گران‌ترین غذاهای دانشجویی در دانشگاهی دولتی

    کد خبر :677397

دانشجومعلمان معتقدند گران‌ترین غذاهای دانشجویی در دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود در حالی که این غذاها کیفیت ندارد.

دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مدتی است که پیگیر موضوع کسر ۴۵ درصد از حقوقشان هستند.

آنها عنوان می‌کنند که مقرر شده بود از این ۴۵ درصد ۱۰ درصد برای خوابگاه و ۳۵ درصد برای تغذیه دانشجویان هزینه شود اما صرف این هزینه شفاف نیست ضمن اینکه دانشجومعلمان معتقدند هزینه غذا برای آنها به مراتب گران‌تر از سایر دانشگاه‌ها می‌شود.

 

یکی از دانشجومعلمان گفت: از حقوق دانشجومعلمان ۴۵ درصد کسر می‌شود، که این میزان با هر میزان حقوقی، همان رقم است یعنی زمانی که حقوق ما ۷۰۰ هزار تومان این رقم بود، بعد که به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید، همان ۴۵ درصد کم می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که هزینه غذا و خوابگاه باید عادلانه باشد و همان میزان که دانشجویان سایر دانشگاه‌های دولتی برای غذا و خوابگاه هزینه می‌کنند، ما هم بپردازیم.

دانشجوی دیگری اظهار کرد: در سایر دانشگاه‌های روزانه تحت نظر وزارت علوم و حتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش است، تخصیص سرانه دولتی به ازای هر دانشجو با مشارکت صندوق رفاه دانشجویی انجام گرفته است.

دانشجویان معتقدند سرانه غذایی علاوه بر اینکه امکان خرید تغذیه با قیمتی بسیار مناسب را برای دانشجویان فراهم می‌کند بلکه سبب افزایش کیفیت و تنوع در منوی غذایی دانشگاه‌ها می‌شود.

لیست قیمت‌های تغذیه در سه قسم کم هزینه، متوسط هزینه و پر هزینه اعلامی از سوی صندوق رفاه دانشجویان در طی چند سال گذشته تا به اکنون به شرح جدول ذیل است:

 

با مشاهده جدول فوق و محاسبه‌ای مختصر می‌توان نتیجه گرفت که هزینه‌های مصرفی دانشجویان بابت تهیه تغذیه نسبت به دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مبلغی بسیار کمتر و باکیفیتی بسیار متفاوت و با تنوع بیشتر در اختیار دانشجویان قرار گرفته است.

 

جدول ذیل میزان مبلغ پرداختی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی بر اساس قیمت مصوب صندوق رفاه در طول یک ماه و میزان پرداخت ۳۵ درصد از حقوق و مزایای دانشجومعلمان بابت تغذیه به صورت ماهیانه در سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

همانطور که در جدول فوق قابل مشاهده است، میزان مبلغ پرداختی توسط دانشجومعلمان چندین برابر نسبت به سایر دانشگاه‌های بهره‌مند از امتیاز سرانه غذایی بوده است.

یکی از دانشجومعلمان گفت: به‌رغم هزینه پرداختی توسط دانشجو معلمان نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیشتر است اما کیفیت خدمات بالا نیست.

وی ادامه داد: برخی از دانشجومعلمان به ما می‌گویند کیفیت غذا خیلی پایین است به طوری که حتی نگران سلامتی‌مان هستیم.

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان به فارس گفت: کسر 45 درصد بر اساس قانون متعهدین خدمت سال 69 است و آن قانون که به حذف خدمت سربازی اشاره دارد به کسر 45 درصد هم اشاره دارد چرا آن قانون خوب است اما این خوب نیست؛ کسر 45 درصد بر اساس بند قانونی است و در این زمینه افراد باید به قانون مراجعه کنند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در این راستا در نامه‌ای به نمایندگان مجلس، اصلاحات کوتاه مدتی را ارائه می‌کند:

الف) به جهت رفع و انحلال پاره‌ای از عمده مشکلات مطرح شده، پیشنهاد می‌شود که دانشگاه فرهنگیان نیز از تمام مزایای وزارت عتف و صندوق رفاه دانشجویان از جمله سرانه غذایی را بهره مند شده و دانشجویان این دانشگاه بابت دریافت تغذیه در هر ۳ وعده روزانه، مبلغی مشابه سایر دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و یا از جهت خودگردان بودن دانشگاه با درصد اندکی افزایش پرداخت کند و این تبعیض ۷ ساله در قیاس با دیگر دانشگاه های دولتی با تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرتفع شود؛ تمام امکانات سخت افزاری برای انجام این مهم طی سالیان اخیر مهیا شده و توجه وزارتخانه‌های متبوع و مجلس مورد انتظار بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است.

ب) به عنوان پیشنهاد کوتاه مدت و اصلاح رویه فعلی تا استقرار نظام پیشنهادی یاد شده قبلی لازم به ذکر است که مطابق با تبصره ذیل ماده ۶ قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش وجوهات کسر شده از حقوق دانشجو معلمان تنها باید در امور رفاهی دانشگاه هزینه شود. همچنین
مصوبه معاونت تامین نیروی انسانی در اداره مراکز تربیت معلم دهه‌های گذشته و همچنین مصوبه نخستین جلسه هیأت امنای دانشگاه فرهنگیان نیز کسر از حقوق دانشجو معلمان و مختص به تغذیه و اسکان آنها لحاظ کرده است و متاسفانه این امر هم اکنون در دانشگاه فرهنگیان رعایت نمی‌شود و مبالغ کسری از حقوق دانشجویان مصارفی همچون حق التدریس اساتید و عمران و تجهیز نیز دارد.

 

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس چندی پیش گفت: در زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم، سفری به مشهد داشتم که دیدم دانشجویان معترض هستند؛ دلیل اعتراضشان را پرسیدم و آنها پاسخ دادند به این دلیل که ۴۵ درصد از حقوق ما را کم می‌کنند و بنده همان جا دستور دادم که نباید این مقدار کم شود و پس از آن دستور بنده، دیگر وجهی کم نشد.

حاجی‌بابایی اضافه کرد: وقتی که آقای فانی وزیر آموزش و پرورش شد، ۴۵ درصد را برگرداند و تا امروز هم این میزان گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: نکته مهم و کلیدی این است که در سال گذشته که ۴۵ درصد را از حقوق دانشجومعلمان کم می‌کردند، حقوق آنها ۶۰۰ هزار تومان بود و بنده اعتراض کردم که ۶۰۰ هزار تومان حقوق دانشجومعلمان درست نیست و باید حقوقشان حداقل حقوق محاسبه شود.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: پیگیری کردیم و حقوق آنها به یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسید و حالا از یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان نیز ۴۵ درصد را بر می دارند که به نظر من عاقلانه و عادلانه نیست و حتما این موضوع را در مجلس پیگیری می‌کنم.

 

دانشجومعلمان عنوان می‌کنند که خواستار شفافیت در کسر ۴۵ درصد از حقوقشان و دریافت خدمات با کیفیت هستند و این موضوع تنها از طریق لغو کسر ۴۵ درصد و خرید خدمات امکان‌پذیر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید