یک مسوول: ثمر دادن سرمایه گذاری خارجی در پتروشیمی به 2 سال زمان نیاز دارد

    کد خبر :18458

مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی حضور سرمایه گذار خارجی را برآیند عوامل درون و برون سرزمینی دانست و گفت: برای موثر واقع شدن سرمایه گذاری خارجی در پتروشیمی و شکوفایی صنعت و ایجاد اشتغال، به دوره زمانی یک تا دو سال نیازمندیم. شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «حسین علیمراد» ادامه داد: از زمانی که توافقنامه مطالعاتی به اتمام می رسد و پاسخ مثبت برای سرمایه‌گذاری دریافت کنیم، به بازه زمانی یک تا 2 سال برای شکوفایی صنعت، ایجاد اشتغال و بهره مندی از توان متخصصان داخلی نیازمندیم، بنابراین باید کمی صبوری پیشه کنیم.
علیمراد بیان داشت: رویکرد شرکت‌های خارجی نسبت به ایران تغییر کرده و برای همکاری با ایران، بویژه در صنعت پتروشیمی درهای بسیار زیادی را باز کرده اند.
وی افزود: در چند سال گذشته فشارهای خارجی و داخلی به تمایل اندک شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت ایران منجر شد و در مواردی نیز ما توان پاسخگویی به آنها را نداشتیم. امیدوارم در آینده تعادل کنونی بین نیروهای داخلی و عوامل خارجی بر هم نخورد و به عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران خارجی منجر نشود.
این مسوول تاکید کرد خوشبختانه تاکنون مذاکرات به نفع صنعت ایران پیشرفته و خواسته‌های ما بوده است، به عنوان نمونه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت‌های خارجی خواسته است در چارچوب تعیین شده در ایران طرح سرمایه گذاری و مشارکت خود را ارائه کنند و پس از بررسی‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی امکان ایجاد همکاری و سرمایه گذاری حاصل می شود.
به گفته وی، شاید همه تفاهمنامه ها از نظر برنامه‌ریزی در نهایت به قرارداد منتهی نشوند اما پایان کار این توافقنامه ها و کارهای مطالعاتی که به عقد قرارداد منجر می‌شوند، به سود صنعت ایران است.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: پس از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) درخواست های زیادی را برای همکاری و مشارکت از سوی شرکت های مختلف خارجی دریافت کردیم و تاکنون چندین تفاهمنامه و توافقنامه میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت های فعال بخش خصوصی با طرف های خارجی به امضا رسیده است و می توان گفت در دوران پسابرجام جهش در حضور خارجی ها را شاهد بوده ایم.
مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی یکی از اهداف و سیاست های مدیریت سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی را استفاده از ابزارهای نوین مالی و بین المللی در امرتوسعه صنعت پتروشیمی خواند و افزود: جذب سرمایه گذاری های جدید و استفاده از فناوری های نوین مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را هموارخواهد کرد.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور تا پایان سال 1396 با بهره برداری از 6 طرح جدید به 72 میلیون تن و ارزش کل فروش خالص این محصولات نیز به 17 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
پارسال 6 طرح (پلی اتیلن لرستان، اسید سولفوریک ارومیه، پلی اتیلن مهاباد، آمونیاک و اوره مرودشت، فاز 2 کارون و تخت جمشید ماهشهر) به ظرفیت 2 میلیون و 200 هزار تن و سرمایه گذاری یک میلیارد و 300 میلیون دلار به ارزش فروش بیش از 2 میلیارد دلار محصول افتتاح شد.
همچنین، طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است در سال 1396 تعداد 11 طرح پتروشیمیایی در مدار تولید بگیرد که تاکنون پنج طرح کردستان، تخت جمشید پارس عسلویه، کاویان 2، مروارید و پتروشیمی انتخاب افتتاح شده اند.
6 طرح باقیمانده شامل پردیس 3، فاز اول بوشهر، انیدریک مالئیک و بوتان دی.ال پتروکیمیای ابن سینا، کاوه و مرجان و 2 طرح زیربنایی فاز دوم خط لوله غرب و فاز اول پتروشیمی دماوند است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.
پیش بینی می شود، مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در سال جاری به مرز 59 میلیون تن برسد و ارزش کل فروش خالص نیز از مرز 17 میلیارد دلار عبور کند که 67 درصد آن متعلق به صادرات و 33 درصد سهم فروش داخلی خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید