کاهش قیمت خودروها در بازار سرعت بیشتری گرفت

    کد خبر :761840

هرچند ادامه روند کاهشی نرخ ارز باعث افت قیمت انواع خودرو در بازار و افزایش آگهی های فروش خودرو در فضای مجازی شد اما قفل بازار هنوز باز نشده و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد.

در بازار امروز هر دستگاه پراید (سایپا 131 سفید مدل SE) با قیمت 105 میلیون تومان عرضه می شود که البته نسبت به یک هفته پیش حدود 15 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

در حال حاضر در بازار هر دستگاه تیبا صندوق دار با قیمت 123 میلیون تومان عرضه می شود که در مقایسه با هفته گذشته حدود 8 میلیون تومان افت قیمت داشته است. قیمت تیبا هاچ بک نیز با افت 10 میلیون تومانی نسبت به هفته پیش، امروز به 133 میلیون تومان رسیده است.

همچنین قیمت پژو 405 بنزینی در بازار به 194 میلیون تومان رسیده که 10 میلیون تومان پایین تر از قیمت این خودرو در هفته گذشته است. قیمت سمند ال ایکس نیز تقریبا بدون تغییر مانده و در حال حاضر این خودرو با قیمت 193 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. قیمت سمند سورن نیز در بازار 255 میلیون تومان است.

قیمت پژو پارس ال ایکس نیز در بازار به 260 میلیون تومان رسیده و هر دستگاه رانا معمولی با قیمت 210 میلیون تومان به مشتریان عرضه می شود. همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل 270 میلیون تومان و پژو 206 صندوق دار مدل V8 در بازار 266 میلیون تومان است. در مورد پژو 207 دنده ای نیز باید به قیمت 315 میلیون تومانی و در مورد پژو 207 دنده اتوماتیک به قیمت 440 میلیون تومانی در بازار امروز اشاره کنیم.

در همین حال خودرو دنا معمولی 270 میلیون، پارس معمولی 220 میلیون و 206 تیپ 2 و پژو 405 SLX هر کدام 200 میلیون تومان قیمتگذاری شدند.

* خریداران همچنان منتظرند

با وجود افت قیمت خودرو در بازار، نمایشگاه داران همچنان از سردی بازار و نبود مشتری حرف می زنند. در شرایط فعلی عده‌ای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند برای فروش دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا شاید قیمت‌ها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به فارس می گوید: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد اما فعلاً خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد و معاملات قفل است.

به گفته وی، خریداران خودرو فعلا برای خرید دست نگه داشته اند و منتظرند تا با ادامه روند افت قیمت دلار، قیمت خودرو نیز پایین تر بیاید.

* اهمیت تولید خودروی کامل و افزایش عرضه

هرچند بازار فعلا در شوک و سردرگمی به سر می برد اما یکی از کهکترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو، ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا است و تا زمانی که این گپ پر نشود نمی توان گفت که به تعادل قیمتی در بازار خواهیم رسید.

طی 7 ماهه امسال 550 هزار و 243 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26.8 درصد افزایش داشت. در عین حال، در این مدت 573 هزار و 331 دستگاه سواری در کشور تولید شده که نسبت به 7 ماهه سال قبل 44.2 درصد رشد داشته است. با این وجود وضعیت تکمیل خودروهای تولیدی و تحویل آنها به مشتریان نیز باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

طبق آمار، از ابتدای امسال تا 9 آبان ماه 287 هزار و 131 دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که 240 هزار و 950 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودروهای ناقص این گروه خودروسازی معادل 56 هزار و 519 دستگاه است.

در مورد گروه خودروسازی سایپا هم باید به تولید 241 هزار و 520 دستگاه خودرو از ابتدای سال تا 7 آبان ماه اشاره کنیم که 208 هزار و 284 دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش سایپا 6 هزار و 102 دستگاه بوده و 40 هزار و 546 دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند.

به گزارش فارس، قطعاً تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان باعث تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد و با فروکش کردن تب خرید دلالان، شاهد اصلاح بیشتر قیمت ها خواهیم بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید