گرفتاری‌های ناتمام مستأجران در سایه بی تدبیری دولت/ قیمت اجاره مسکن در نقاط مختلف تهران چقدر است؟

    کد خبر :827315

اگرچه معاون وزیر راه و شهرسازی در فروردین ماه سالجاری از اجرای مصوبه تمدید اجباری قراردادهای اجاره تا سه ماه پس از اتمام کرونا خبر داد اما گزارش های میدانی حکایت از آن دارد که بسیاری از صاحبخانه ها از تمدید قرارداد سرباز می زنند.

«بازتاب»؛ زهره علامی- همگام با شیوع گسترده کرونا در سال گذشته و افزایش فشارهای اقتصادی بر خانوارها، دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد مصوبه هایی را از جمله پرداخت وام ودیعه، تعیین سقف اجاره بها و تمدید اجباری قراردادهای اجاره را اجرایی کرد.

البته به گفته کارشناسان مسکن این اقدامات نتوانست تاثیر چندانی بر ساماندهی بازار رهن واجاره و کمک به مستاجران داشته باشد، مثلا از 335 هزار نفری که مدارک خود را برای دریافت وام ودیعه تکمیل کردند، فقط 220 هزار نفر این تسهیلات را دریافت کردند.

ضمن اینکه وام ودیعه با سود 13 درصد پرداخت شد که رقم بالایی است، همچنین اعطای این تسهیلات از اواسط سال گذشته و با پایان یافتن زمان نقل و انتقالات آغاز شد که همین موضوع یکی از گلایه های مستأجران بود.

مصوبه دیگر مربوط به تعیین سقف 25 درصدی اجاره بها از سوی صاحبان املاک بود که هم امسال و هم سال گذشته قرار بود اجرایی شود اما اغلب صاحبخانه ها از این مصوبه تبعیت نکردند.

تمدید اجباری قراردادهای اجاره هم از آن مصوبه هایی بود که انتظار می رفت چندان مورد استقبال صاحبخانه ها قرار نگیرد و شواهد هم حکایت از آن دارد که بسیاری از صاحبان املاک، قراردادهای اجاره را تمدید نکردند و عذر مستأجران را خواسته اند.

رشد نجومی رهن و اجاره در سالجاری

در سایه عدم حمایت مناسب دولت از مستأجران در شرایط نامناسب اقتصادی ، اغلب صاحبخانه ها قیمت رهن و اجاره املاک خود را به شدت افزایش داده اند.

براساس اظهارات مشاوران املاک مناطق مختلف تهران در گفت و گو با بازتاب، قیمت رهن و اجاره در سالجاری نسبت به سال گذشته بین 40 تا 50 درصد رشد کرده و همین موضوع مستأجران را سردرگم کرده است.

گزارش میدانی بازتاب از قیمت رهن و اجاره واحدهای مسکونی کوچک متراژ 50 متری در 5 منطقه (شمال، مرکز، غرب، شرق و جنوب ) پایتخت نشان می دهد که رهن کامل این واحدها حتی در مناطق جنوبی تهران هم کمتر از 150 میلیون نیست و مستاجران زیر سنگین ترین فشارهای اقتصادی قرار گرفته اند.

بررسی ها نشان می دهد که رهن و اجاره در مناطق شمالی و مرکزی بالاتر از مناطق غربی، شرقی و جنوبی است و مستأجران باید هزینه بیشتری برای سکونت در این مناطق پرداخت کنند.

در این بخش نگاهی به برخی فایل های رهن و اجاره واحدهای مسکونی نوساز 50 متری در مناطق مختلف پایتخت داریم:

شمال پایتخت

یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در محله نیاوران، با 350 میلیون تومان رهن کامل در اختیار مستاجر قرار می گیرد. برای رهن کامل یک واحد 50 متری تازه ساز در منطقه اختیاریه باید 700 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

ودیعه یک واحد آپارتمانی 50 متری در خیابان شریعتی، 120 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 3 میلیون تومان است. برای رهن و اجاره یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در هروی باید 400 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 100 هزار تومان اجاره بپردازید.

مرکز پایتخت

ودیعه یک واحد آپارتمان نوساز 50 متری در منطقه سهروردی، 150 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 5 میلیون و 500 هزار تومان است. یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در مطهری، 100 میلیون تومان رهن با 7 میلیون اجاره ماهیانه در اختیار مستاجر قرار می گیرد.

رهن کامل یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در منطقه جلفا، 350 میلیون تومان است. درصورتی که خواهان رهن کامل یک واحد آپارتمان 50 متری در منطقه ولیعصر تهران را دارید باید 300 میلیون تومان در چنته داشته باشید.

غرب پایتخت

یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در منطقه جیحون تهران، 175 میلیون تومان رهن کامل داده می شود. برای رهن کامل یک واحد 50 متری در منطقه هاشمی که هنوز یکسال از عمر آن نمی گذرد، باید 85 میلیون تومان ودیعه و 2 میلیون و 600  هزار تومان اجاره بپردازید.

ودیعه یک آپارتمان تازه ساز 50 متری در کوی فردوس 100 میلیون تومان و اجاره آن 5 میلیون تومان است، رهن کامل یک واحد مسکونی 50 متری در منطقه پونک، 350 میلیون تومان است.

شرق پایتخت

درصورتی که به دنبال رهن کامل یک آپارتمان نوساز 50 متری در منطقه پیروزی هستید باید 250 میلیون تومان به صاحب ملک بپردازید، برای سکونت یکساله در یک واحد آپارتمانی 50 متری تازه ساز در منطقه نارمک تهران باید 200 میلیون تومان ودیعه و 1 میلیون و 500 هزار تومان هم اجاره ماهیانه بپردازید.

همچنین ودیعه یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در خواجه عبدالله، 100 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن 4 میلیون تومان است، همچنین یک واحد مسکونی 50 متری تازه ساز در منطقه مجیدیه تهران، 200 میلیون تومان رهن کامل داده می شود.

جنوب

رهن کامل یک واحد مسکونی 50 متری تازه ساز در منطقه شهرری 200 میلیون تومان است و ودیعه یک واحد آپارتمان نوساز 50 متری در جوادیه، 20 میلیون تومان و اجاره ماهیانه آن هم 600 هزار تومان است.

اما برای اینکه به مدت یکسال در یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در منطقه علی آباد ساکن شوید باید 30 میلیون تومان رهن و 3 میلیون تومان اجاره بدهید؛ همچنین رهن کامل یک واحد مسکونی 50 متری نوساز در منطقه شوش 150 میلیون تومان است.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. اس س گفت:

    عامل اصلی گرانی مسکن و اجراه همین دولت بی تدبیر و….. می باشد .
    دولت از اینها باید مالیات بگیرد نه از خانه های ۵۰ متری که به زور می خواهد وارد خانه ها شده که مشخصات را وارد سیستم کنید و اگر مشخصات وارد نشود مالیات تعلق می گیرد .
    اگر دولت بتواند از خانه های هر متر ۱۰۰ میلیونی ۶۰درصد مالیات بگیرد موفق خواهد بود / متاسفانه این خونه ها متعلق به وابسته ها بوده و نه تنها مالیاتی تعلق نخواهد گرفت بلکه تسهیلات دیگری هم اعطا خواهد شد .
    دولت باید مالیات خفن از خوته های قیمت بالا بگیرد . چه خالی و چه پر
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۱۰۰ میلیون ————- مالیات ۶۰ درصد
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۸۰ میلیون تومان ——— مالیات ۵۰ درصد
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۵۰ میلیون تومان ———-مالیات ۴۰ درصد
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۴۰ میلیون تومان———–مالیات ۳۰ درصد
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۳۰ میلیون تومان———–مالیات ۲۰ درصد
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۲۰ میلیون تومان———–مالیات ۱۵درصد
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۱۰ میلیون تومان ———مالیات ۱۰درصد
    خانه ها و اپارتمانهای بالای هر متر ۵ میلیون تومان ———– مالیات۵ درصد
    خانه های و اپارتمانهای زیر ۵ میلیون تومان معاف از مالیات
    دولت و نظام برای حفظ تعادل و برقراری عدالت باید مالیات را به این شکل وضع نماید نه اینکه برود در کوچه و خیابان های پایین شهر و بدنبال خانه های ۵۰ متری و تهدید به مالیات نماید .

  2. فریاد یا محمدا گفت:

    باسلام
    متاسفانه از درد سخن گفتن و از درد شنیدن
    با مسوولین بی درد ندانی که چه دردیست!
    فکر کنید تحصیلکرده بیکار باشید و با کمکهای اطرافیان درامد زیر سه میلیون داشته باشید ، مستاجر باشید و روز به روز افزایش نجومی رهن و اجاره هم باشد، مسوولین هم بی درد و بی تدبیر ، صاحب خانا ۵۰ متری هم رهن ۱۸۰ میلیون هم بخواهد(افزایش دوبرابری رهن نسبت به سال گذشته!) ؛و شرایط وام هم ظالمانه، سایت ودیعه ام مشکل دار باشد! و تو میمانی و هوای شرجی اندر شرجی؛قمر در عقرب هم باشد! جان میدهد برای جنون …..و سر به بیابان زدن!
    هل من محیص؟؟

دیدگاهتان را بنویسید