هر آنچه باید درباره استعلام پلاک ماشین بدانید

  • آرشیو
  • چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ۹:۲۲
    کد خبر :751756

یکی از مراحل خرید و فروش اصولی خودرو استعلام پلاک ماشین است. این عبارت بیانگر یکی از مهم‌ترین مراحل در خرید خودرو است. علی‌رغم اینکه بسیاری از خریداران این عبارت را شنیده‌اند، اما از اهمیت آن غافل بوده و با مراحل آن به خوبی آشنایی ندارند. این عملیات تنها از طریق چند کلیک ساده بر روی بستر اینترنت قابل انجام نیست و برای انجام آن نباید در زمان درست و از طریق مسیر درست اقدام نمود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به صورت جزئی هر آنچه را باید درباره استعلام پلاک ماشین بدانید، بررسی کرده و یک بار برای همیشه به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

چرا باید تعویض پلاک ماشین را استعلام کرد؟

محل صدور پلاک و محل سکونت فروشنده به تفکیک استان و شهر، اطلاعاتی هستند که از طریق استعلام تعویض پلاک عاید خریدار می‌شوند. با استفاده از این کار شما می‌توانید با احراز آدرس فروشنده از اصالت خودرو و سرقتی نبودن آن مطمئن شوید. برای این کار می‌توانید از روش‌های آنلاین استفاده کرده و یا از طریق پیامک با شماره‌های اعلام‌شده از سوی سازمان مربوطه ارتباط برقرار کنید. اما استفاده از این شیوه‌ها ده روز تاخیر دارد و این امکان که اطلاعات به‌روز نباشند و به درستی ارائه نشوند نیز شما را تهدید می‌کند. به همین دلیل بهتر است که به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنید.

چه زمانی برای استعلام پلاک ماشین مناسب است؟

یکی از مراحل اصلی در عقد قرارداد میان خریدار و فروشنده در زمان خرید و فروش خودرو، استعلام تعویض پلاک است که نادیده گرفتن آن ممکن است پیامدهای خوبی برای خریدار به دنبال نداشته باشد. بسته به نوع معامله‌ای که برای خرید خودرو انجام می‌دهید، زمان‌های متفاوتی برای استعلام پلاک ماشین وجود دارد.

اگر فروشنده به همراه شما به مرکز تعویض پلاک خواهد آمد، باید این کار را پیش از پرداخت بیعانه انجام دهید. به عبارت بهتر باید پیش از اینکه مبایعه‌نامه را امضا کرده و خود را ملزم به اجرای قیدی کنید، باید استعلام پلاک ماشین را انجام دهید. چراکه تنها راهی که با استفاده از آن می‌توانید از سرقتی نبودن ماشین خود اطمینان حاصل کنید، استعلام تعویض پلاک آن است.

اگر فروشنده قصد ندارد که همراه شما به مرکز تعویض پلاک بیاید و وکالت‌نامه‌ای را برای انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک به شما داده است، باید حواس خود را بیشتر جمع کنید. این نوع از خرید که خرید وکالتی نام دارد، از سوی کارشناسان حوزه خرید و فروش خودرو اصلا تائید نمی‌شود. بااین‌حال اگر ناچار به انجام چنین کاری شدید، باید استعلام پلاک ماشین را پیش از قبول وکالت‌نامه و تنظیم آن انجام دهید تا در مرکز تعویض پلاک دچار مشکل نشوید.

اطلاعاتی که باید درباره فک پلاک خودرو داشته باشید.

 

پس‌ازاینکه فروشنده و خریدار قرارداد خود را تنظیم کردند، باید برای فک پلاک به دفاتر تعویض پلاک مراجعه کنند. با این کار معامله شکل رسمی به خود خواهد گرفت. در این مرحله پلاک خودرو برداشته شده و یک پلاک جدید به نام خریدار صادر خواهد شد. اگر این مرحله در هنگام خرید ماشین انجام نگیرد، مسئولیت تمام جرائم انجام‌شده به عهده فروشنده یا کسی است که ماشین به صورت رسمی تحت مالکیت اوست.

برای شروع مراحل فک پلاک باید خریدار و فروشنده و یا خریدار با وکالت‌نامه محضری فروشنده به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند. پس از ورود به پارکینگ برگه‌ای به شما داده می‌شود که بر روی آن شماره نوبت و باجه‌ای که مسئول انجام کار شما است، درج شده است. با در دست داشتن مدارک لازم برای فروشنده و خریدار مانند اصل شناسنامه و کارت ملی، سند خودرو و قبض آب، برق یا تلفن به باجه مربوطه مراجعه کنید. پس از چک شدن مراحل باید مبلغی را برای پلاک، برگ سبز و قبض پست پرداخت کنید. که این پرداخت‌ها عموما از طریق کارت‌های بانکی عضو شتاب قابل انجام است.

وقتی این مراحل انجام شد، برگه‌ای را تحویل می‌گیرید که برای پر کردن آن باید به بازرسین خودرو مراجعه کنید. برگه پرشده را به باجه اولیه بازگردانده و مدارک خود را تحویل بگیرید. حال باید به محل مربوط به فک پلاک بروید. در این قسمت پلاک قبلی را تحویل می‌دهید و در نوبت برای دریافت پلاک جدید می‌نشینید. پس دریافت و نصب پلاک جدید، باید برای طی کردن سایر مراحل به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

نکته مهم اینجا است که اگر برای انجام کارهای فک پلاک به خریدار وکالت داده‌اید، باید وضعیت پلاک فک شده خود را پیگیری نموده تا از انجام درست مراحل مطمئن شوید. برای این کار باید به سایت پلیس راهور مراجعه کنید. حال در قسمت وضعیت پلاک فک شده، شماره ملی خود یا صاحب خودرو را وارد کرده و با وارد کردن کد امنیتی از وضعیت پلاکتان اطلاع حاصل می‌کنید.

 

مالکیت خودرو چگونه انتقال می‌یابد؟

پس از انجام توافق اولیه میان خریدار و فروشنده، قولنامه‌ای میان آن دو نوشته می‌شود که باید شامل مواردی چون مشخصات کامل خریدار و فروشنده، مشخصات کامل خودرو، جزییات معامله، شرایط پرداخت وجه، زمان عقد سند رسمی و تمامی قیود موردنظر باشد. در زمان درج مشخصات خودرو باید کاملا دقت کنید که مشخصاتی از خودرو را در قولنامه بیاورید که به‌عنوان شناسنامه خودرو شناخته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال شماره شاسی یا موتور را در آن ذکر کنید. همچنین باید هرگونه آسیب و ایرادی که در فرانید کارشناسی خودرو ذکر شده است، در قولنامه آورده شود.

پس از تنظیم قولنامه باید برای تعویض پلاک اقدام کنید. اما پیش از آن بهتر است از میزان خلافی خودرو اطلاع حاصل کنید. تا پیش از تعویض پلاک نیز نسبت به عقد سند رسمی ماشین اقدامی نکنید. پس از تعویض پلاک باید برای تکمیل مراحل قانونی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید تا اگر تصمیم به فروش خودرو گرفتید، به مشکل حقوقی برخورد نکنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید