شهرستان «لنده» دومین پایلوت محرومیت‌زدایی در کشور انتخاب شد

    کد خبر :359855

پس از رقم خوردن تجربه گران سنگ ساخت نخستین شهر نمونه اقتصاد مقاومتی در «قلعه گنج»، بانیان این اقدام تکرار این تجربه را در دستور کار قرار داده‌اند؛ نقشه توسعه و آبادانی‌ای که این بار بار «لنده» کلید خورده است.

به گزارش بازتاب به نقل از تابناک ، با نزدیک شدن به روز‌های طرح پنج ساله توسعه و آبادانی قلعه گنج و در شرایطی که این خطه دیگر هیچ شباهتی به لقب روز‌های شروع کار در آن، یعنی «آفریقای ایران» یا محروم‌ترین شهر کشورمان ندارد، حالا نوبت به «لنده»، یکی دیگر از شهرستان‌های صدرنشین کشورمان در محرومیت رسیده تا در آغاز فصل تحول قرار گیرد.

این خبر را مهندس سعیدی‌کیا، رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد و افزود: محرومیت زدایی با روش توانمندسازی مردم با اتکا به حمایت، هدایت و نظارت بر امور توسط این بنیاد و دولت از اولویت‌های کاری این بنیاد است و بر این اساس، شهرستان لنده به عنوان دومین پایلوت محرومیت زدایی و توسعه اقتصادی در کشور انتخاب شد.

وی در ادامه از اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی بصورت یارانه ۱۰ درصدی به این شهرستان خبر داد و در تشریح آن گفت: از مجموع وام ۱۸ درصدی پرداختی به جامعه هدف در این شهرستان ۵ درصد آن را بنیاد علوی، ۵ درصد را دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری و تنها ۸ درصد آن را خود مردم پرداخت می‌کنند.

سعیدی‌کیا افزود: علاوه بر تسهیلات اختصاص یافته به شهرستان لنده، ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر تسهیلات اشتغال روستایی برای بقیه نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شده است. سقف تسهیلات برای هر طرح روستایی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و در صورت تمایل، استان‌ها می‌توانند ۱ فقره وام را به مبلغ ۵ میلیارد تومان به یک طرح بزرگ پرداخت کنند.

در ادامه این نشست که با محوریت تشریح طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان لنده برگزار می‌شد، یزدان پرست، مدیراجرایی طرح پایلوت اقتصادی شهرستان لنده نیز از راه اندازی ۱۵ صندوق روستایی در این شهرستان خبر داد و گفت: تا پایان سال علاوه بر کمک‌های مردم مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به حساب این صندوق واریز می‌شود.

وی حمایت از هزار و ۲۰۰ نفر از دانش آموزان برتر، توزیع بسته‌های آموزشی، توزیع سبد تغذیه مادران باردار محروم، اجرای طرح استعدادیابی دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال و حمایت از آنان را از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرستان لنده عنوان کرد.

در ادامه نشست، برزگری، معاون بنیاد مستضعفان و مدیرعامل بنیاد علوی گفت: بر اساس ۱۲۷ شاخص، شهرستان لنده بعد از قلعه گنج به عنوان دومین پایلوت محرومیت زدایی و پایلوت اقتصادی انتخاب شد و بر این اساس، آبادانی و توسعه همه جانبه این شهرستان در دستور کار این بنیاد قرار گرفته است که با مشارکت و توانمندسازی مردم رقم خواهد خورد.

جلالی، رئیس هیئت مدیره بنیاد علوی یکی از دیگر از حاضران در این نشست بود که با اشاره به توانمندی‌های بالای لنده در زمینه‌های مختلف، فرهنگ کار و تلاش در مناطق محروم را ضعیف خواند و در ادامه تاکید کرد: در صورت همراهی و مشارکت مردم می‌توان محرومیت زدایی کرد و بیکاری را بطور ملموس در این شهرستان کاهش داد.

احمدی، استاندار کهیگلویه و بویراحمد نیز اجرای طرح آبادانی و توسعه اقتصادی شهرستان لنده را گامی مهم و چشم انداز پیش روی این شهرستان را افقی روشن و امیدبخش توصیف کرد و گفت: هم مردم و هم مسئولان باید با همدلی و همراهی متقابل از این فرصت بدست آمده برای رشد و آبادانی این شهرستان به خوبی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه دولت آمادگی دارد تا بنیاد مسضعفان را در اجرای سریع و کامل این طرح همراهی و کمک کند، از مدیران دستگاه‌های اجرایی خواست به صورت جهادی برای ایجاد تغییر و تحول در شهرستان لنده همت کنند.

در ادامه این نشست، برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی استان گزارشی از مهمترین توانمندی‌ها و فعالیت‌های در دست اقدام خود در شهرستان لنده ارائه کردند تا بدین ترتیب، لنده رسما در آغاز فصلی جدید قرار گیرد که می‌تواند به سرآمد شدن آن در توسعه و آبادانی در استان و کشور منجر شود؛ رویدادی بزرگ که یکبار پیشتر در قلعه گنج تجربه شده و بی تردید این بار با محاسن بیشتر و اشکالات کمتر بروز و نمود خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید