تلویزیون OLED و QLED چه تفاوتی باهم دارند؟

    کد خبر :1001025

در صنعت تلویزیون هوشمند برندهای متعددی وجود دارند که به رقابت با هم می‌پردازند. اما بزرگ‌ترین آنها سامسونگ و ال جی بوده که از بازیگران اصلی قلمداد می‌شوند.

بازتاب-در صنعت تلویزیون هوشمند برندهای متعددی وجود دارند که به رقابت با هم می‌پردازند. اما بزرگ‌ترین آنها سامسونگ و ال جی بوده که از بازیگران اصلی قلمداد می‌شوند. این دو برند هر سال فناوری پنل جدیدی معرفی کرده و در این بین باید به دو پنل مطرح QLED و OLED بپردازیم. فناوری که ممکن است هنگام خرید تلویزیون هوشمند با عنوان آنها رو به رو شده باشید و این پرسش در ذهنتان به وجود بیاید که چه هستند و تفاوتی باهم دارند.

تلویزیون‌های OLED و تلویزیون‌های QLED هر کدام مزایای منحصر به فرد خود را دارند و کیفیت تصویر قابل توجهی را نوید می‌دهند. این امر ارتباط زیادی با فناوری پیشرفته استفاده شده در این تلویزیون‌ها دارد که تولید رنگ‌های زنده، سیاهی عمیق و سطوح کنتراست بالا را رقم می‌زند. بسیاری از این مدل‌ها به جدیدترین ویژگی‌ها مانند قابلیت‌های هوشمند، محدوده دینامیکی بالا (HDR) و سیستم‌های صوتی پیشرفته و غیره مجهز هستند.

در هر صورت تصمیم داریم در این مطلب تفاوت موجود میان دو فناوری پنل صفحه نمایش تلویزیون‌های هوشمند OLED و QLED را مطرح کنیم.

تلویزیون‌های OLED چه هستند؟

تلویزیون

OLED مخفف Organic Light-Emitting Diode است، این نوع تلویزیون از مواد آلی برای تولید نور و ایجاد تصویر استفاده می‌کند. صفحه نمایش تلویزیون از پیکسل تشکیل شده و هر یک از پیکسل‌ها می‌توانند به طور مستقل کار کنند، این اجازه می‌دهد تا تصاویر با کیفیت بالاتری در تلویزیون نمایش داده شوند.

در تلویزیون OLED هیچ نور پس زمینه‌ای وجود ندارد، به این معنی که تصویر در این نوع تلویزیون دارای رنگ مشکی عمیق‌تری خواهد بود که به بهبود کیفیت تصویر نسبت به تلویزیون LED کمک می‌کند. در نمایشگرهای LED معمولی از نور پس‌زمینه برای روشن کردن صفحه‌نمایش استفاده می‌شود، به این معنی که هر رنگ مشکی همچنان توسط نور پس‌زمینه روشن می‌شود.

یکی دیگر از مزایای فناوری OLED این است که می‌توان از آن برای ایجاد طیف گسترده‌ای از نمایشگرهای با اشکال مختلف استفاده کرد، مانند نمایشگرهای منحنی، بسیاری از مانیتورهای محبوب گیمینگ از نمایشگرهای OLED برای طراحی دارای انحنا خود استفاده می‌کنند.

تلویزیون‌های OLED به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تجربه بهتری از تماشای محتوا را نسبت به نمایشگرهای LED و LCD ارائه دهند و کیفیت تصویر بهتری را با رنگ‌های سیاه غنی فراهم خواهند کرد. بسیاری از جدیدترین تلویزیون‌های موجود امروزی از نمایشگرهای OLED استفاده می‌کنند.

تلویزیون‌های QLED چه هستند؟

QLED مخفف Quantum Dot Light-Emitting Diode است، این آخرین فناوری مورد استفاده در تلویزیون‌های سطح بالا است، سامسونگ از آن در تلویزیون‌های 8کی رده بالای خود استفاده می‌کند.

تلویزیون‌های QLED از لایه‌ای نقطه کوانتومی استفاده کرده که ذرات کوچکی هستند و هنگام قرار گرفتن در معرض انرژی، نور ساطع می‌کنند، این تلویزیون‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که طیف رنگی گسترده‌ای را ارائه کنند و رنگ‌های روی صفحه را زنده‌تر نشان دهند.

کوانتوم دات در یک تلویزیون QLED نسبت به نور پس زمینه LED قرار دارند و با هم کار می‌کنند تا روشنایی بیشتر و طیف رنگی وسیع‌تری تولید کنند. این موارد در کنار هم تصویری دقیق‌تر با رنگ‌های زنده‌تر ارائه می‌دهند.

تلویزیون‌های QLED به گونه‌ای طراحی شدند که تصویری روشن و رنگارنگ را در هر شرایط نوری به شما ارائه دهند و دارای جدیدترین ویژگی‌ها مانند HDR و HDR 10 هستند.

تفاوت اصلی تلویزیون‌های OLED و QLED چیست؟

تلویزیون

هر دو تلویزیون OLED و QLED در مقایسه با نمایشگرهای LED و LCD، تجربه تماشای عالی برای محتوا تلویزیونی و فیلم ها ارائه می دهند. تفاوت اصلی این دو تلویزیون در نحوه تولید و کنترل نور است. در یک صفحه نمایش OLED، هر پیکسل نور خود را کنترل می کند و می تواند به طور مستقل کار کند، زمانی که پیکسل خاموش است، هیچ نوری پشت آن نیست، که باعث می شود رنگ های سیاه عمیق تری ایجاد شود.

در تلویزیون‌های QLED، صفحه‌نمایش دارای نور پس‌زمینه است، به این معنی که وقتی پیکسل‌ها خاموش هستند، همچنان نوری در پشت هر رنگ سیاه وجود دارد که ممکن است از عمق سیاهی‌ها بکاهد.

مدل‌های OLED ظاهراً نسبت به مدل‌های QLED کارآمدتر هستند، مدل‌های QLED طول عمر بیشتری نسبت به مدل‌های OLED دارند، زیرا تلویزیون‌های OLED از مواد آلی استفاده می‌کنند. هر دو تلویزیون بسته به مدل، سازنده، اندازه صفحه نمایش و غیره تقریباً قیمت یکسان خواهند داشت، هرچه نمایشگر بزرگ‌تر باشد، هزینه تلویزیون بیشتر می شود. تلویزیون های بزرگ OLED می توانند گران تر از مدل های QLED باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید