ممکن است آتشفشان های زیرزمینی در مریخ وجود داشته باشد

    کد خبر :949850

بر اساس مقاله ای که در مجله Nature Astronomy منتشر شده است، مریخ ممکن است حاوی ماگمای مایع با قابلیت فعالیت آتشفشانی باشد. دانشمندان توانستند با تجزیه و تحلیل داده های لرزه ای به دست آمده توسط کاوشگر InSight به این نتیجه برسند.

بازتاب-‌‌این دستگاه از اواخر سال 2018 در سطح مریخ فعالیت می کند و از فوریه 2019 شروع به انتقال اطلاعات مربوط به فعالیت لرزه ای “سیاره سرخ” کرد. این کاوشگر در طول کار خود موفق به ثبت بیش از 1.3 هزار مارشلک شد.

ممکن است آتشفشان های زیرزمینی در مریخ وجود داشته باشد

همانطور که دانشمندان دریافته اند، اغلب کانون های این مارزلزله ها در قلمرو شیار سربروس (Cerberus Fossae) یک ساختار زمین شناسی عظیم به طول 1235 کیلومتر قرار داشتند. تجزیه و تحلیل دقیق تر نشان داد که بخش قابل توجهی از مراکز در داخل یک گودال عظیم در عمق کم قرار دارند که طبق ماهواره Mars Odyssey گرمای بسیار بیشتری نسبت به سایر مناطق منتشر می کند.

با مقایسه این حقایق، نویسندگان این مطالعه این فرض را مطرح کردند که شوک ها ناشی از حرکت ماگما در لایه های نزدیک به سطح مریخ است. به گفته دانشمندان، منطقه Cerberus Furrow حدود نیمی از کل سطح فعالیت لرزه ای کل سیاره را ایجاد می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید