یک معاون وزیر و چند خطای مهلک در عرصه اقتصاد/ چرا کسی به خطاهای عباس تابش مهر پایان نمی زند؟

    کد خبر :907906

در همین پنج شش هفته ای که از سال جدید شمسی می گذرد، تیم اقتصادی دولت در بخش مدیریت عرضه و تقاضای کالاهای اساسی خانوار چند خطای استراتژیک کرده است که هر کدام برای به چالش کشیدن اقتصاد یک کشور کافی بود؛ خطاهایی که در همه آنها نام یک مدیر بازمانده از دولت قبل دیده می شود.

بازتابعباس تابش، نام مدیری است که این روزها و در روند بحران های اقتصادی ایجاد شده پیرامون کالاهای اساسی خانوار بارها نامش شنیده می شود؛ مدیری که آذرماه 1397 توسط رضا رحمانی- وزیر اسبق صمت به ریاست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منصوب کرد و حالا در کانون بسیاری از تصمیم های مهم این حوزه قرار گرفته است.

در چند ماه اخیر و به واسطه تصمیم های عجیب و غریبی که با محوریت سازمان تحت امر این فرد اجرایی شده است، اوضاع آشفته ای در بازار به وجود آمده و رسماً امنیت غذایی شهروندان ایرانی با چالش های جدی رو به رو شده است.

به عنوان نمونه از جمله اقداماتی که عباس تابش و نیروهای زیر مجموعه اش به اصطلاح برای کنترل قیمت ها کلید زدند، باید به طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالاها اشاره کرد؛ طرحی که خیلی زود بی نتیجه بودن و آسیب زا بودن آن مشخص شد و در نتیجه مسئولان ناچار شدند دوباره اقدام به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاها کنند.

مدیریت دستوری و بدون نظر گرفتن واقعیت های بازار از دیگر شاهکارهای این مدیر بازمانده از دولت قبل است که همین چند روز پیش مصداق علنی پیدا کرد و او در سفری که به شهر صنعتی کاوه داشت، از آنجا دستور داد که قیمت ها باید همین امشب کاهش یابد؛ دستوری که بسیاری به آن با دیده طنز نگاه کردند و البته زمان هم خیلی زود نشان داد که جز نگاه طنز نگاه دیگری برای این اتفاق مناسب نبود!

این همه مدیریت های عجیب و غریب عباس تابش در عرصه اقتصاد و حوزه کالاهای اساسی خانوار نبوده و به تازگی ماجرای حذف یارانه آرد و تأثیر منفی و خسارت بار آن بر روی کالاهایی چون نان فانتزی، بیسکویت و ماکارونی نیز به کارنامه او اضافه شده است.

بیشتر بخوانید

اگرچه در مورد اتفاق جدید یعنی حذف یارانه آرد، وزارتخانه های اقتصاد و جهاد کشاورزی نیز سهم تقصیر دارند، اما مسئله این است که نزدیک ترین حوزه به این موضوع که باید در مورد مکانیزم و فرایند اجرای چنین طرح هایی هوشمندانه و آگاهانه هم رفتار کند و هم مشاوره بدهد، همین سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است که نه تنها به رسالت های خود به درستی عمل نکرد، بلکه بر روند خطای موجود تأکید کرد.

خطا از این بابت که می شد با طراحی یک بسته اجرایی منظم و دقیق و گنجاندن یک پیوست رسانه ای و اطلاع رسانی برای آن ضمن آگاه سازی عمومی و اقناع سازی، چنین اقدام خطرناکی را در یک بازه طولانی و فضای آرام تری عملیاتی کرد.

انتظاری که تنها رخ نداد بلکه بازهم عباس تابش و سازمان زیر نظرش به محور یک اقدام مهلک و خطای راهبردی دیگر در حوزه اقتصاد تبدیل شدند و در کمتر از دوماه حداقل سه خطای استراتژیک را در کارنامه خود تنها در یک حوزه ثبت کردند.

به هر صورت آنچه رخ داد و فضای جامعه را به ویژه در حوزه امنیت غذایی به چالش کشید، مسئله و موضوع کوچکی نیست که بتوان از کنار آن گذشت.

بر همین اساس باید منتظر ماند و دید در ادامه چه اتفاقی رخ خواهد داد، آیا به روند تکراری خطاهای این مدیر مهر پایان زده می شود یا فضا برای تکرار خطاهای مهلک او همچنان باز خواهد ماند؟

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. کامیاب گفت:
    مخالفم ۲

    شما ماموریت دارید که فضای ذهنی و اقتصادی کشور رو تخریب کنید!؟ بیشتر به نظر میاد که از طرف اسرائیل مامور هستید که خباثت کنید و ذهن مردم رو مشوش کنید. اکثر کارهایی که در این متن مورد تمسخر و تخریب قرار دادید از نظر اقتصادی و اجتماعی درست هستن .حذف ارز ترجیحی و اصلاح قیمت آرد صنعتی و … کار بسیار درستی است.
    بیشتر از این وراجی و شیطنت نکنید وگرنه فیزیکی باهاتون برخورد میشه.

دیدگاهتان را بنویسید