گروسی در آغاز جلسه شورای حکام: ایران پاسخی قانع کننده درباره سه مکان اعلام نشده خود نداده است

    کد خبر :915575
آعاز نشست شورای حکام

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنرانی آغازین جلسه شورای حکام گفت که ایران پاسخی قانع کننده به سوالات ما درباره وجود مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده به آژانس نداده است.

گروسی در این باره مدعی شد که توضیحات ایران درباره مواد هسته ای پیدا شده در سه مکان اعلام نشده به لحاظ فنی معتبر نبوده است و مسائل پادمانی در این زمینه باقی مانده است.

پیشتر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرده بود که جمهوری اسلامی ایران توضیح موثقی درباره ذرات اورانیوم یافت شده در برخی سایت های خود ارائه نکرده است.

به گزارش الجزیره، آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون اشاره به تعهدات طرف های ایران در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، در گزارش خود آورده بود که میزان اورانیوم غنی شده تهران به ۱۸ برابر مقدار تعیین شده ذیل برجام رسیده است و تهران در خصوص مشاهده ذرات اورانیوم در ۳ سایت اعلام نشده خود، توضیحات موثقی به این آژانس ارائه نکرده است و مسائل پادمانی مربوط به این ۳ مکان باقیمانده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه اظهاراتش به توافق اسفند ماه گذشته درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای در مکان‌های اعلام نشده در ایران اشاره و ادعا کرد که تهران «توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته های آژانس در سه مکان اعلام نشده در ایران معتبر باشد. همچنین ایران مکان یا مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای را که در سال 2018 از تورقوزآباد منتقل شده است، به آژانس اطلاع نداده است.

گروسی مدعی شد: تا زمانی که ایران از لحاظ فنی توضیحات معتبری برای حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در تورقوزآباد، ورامین و مریوان ارائه نکند و آژانس را از همه مکان‌های فعلی مواد هسته‌ای مطلع نکند، این سازمان نمی‌تواند صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران ذیل موافقتنامه جامع پادمان را تائید کند. بنابراین، مسائل پادمان مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «مانند گذشته و برای اینکه آژانس در موقعیتی باشد که تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است، آژانس همچنان آماده است تا بدون تاخیر مجددا با ایران برای حل این مسائل تعامل کند».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید