را به پایان برسانند.

اگر فرضا این پروژه به اتمام برسد، تا شرایط بین‌المللی مانند «برجام»، «FATF»، «جنگ» و … مشخص نشود، این خط آهن هیچ کمکی به اقتصاد ایران نخواهد کرد.

اکنون با خود جمهوری آذربایجان هم روابط دوستانه نداریم. به‌همین دلیل روسیه تشویق نمی‌شود. ما تحریم هستیم و این مشکلی است که اول باید برطرف شود.

ایران ابتدا باید FATF را بپذیرد و به معادلات شفاف بین‌المللی باز گردد. تنها در این صورت است که نیازی به روسیه و شرکت‌های پیمانکاری آنها نخواهیم داشت.

باکو بیش از هر کشوری به این خط آهن نیاز دارد. چون می‌تواند از طریق ایران بسیاری از کمبودهای خود را در حوزه «ساختمان»، «موادغذایی» رفع کرده و به چین، هند و ژاپن و آب‌های آزاد ایران دست پیدا کند ولی حالا این به عملکرد روسیه بستگی پیدا کرده است. آنها هم تا پولی نگیرند کاری انجام نمی‌دهند.

حتی اگر آذربایجان «کوریدور زنگزور» را به‌دست بیاورد آن هم دسترسی سختی به جهان محسوب می‌شود اما اگر به ایران وصل شود در واقع به دنیا متصل شده است.

توجه داشته باشید که این مسیر خیلی کوتاه و مسطح است و می‌‌توانند ظرف چند ماه پروژه را به اتمام برسانند. روس‌ها اصلا برای این پروژه بودجه‌ای را تعیین نکرده‌اند.

ایران هم باید علاقه‌مند باشد ولی آنچه مانع این روند شده است جنگ و تبادلات بین‌المللی جمهوری اسلامی است و راهی ندارد جز اینکه به سمت عادی‌‍سازی در روابط خارجه گام بردارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید