پمپئو: اطلاعاتی که ایران منتشر می‌کند درست نیست، ما راست می‌گوییم!

    کد خبر :562440

پمپئو اعلام کرد: اطلاعاتی که ما منتشر می‌کنیم درست است، نه اطلاعات ایران!

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه با طرح اتهام حمایت از تروریسم علیه ایران، مدعی شد که پهپاد جاسوسی آمریکا وارد حریم هوایی ایران نشده و تهران در حال انتشار اطلاعات غلط است.

وی که پیش از سفر به عربستان سعودی و امارات، در پایگاه هوایی «اندروز» مریلند در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت: «فکر می‌کنم مهم است که همه بدانند که ایرانی‌ها در حال انتشار اطلاعات غلط در بسیاری از مناطق هستند. اولا، نقشه بچه‌گانه‌ای که وزیر خارجه [محمدجواد] ظریف منتشر کرد را دیدید. تفاوتی که با حرفه‌ای‌گری و توانمندی نیروهای نظامی و سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده هست، نباید هیچ تردیدی در ذهن کسی باقی بگذارد که آن پرنده بدون سرنشین کجا بوده است.»

پامپئو خطاب به خبرنگاران گفت که کسی نباید «لحظه‌ای» موضع ایران را بپذیرد.

پس از هدف قرار گرفتن پهپاد متجاوز آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران با انتشار نقشه‌ها و مختصات راداری، تأکید کرد که این هواپیمای بدون سرنشین وارد حریم هوایی ایران شده است. پنتاگون نیز تلاش کرد با انتشار اسنادی این روایت را رد کند، اما اشتباهات آشکار در محاسبات و مختصات منتشر شده از سوی آمریکایی‌ها روایت واشنگتن را با تردید جدی روبرو کرده است. روزنامه «گاردین» امروز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن خود به اطلاعاتی که منتشر کرده اطمینان ندارد و اساسا یکی از دلایل لغو اقدام نظامی علیه ایران، این بوده است که آمریکا احتمال می‌دهد پهپاد این کشور واقعا وارد حریم هوایی ایران شده باشد.

پامپئو در ادامه ارسال پیام به ایران از طریق عمان را رد کرد و مدعی شد که ایران تلاش می‌کند «اطلاعات غلط» منتشر کند. وی گفت: «ضروری است که شما بدانید که چه چیز درست است و چه چیزی را رژیم ایران می‌خواهد باور کنید.»

وی در مورد سفرش به عربستان و امارات هم گفت هدف از این سفر اطمینان از «همسویی راهبردی» در برابر ایران و تلاش جهت ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی جهت مقابله با «چالش ایران» است. وزیر خارجه آمریکا افزود: «شاهد هستید که کارزار فشار ما ادامه دارد و روز دوشنبه مجموعه قابل توجهی از تحریم‌های جدید اعلام می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره آمادگی واشنگتن برای مذاکره با ایران گفت: «هم رئیس‌جمهور گفت و هم امروز صبح معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد که ما آماده‌ایم بدون هرگونه پیش‌شرطی با آن‌ها مذاکره کنیم و آن‌ها می‌دانند چطور ما را بیابند. من اطمینان دارم که در زمانی که آن‌ها واقعا آماده تعامل باشند، ما این گفت‌وگو را شروع می‌کنیم. مشتاق هستم و رئیس‌جمهور هم گفته است که ما می‌خواهیم آینده‌ای روشن را برای مردم جمهوری اسلامی ایران را شاهد باشیم.»

وی بلافاصله پس از ابراز امیدواری درباره آینده روشن ایران، به آثار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و تلاش‌های واشنگتن برای افزایش تحریم‌ها پرداخت و گفت: «تلاش بیشتری در جریان است تا اطمینان حاصل کنیم که نه تنها آن‌ها نتوانند اقتصاد خود را رشد دهند، بلکه دور زدن تحریم‌ها بیشتر و بیشتر دشوار شود. این ظرفیت بیشتری برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران در اختیار ما قرار خواهد داد تا نهایتا به هدفی که ترسیم کرده‌ایم، دست یابیم.»

دولت آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و از آن زمان ده‌ها تحریم جدید علیه مردم ایران اعمال کرده است. واشنگتن همچنین دیگر کشورها را برای عدم پیروی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که توافق هسته‌ای را تایید کرده، تحت فشار قرار داده است. با این وجود، مقام‌های آمریکایی و اروپایی تأکید دارند که ایران باید همچنان به این توافق پایبند بماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید