جدیدترین اخبار
25 تیر 1400 ساعت 13:30 آرشیو کد خبر :828116
برای چاپ کلیک کنید

۵ توصیه کلیدی برای مبتلایان به پوکی استخوان

۵ توصیه کلیدی برای مبتلایان به پوکی استخوان

اگر به پوکی استخوان مبتلا هستید، باید تا جایی که می‌توانید آن دسته از مواد مغذی که استخوان‌هایتان را محکم و قوی می‌کنند، مصرف کنید.

با پیروی از رژیم غذایی تقویت‌کننده استخوان‌ها می‌توانید از استخوان‌هایی قوی و سالم بهره‌مند شوید و به پوکی استخوان مبتلا نشوید. اگر هم دچار این بیماری هستید، باز هم می‌توانید با مصرف خوراکی‌های مناسب و البته در کنار ورزش، این مشکل را حل کنید.

مواد خوراکی تقویت‌کننده استخوان‌های بدن

۱. سبزیجات

سبزیجات حاوی ویتامین C هستند که با تحریک سلول‌های استخوانی، بافت‌های استخوانی تشکیل داده و استخوان‌ها را محکم می‌کنند. سبزیجات سبز و زرد می‌توانند تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را افزایش دهند.

۲. پروتئین

مصرف پروتئین به مقدار کافی برای داشتن استخوان‌های سالم بسیار مهم است. در حقیقت ۵۰درصد استخوان‌ها از پروتئین تشکیل شده است. مصرف کم پروتئین از جذب کلسیم می‌کاهد و استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند. البته مصرف بیش از حد پروتئین هم موجب افزایش بیش از حد کلسیم در استخوان‌ها و نشت آن به درون خون و اسیدیته شدن بدن می‌شود. هر روز باید در برابر هر کیلو وزن بدن، ۲ گرم پروتئین مصرف شود. مثلا اگر فردی ۵۵ کیلوگرم وزن دارد باید روزانه ۱۱۰ گرم پروتئین مصرف کند.

۳. کلسیم

کلسیم مهم‌ترین ماده معدنی استخوان است و بیشتر مردم باید روزانه ۱۰۰۰میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند که البته این مقدار در زنان مسن به ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد. دانه‌ها، پنیر، ماست، ماهی‌های ساردین و سالمون، حبوبات و عدس، بادام، برخی سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم‌پیچ و ریواس مملو از کلسیم هستند.

۴. مصرف مقدار کافی ویتامین‌هایD و K

وجود این دو ویتامین برای داشتن استخوان‌های قوی بسیار ضروری است.

ویتامین Dبه جذب کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند و کمبود آن موجب کمبود کلسیم و ضعف در استخوان‌ها می‌شود. ماهی‌های پرچرب مانند سالمون، ساردین، شاه‌ماهی و خال‌مخالی، گوشت قرمز، جگر و زرده‌ تخم‌مرغ برای تامین ویتامین D مفیدند.

ویتامین K هم با افزایش تولید پروتئین استئوکلسین، به تشکیل بافت‌های استخوانی کمک می‌کند. کلم‌پیچ، اسفناج، بروکلی، جگر گاو، مرغ، لوبیا سبز و آووکادو سرشار از ویتامین K هستند.

۵. منیزیم و روی

علاوه‌بر کلسیم، منیزیم و روی برای تقویت استخوان‌ها مهم هستند. منیزیم موجب فعال شدن ویتامین D و افزایش جذب کلسیم می‌شود. شکلات تلخ، آووکادو، آجیل، حبوبات، توفو، غلات کامل و برخی از ماهی‌های چرب مملو از منیزیم هستند.

همچنین مقدار کمی روی برای تشکیل مواد معدنی استخوان‌ها لازم است. گوشت قرمز، دانه‌ها، آجیل، شکلات تلخ، لبنیات، تخم‌مرغ، غلات کامل، برخی از سبزی‌ها مانند کلم‌پیچ و لوبیا سبز حاوی روی هستند.

با مصرف مواد غذایی اشاره شده در این مقاله می‌توانید استخوان‌هایتان را تقویت کنید. البته فراموش نکنید که برای درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان باید از غذاهای پرنمک پرهیز کنید. مصرف بیش از حد نمک بدن را وادار به رهاسازی کلسیم می‌کند که برای استخوان‌ها مضر است. بنابراین از مصرف مقدار بالای سدیم پرهیز کنید. همچنین کافئین،‌ مصرف افراطی ویتامین A و مصرف بیش از حد حبوبات و عدس برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مضر است.

منبع: خبرآنلاین

روی خط خبر

  • انتخاب رشته بدون آزمون کنکور از ساعت ۱۶ امروز آغاز می‌شود
  • آغاز ثبت نام «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری
  • مهمانان خارجی مراسم تحلیف رئیسی چه کسانی هستند؟
  • قیمت دلار ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار و ۲۵۵ تومان رسید
  • چمران: شهردار تهران یکشنبه در نخستین جلسه علنی انتخاب می‌شود
  • مسیرهای منتهی به مجلس مسدود شد
  • آمریکا: تمدید معافیت عراق از تحریم واردات گاز ایران
  • نرخ تورم سالانه در ایران
  • کیش یک هفته تعطیل شد
  • توصیه‌های بهداشتی و تغذیه‌ای در زمان واکسیناسیون کرونا
  • نامه اعتراضی ایران به سازمان بین المللی دریانوردی
  • خیز بیت‌کوین برای فتح کانال ۴۰ هزار دلار
  • چمران رئیس و سروری نایب رئیس شورای شهر تهران شد
  • پیشنهاد «بندپی» برای حضور شهردار و استاندار تهران در هیئت دولت
  • انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۰ آغاز شد
  • سن واکسیناسیون کرونا 2 سال کاهش یافت/محیط‌بانان واکسن کرونا دریافت می‌کنند
  • علائمی در دهان که نشانه بیماری‌های خطرناک هستند
  • آغاز مراسم تحلیف اعضای ششمین دوره شورای شهر تهران
  • یازدهمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد
  • محدودیت ورود و خروج در شهرهای قرمز و نارنجی خوزستان
  • معافیت عراق از تحریم‌ها برای واردات گاز از ایران تمدید شد
  • ابراز امیدواری روسیه نسبت به همکاری ایران با اوپک
  • استقلال به فینال جام حذفی صعود کرد
  • ارشا اقدسی بدلکار سینما درگذشت
  • روند قابل ملاحظه‌ واکسیناسیون در مشهد
  • رئیس شورای شهر ششم انتخاب شد
  • انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران تکذیب شد
  • فردا همه مراکز معاینه فنی پایتخت تعطیل هستند
  • تهران برای مراسم تحلیف رئیسی تعطیل شد
  • افزایش مهاجرت افغان‌ها به ترکیه از مرز ایران