علت حملات زمینی محدود اسرائیل علیه غزه چیست؟

    کد خبر :1029884
حمله زمینی به غزه

اسرائیل که همچنان در شوک عملیات طوفان الاقصی است و جو داخلی، منطقه ای و بین المللی نیز در وضعیت کنونی چندان برای آن مساعد نیست، با تردیدهایی جدی قدم به خاک نوار غزه می گذارد. موضوعی که سبب می شود تا اسرائیل با احتیاط فراوان وارد غزه شود و به دنبال کنترل شرایط در راستای منافع خود باشد.

بازتاببه تازگی، اسرائیل پس از تهدیدات مکرر مقام های ارشد سیاسی و نظامی این رژیم مبنی بر حمله زمینی به نوار غزه، از مناطق شرقی و شمالی این منطقه، حملاتی را علیه مقاومت فلسطین انجام داده است. کارزاری که البته همچنان نیز ادامه دارد و گستره و شدت بمباران های هوایی تل آویو علیه نوار غزه نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. با این حال، یکی از نکات مهم در مورد حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه این است که مقام های اسرائیلی به ویژه مقام های نظامی و امنیتی این رژیم بر محدود بودن این حمله در شرایط کنونی تاکید دارند و البته که به این نکته اشاره می کنند که این حمله، آن چیزی نیست که پیشتر وعده آن را داده اند.

به بیان ساده‌تر، مقام های اسرائیلی این نکته را بیان می کنند که حمله زمینی گسترده و فراگیر تل آویو به نوار‌غزه هنوز عملیاتی نشده است. در این رابطه، “نیویورک تایمز” به تازگی در گزارشی به این نکته اشاره کرده که مقام‌های اسرائیلی در رایزنی با همتایان آمریکایی خود، فعلا به حمله زمینیِ محدود به نوار غزه راضی شده اند. با این حال، یک سوال عمده و محوری در این رابطه مطرح می شود:

چرا اسرائیل حمله گسترده و فراگیر علیه نوار غزه انجام نمی دهد و نوعی رویکرد محدود را در حمله به این منطقه در پیش گرفته است؟ به نظر می رسد جهت پاسخ به این پرسش بایستی دو نکته عمده و محوری را مد ظر قرار داد.

اولا، اسرائیل که همچنان در بُهت و شوک عملیات طوفان الاقصی است و جو داخلی ، منطقه ای و بین المللی نیز در وضعیت کنونی چندان برای آن مساعد نیست، با تردیدهایی جدی قدم به خاک نوار غزه می گذارد. دلیل این موضوع نیز روشن است زیرا دولت نتانیاهو راهی جز حمله زمینی به نوار غزه پیش روی خود نمی بیند و مجبور است برای اینکه کارآمدی خود را ثابت کند و تا حدی فشارها را از خودش دور کند، به ظاهر هم که شده موضعی قاطع را در برابر حماس از خود نشان دهد و در عین حال، نگرانی اصلی اسرائیل این است که هنوز از بخش قابل‌توجهی از توانایی نظامی حماس اطلاعی ندارد و میدان جنگ در نوار غزه را نیز عرصه ای می بیند که اشراف مقاومت فسلطین به آن به مراتب بیشتر از نیروهای اسرائیلی است.

با توجه به این موارد و البته با در نظر گرفتنِ این مساله که اسرائیل در برهه زمانی کنونی دیگر توان تحمل شکست‌های جدید را ندارد، کابینه نتانیاهو و مقام های نظامی-امنیتی آن به یک راهِ میانه رسیده اند و آن تداوم کارزار بمباران های سنگین هوایی علیه نوار غزه و در کنار آن، حمله محدود زمینی به این منطقه است.

دوم اینکه اسرائیل و متحدان غربی این رژیم به خوبی می دانند که در نتیجه تحولات جاری در جنگ حماس و اسرائیل، منطقه تا حد زیادی ملتهب شده است. از این رو، اسرائیلی ها بر آن هستند تا با اقدام نظامی محدود زمینی علیه نوار غزه، تا جای ممکن حساسیت ها را از تحرکات نظامی خود دور کنند و مانع از شکل گیری سناریوهای خطرناک علیه خودشان نظیر گسترش حملات حزب الله لبنان، انصار الله یمن، و گروه های مقاومت عراقی و سوری از منطقه جولان و حتی واکنش ایران علیه خود شوند.

در عین حال، اسرائیل به خوبی می داند که نوار غزه از حیث جمعیتی به شدت متراکم است و حمله نظامی گسترده زمینی به این منطقه می تواند کشتار غیرمنظامیان فلسطینی را به شدت افزایش دهد. موضوعی که موجی از اعتراضات و انتقادات بین المللی را علیه این رژیم بر می انگیزد و چالش های عدیده و جدی را علیه تل آویو سبب خواهد شد.

از این رو، رویکردی آرام و پله پله را در حمله زمینی به نوار غزه همراه با اعلام هشدار به ساکنان بخش های مختلف این منطقه جهت تخلیه خانه ها و محل استقرار خود و حرکت به سمت مناطقی که مطلوب اسرائیلی ها است(مناطق جنوبی نوار غزه و از آنجا آواره سازی آن ها به سمت مصر و اردن) در پیش گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید