چند درصد از مبتلایان قارچ سیاه می‌میرند؟

    کد خبر :842006
چند درصد از مبتلایان قارچ سیاه می‌میرند؟

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم گفت: با توجه به اینکه موارد ابتلا به کووید-۱۹ افزایش یافته و در بسیاری از بیماران مدت درمان طولانی و غیرعلمی است و در سن بالا به بیمار کورتون داده می‌شود، بیش از قبل از شاهد بروز قارچ سیاه هستیم، ولی آنکه فکر کنیم ابتلا به آن بسیار شایع است، اینگونه نیست.

دکتر شروین شکوهی متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم در پاسخ به این سوال که چند درصد از مبتلایان به قارچ سیاه از دنیا می‌روند، گفت: اینکه چند درصد از این بیماران از دنیا می‌روند، به مسائل مختلفی از جمله اینکه این عفونت کدام قسمت از بدن را درگیر کند و چه زمانی متوجه ابتلا به این بیماری شویم، بستگی دارد.

شکوهی گفت: اگر این عفونت سبب درگیری مغز شود، احتمال مرگ افزایش پیدا می‌کند و چنانچه هنوز این عضو را درگیر نکرده باشد، احتمال فوت کمتر است. به طور کلی درصد مرگ‌ومیر در این بیماری کم نیست، اما اگر این عفونت در مراحل اولیه تشخیص داده شود و جراحی مناسبی صورت گیرد، احتمال بهبودی بیمار وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه می‌توان این بیماری را در مراحل اولیه شناسایی کرد، توضیح داد: افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند و برای مدت طولانی از داروهای کاهنده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، افرادی که دارای عضو پیوندی‌اند، مبتلا به سرطان هستند و بر اثر ابتلا به کووید بستری شده و کورتون یا داروهای دیگر را دریافت کرده‌اند، اگر دچار علائمی نظیر گرفتگی بینی، ترشح از یک طرف یا دو طرف بینی، تغییر رنگ دور چشم و تغییر رنگ کام شدند، باید به این عفونت ویروسی شک کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه این بیماری شایع نیست و در گذشته هم بین افراد مبتلا به دیابت وجود داشته و در حال حاضر کمی بیش از گذشته مشاهده شده است، افزود: با توجه به اینکه موارد ابتلا به کووید افزایش یافته و در بسیاری از بیماران طول مدت درمان طولانی و غیر علمی است و در سن بالا به بیمار کورتون داده می‌شود، بیش از قبل از شاهد بروز این نوع بیماری هستیم، ولی آنکه فکر کنیم ابتلا به آن بسیار شایع است، اینگونه نیست.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ماسک می‌تواند از بروز قارچ سیاه پیشگیری کند، ادامه داد: تخم این قارچ روی گیاهان، در هوا و روی اجسام مختلف وجود دارد و با استفاده از ماسک نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. فردی که در بیمارستان بستری است، امکان استفاده از ماسک را ندارد. درضمن ممکن است گلی را بو کرده باشد و قارچ در بینی او باقی مانده باشد و هنگامی که سیستم ایمنی‌اش ضعیف شود، برای او بیماری‌زایی کند.

برای فرار از قارچ سیاه نزدیک باغچه‌ها، میوه‌های پوسیده و ساختمان‌های قدیمی نروید

یک متخصص داخلی نیز در گفتگو با ایسنا با اشاره به افزایش موارد بیماری قارچ سیاه در زمان شیوع سویه دلتا، گفت: یکی از مواردی که بیماری قارچ سیاه در افراد ظاهر می‌شود، بیماران کرونایی دارای نقص سیستم ایمنی و مصرف‌کننده کورتون است لذا در سویه دلتا که میزان سرایت و بیماران افرایش پیدا کرده، موارد مربوط به بیماری قارچ سیاه بیشتر دیده می‌شود.

دکتر محمد دادجو اظهار کرد: قارچ ممکن است به‌صورت طبیعی در مجاری تنفسی هر فردی وجود داشته باشد اما با توجه به نرمال بودن سیستم ایمنی افراد، این قارچ به‌خودی‌خود ایجاد بیماری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه افراد عادی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، گفت: افرادی که کورتون مصرف می‌کنند، شیمی درمانی می‌شوند، پیوند مغز استخوان کرده‌اند و افراد مبتلا به بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن مانند کرونا که مجبور به استفاده از کورتون می‌شوند، در معرض ابتلا به بیماری قارچ سیاه هستند.

این متخصص داخلی با تأکید بر اینکه این بیماری به‌هیچ‌عنوان مسری نیست، افزود: این بیماری نه بین انسان با انسان و نه بین حیوان با انسان سرایت پیدا نمی‌کند.

دادجو در خصوص علت نام‌گذاری این بیماری، گفت: علت نام‌گذاری قارچ سیاه، تغییر رنگ سیاهی است که در بافت به علت نرسیدن خون و مردن آن بافت ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قارچ سیاه می‌تواند به سینوس‌ها، مجاری تنفسی فوقانی، حلق، مجاری ریوی و ریه و حتی سیستم گوارشی و پوست را تحت تأثیر قرار دهد.

این متخصص داخلی با اشاره به علائم این بیماری، گفت: اگر قارچ سینوس‌ها را درگیر کند علائمی ازجمله سردرد، لکه‌های سیاه در نوک بینی و داخل مخاط دهان، ترشحات بینی، قرمزی صورت، تورم صورت و ترشحات به رنگ سیاه و خون آبه، اگر به مجاری ریوی و تنفسی حمله کند علائمی به شکل سنگینی نفس، تب، سرفه و تنگی نفس، اگر دستگاه گوارشی درگیر شود علائمی ازجمله دل درد، اسهال و خون‌ریزی گوارشی و اگر هم به پوست حمله کند، تاول و زخم‌های پوستی به رنگ سیاه را به همراه دارد.

دادجو تصریح کرد: اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، با درمان‌های خوراکی، تزریقی و جراحی قابل‌ کنترل است.

وی با اشاره به اینکه این قارچ در محل زندگی همه وجود دارد، گفت: بهتر است در این ایام در باغچه‌ها و گل و گیاه، میوه‌های پوسیده و ساختمان‌های قدیمی در حال تخریب حضور نداشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید