معرفی تیرچه پیش‌ تنیده

    کد خبر :930188

آنچه که باید بدانیم این است که استفاده از مصالح مقاوم و با کیفیت و مواد برای مهندسان و پیمان کاران در پروژه دارای اهمیت می‌باشد و همچنین در ساخت پروژه‌های ساختمانی از ابزار و مواد گوناگونی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که تیرچه‌های بتنی جزو محکم‌ترین تیرچه‌ها هستند و استحکام بیش‌تری نسبت به دیگر تیرچه‌ها دارند. از تیرچه‌های بتنی و تیرچه‌های فلزی یا کرومیت در ساخت و احداث پل‌ها و پروژهای ساختمانی استفاده می‌کنند و تیرچه پیش‌ تنیده مقاوم‌ترین تیرچه بتنی محسوب می‌شود.

مهم‌ترین مزیت تیرچه پیش‌ تنیده مقاومت بسیار بالای آن در برابر نیروی کششی است. این نوع تیرچه‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و در مراحل مختلفی تولید می‌شوند.

تیرچه‌های تنیده شده از سیم‌های فولادی و بتن با رده مقاومت بالای c35 تولید می‌شوند. جالب است بدانیم در سیستم سقف ساختمان‌ها و احداث پل‌ها معمولا از تیرچه‌های تنیده شده استفاده می‌کنند.

مواد تشکیل دهنده تیرچه های پیش تنیده

در این تیرچه‌ها سیم‌های فولادی نیز به کار رفته که مقاومت حداقل آن 1475 و حداکثرآن 1960 نیوتن بر میلی متر مربع می‌باشد. طی تولید این نوع تیرچه‌ها با بتن‌هایی که در آن به کار رفته به دو دسته تقسیم می‌شوند که این دو دسته شامل پیش‌تنیدگی و پس‌تنیدگی می‌شود و همچنین لازم به ذکر است که مقاومت آن حداقل به c35 و حداکثر c45 می‌رسد.

لازم به‌ذکر است که از تیرچه‌های پیش‌ تنیده یا بتن‌های پیش‌ تنیده برای جلوگیری از ترک خوردن بتن و به وجود آمدن خسارت‌های زیاد و چنین مشکلاتی در ساخت و ساز انواع پروژه‌ها استفاده می‌شود.

مزیت‌های استفاده از تیرچه‌ پیش‌ تنیده

فراوان بودن این نوع تیرچه‌ها یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌باشد و این فراوانی تاثیر مستقیمی بر محیط زیست دارد و به همین دلیل مورد توجه مهندسین ساخت و ساز قرار گرفته است.

به طور کلی مزیت‌های تیرچه پیش‌ تنیده عبارت است ار:

♦ مقدار خرید کم‌تر نسبت به دیگر تیرچه‌ها

♦ امکان تولید در همه شرایط آب و هوایی و همچنین با کیفیت آیتم

♦ کاهش مصرف بتن

♦ سرعت اجرا

♦ ارزان بودن این تیرچه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

♦ کاهش وزن فونداسیون و سازه

مشخصات تیرچه پیش تنیده

مشخصات ظاهری

به‌طور کلی مشخصات ظاهری بستگی به پروژه‌های ساختمانی دارد که به چه ابعادی احتیاج داریم لازم به ذکر است که تیرچه‌های پیش‌ تنیده با ابعاد کوچک‌تری تولید می‌شوند. عرض این تیرچه‌ها به کمتر از 10 سانتی‌متر می‌رسد و ارتفاع آن معمولا به 13 تا 17 سانتی متر می‌رسد. لازم به ذکر است که ارتفاع پاشنه این تیرچه‌ها 4 سانتی متر می‌باشد. و جالب است بدانید تیرهای پیش‌تنیده به‌صورت مقطعی و به شکل T معکوس تولید می‌شوند.

مشخصات فنی

مشخصات فنی این نوع تیرچه‌ها شامل مقاومت بتن وسیم‌های فولادی به کار رفته در تیرچه‌ها می‌باشد.

با توجه به سیم‌های به کار رفته در تیرچه مقاومت آن به 350 تا 550 کیلوگرم نیرو بر سانتی‌متر مربع می‌رسد. اما در استاندارد‌های بین المللی مقاومت نهایی این تیرچه ها به 17500 کیلوگرم نیرو بر سانتی‌متر مربع می‌رسد.

مشخصات کاربردی

تیرهای پیش‌ تنیده نسبت به سایر تیرهای بتنی مقاومت بیش‌تری دارند و می‌توانند انواع نیروهای کششی و بارهای ساختمانی را بدون آسیب رساندن به پروژه تحمل کنند. بتن مورد استفاده از این تیرها تحت فشار الاستیک بوده و مفتول‌های فولادی داخل تیر سخت شده به مقاومت بالایی می‌رسد و در نتیجه با تحمل انواع بارهای عملیاتی و بار‌های مرده می‌توان از پیش‌تنیدگی ساختمان جلوگیری کرد.

کلام پایانی

ما در مطالب این صفحه تیرچه‌های پیش‌ تنیده را معرفی کردیم و درباره‌ی کاربرد و مزایای این تیرچه سخن گفتیم و اینک در آخر امیدواریم مطالب این صفحه برای شما همراهان گرامی مفید بوده باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید