چرا اسرائیل بلافاصله پس از خروج آمریکا به روی سوریه آتش گشود؟

    کد خبر :456126

الاخبار در مطلبی به قلم على الغلاف و فراس الشوفي نوشت: حمله اسرائیل به سوریه، در چارچوب جنگ مستمر بین محور مقاومت که برای تقویت توانایی هایش تلاش می کند، و تلاشهای اسرائیل برای محدود کردن این توانایی ها، قرار می گیرد. زمان بندی این تجاوز، در سایه اعلام خروج آمریکا و روابط بد روسیه و اسرائیل، دلایل زیادی دارد.

به گزارش انتخاب، سوریه و هم پیمانان آن، بویژه مقاومت لبنان، در حال تقویت ظرفیتهای نظامی خود، برای بازدارندگی در برابر دشمن اسرائیلی یا وارد کردن خسارتهای فراموش نشدنی به آن، هستند. در سوی دیگر، اسرائیل به دنبال آن است تا به هر نحوی، مانع از افزایش قدرت محور مقاومت شود و این مهم را با حملات محدودی پی می گیرد، تا موجب یک جنگ گسترده نشود.

شکی نیست که دست یافتن ارتش سوریه به سامانه اس 300 دفاع هوایی و تنش در روابط اسرائیل و روسیه، دشمن اسرائیلی را بر آن داشت تا ظرفیتهای سامانه جدید و خطرات ان را بررسی کرده و در ادامه، از موشکهای زمین به زمین برای هدف گرفتن نقاطی در عمق سوریه اقدام کند، یا اینکه به فضای هوایی لبنان برای شلیک موشک به سمت سوریه استفاده کند.

در حالی که هدف اول اسرائیل از هر گونه حمله ای، جلوگیری از افزایش قدرت نظامی محور مقاومت در زمینه انتقال ظرفیتهای استراتژیک به لبنان و تراکم آن در سوریه است، باید گفت تجاوز اخیر اسرائیل در زمان بندی سیاسی و میدانی دقیقی انجام شد که طی آن،شاهد سناریو های جدیدی برای بحران سوریه هستیم.

علاوه بر اهداف نظامی مستقیم، حمله اسرائیل در نتیجه شکست آن در بازسازی روابط با روسیه و بازگرداندن آن به مرحله پیش از سقوط جنگنده روسی ، صورت گرفت.

به گفته یک دیپلمات روس، تجاوز اخیر اسرائیل به حاکمیت سوریه، در واقع تلاشی است برای ترسیم قواعد جدیدی برای درگیری با روسیه در سوریه. و در حالی که روسیه به وعده خود در مورد قانع کردن ایران برای خروج از جنوب سوریه عمل کرد، اسرائیل همچنان به تلاش خود برای تخریب میدان سوریه و از بین بردن تفاهم هایی که موجب استقرار شده، مشغول است.

به گزارش منابع اگاه، نخست وزیر اسرائیل پس از شکست محاسباتش در مورد نقش روسیه در اخراج کامل ایران از سوریه، طی سفری که به عمان داشت، تلاش کرد از پادشاهی عمان بخواهد تا با ایران در مورد ضمانتهای امنیتی در میدان سوریه، بحث و گفتگو کند.

در رابطه با نگرانی اسرائیل از اعلام تصمیم خروج آمریکا از سوریه، یک منبع سوری تاکید می کند که هنوز تصویر شرایط پس از خروج آمریکا، برای اسرائیل روشن نیست؛ از این رو، در مجامع دشمن، نگرانی زیادی در خصوص انعکاسهای مثبت عقب نشینی نیروهای آمریکایی، برای دولت سوریه و بازپس گیری تمامیت آن، وجود دارد.

علاوه بر این، منابع دیپلماسی غربی در گفتگو با الاخبار تصریح کردند که هر گونه تغییری در واقعیت فعلی در شرق سوریه، از نظر اسرائیلی ها یک تحول نادرست است؛ چرا که می تواند موجب بازگشت سیطره دولت سوریه یا ترکیه بر مناطق مشخصی در شرق شود. علاوه بر اینکه اسرائیل بر این گمان است که قدرت گرفتن بیشتر ترکیه در سوریه می تواند تفاهمی بین ترکیه و ایران را به دنبال داشته باشد و به این شکل، ادامه حضور ایران در سوریه، با حمایت ترکیه از آن، همراه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید