دانشمندان گزارشی جامع از محیط زیست جهان منتشر می‌کنند

“وضعیت اضطراری برای طبیعت یعنی وضعیت اضطراری برای ما”

    کد خبر :528663
وضعیت اضطراری برای ما

دانشمندان و مقام‌های دولتی این هفته در پاریس گردهم می‌آیند تا ارزیابی مهمی از رابطه انسان با طبیعت را نهایی کنند.

هیات میان‌دولتی تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم “آی‌پی‌بی‌ای‌اس” اولین گزارش خود از این نوع از سال ۲۰۰۵ را منتشر خواهد کرد.

این گزارش ضایعات و چشم اندازه آینده برای طبیعت و انسان را تشریح می کند.

یکی از نویسندگان می‌گوید که این گزارش “وضعیت اضطراری‌ای که جهان از نظر اجتماعی و اکولوژیکی” با آن روبروست را برجسته خواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، از امروز (دوشنبه) بعضی از پژوهشگران ممتاز جهان در زمینه تنوع زیستی در پایتخت فرانسه ملاقات می‌کنند تا جزئیات گزارش خود را با نمایندگان ۱۳۲ دولت نهایی کنند.

نتیجه گیری های آنها موسوم به “خلاصه‌ای برای سیاست‌گذاران” در روز ششم ماه مه منتشر خواهد شد.

پروفسور رابرت واتسون رئیس “آی‌پی‌بی‌ای‌اس” گفت: به نظر من این جامع‌ترین ارزیابی از وضعیت طبیعت و موقعیت انسان در آن است.

وی افزود: این اولین ارزیابی میان‌دولتی است و به نظر من خیلی موثرتر خواهد بود چون دولت ها کاملا در آن نقش داشته‌اند.

تنوع زیستی به معنی همه انواع حیرت‌انگیز حیات است که می توان در زمین یافت و شامل تعامل آنها با یکدیگر و محیط زیست‌شان می شود.

این عبارت همه چیز از ژن‌ها، گونه های منفردی مثل اورانگوتان ها گرفته تا جمعیت‌هایی از موجودات و کل مجموعه‌های اکولوژیکی که بخشی از آن هستند را در بر می گیرد.

چرا تنوع زیستی برای تک تک ما مهم است؟

هوایی که تنفس می کنیم به گیاهان تولیدکننده اکسیژن بستگی دارد و بدون زنبورها برای گرده افشانی محصولات زراعی، چیز زیادی برای خوردن وجود نخواهد داشت.

تنوع زیستی تامین کننده و حفظ کننده آب شیرین، خاک حاصلخیز، داروها، آب و هوایی پایدار و مکان های برای وقت‌گذرانی است.

کل گونه‌ها به هم مرتبط هستند و اغلب به هم وابسته اند. قارچ به حفظ خاک جنگل کمک می کند، خاک سالم به رشد گیاهان کمک می کند، حشرات گرده را از گیاهی به گیاه دیگر منتقل می کنند تا حیوانات از این گیاهان مصرف کنند و جنگل خانه ای برای همه گونه ها باشد.

از دست دادن یک گونه در این زنجیره ممکن است مهم به نظر نرسد اما هر ضایعه ای این پیوندهای طبیعی که به نفع همه ماست را سست‌تر می کند.

در دهه ۱۹۸۰ پال و ان الریک، پژوهشگران حفاظت از محیط زیست گفتند که اهمیت گونه ها برای اکوسیستم ها مثل اهمیت پیچ و مهره برای بال هواپیماست. از دست رفتن یکی ممکن است مشکلی نباشد اما هر یکی که از دست می‌رود شانس فاجعه افزایش پیدا می‌کند.

اهمیت گزارش تازه

این گزارش اهمیت دارد چون ضایعات تکان دهنده‌ای که در ۵۰ سال اخیر گریبان جهان طبیعی را گرفته برجسته خواهد کرد و هشدار خواهد داد که چشم انداز آینده برای ده ها هزار گونه تیره به نظر می رسد.

این گزارش همچنین خواهد گفت که اگر تخریب طبیعت ادامه یابد چه تهدیدهایی متوجه بشر خواهد شد.

یکی از دانشمندان مشارکت کننده در این مطالعه گفت که این ارزیابی بر این واقعیت انگشت خواهد گذاشت که جهان اکنون با یک وضعیت اضطراری طبیعی و انسانی مواجه است.

پروفسور اونای پاسکوال از مرکز تغییرات اقلیمی باسک اسپانیا که از نویسندگان اصلی گزارش است نیز گفت: تغییرات اجتماعی و زیست محیطی خیلی مرتبط تر از آن هستند که در گذشته ترسیم کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: این ارزیابی نشان خواهد داد که این پیوندها بر شواهد علمی قوی متکی است؛ شواهد روشن‌تر از هر زمانی می گوید که تاثیر منفی بر طبیعت که ما نیروی محرکه اش هستیم به تغییرات زیانباری در رفاه بشر منجر می شود و برای نسبت روزافزونی از جمعیت زمین، وضعیت اضطراری فقط جنبه اکولوژیکی ندارد، بلکه درحال بدل شدن به حالتی اضطراری برای جامعه هم است.

به گزارش ایسنا، بخش اعظم پژوهش‌ها درباره آثار این تغییرات بر گونه های منفرد مثل زنبورها و سایر گرده‌افشانان قبلا منتشر شده اما در ارزیابی سراسری، محققان نگاهی خیلی وسیع‌تر به آنچه بر جهان طبیعی رفته دارند.

بنابر این گزارش،‌ ۱۵۰ کارشناس از بیش از ۵۰ کشور برای سه سال مشغول بررسی ۱۵ هزار منبع اطلاعاتی بوده‌اند. گزارش کامل که ۱۸۰۰ صفحه خواهد بود همزمان با یک خلاصه ۴۰ صفحه ای منتشر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید