مرز‌های مهران، شلمچه و چذابه ۲۴ ساعته فعال‌اند

    کد خبر :622525

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره وضعیت امنیت عراق گفت: دولت عراق، ستاد اربعین ما در عراق و ستاد کل نیرو‌های مسلح منبع ما برای ارزیابی وضعیت امنیت عراق هستند که هیچ کدام از این مراجع ابراز نگرانی بابت امنیت عراق نداشته اند.

 

حسین ذوالفقاری در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه هر چهار مرز باز است و مرز خسروی هم فعالیت خود را از صبح امروز آغاز کرده است، اظهار کرد: بر اساس آمار یک ساعت قبل، بیش از دو میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و تا شب گذشته بیش از ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار گذرنامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزایش داشته است. ۴۰۰ هزار برگه تردد هم صادر شده است. بیش از سه هزار کامیون از مرزها خارج شده‌اند و سه هزار کامیون دیگر هم بار و وسیله به عراق خواهند برد.

 

تاکنون ۴۷۹ هزار زائر از مرزها خارج شده‌اند

 

بیشترین زائران از مرز مهران خارج شده‌اند

 

وی افزود: تاکنون ۴۷۹ هزار زائر از مرزها خارج شده اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۳۳۹ درصد رشد داشته است. بیشترین زائران از مرز مهران خارج شده‌اند. امسال تعداد زائران به دلیل لغو روادید افزایش می‌یابد؛ بنابراین اگر زوار با ما همکاری نکنند ارائه خدمات در مقاطعی با خلل مواجه می‌شود.

 

۹ هزار اتوبوس به مراسم اربعین اختصاص داده می‌شود

 

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ادامه داد: مجموع اتوبوس های کشور ۱۲ هزار اتوبوس است که هفتاد و پنجاه درصد اتوبوس ها یعنی ۹ هزار اتوبوس به مراسم اربعین اختصاص داده می شود. ۲۵۰۰ اتوبس شهرداری هم برای حمل و نقل زائران در نظر گرفته ایم. اگر با ورود یا خروج دفعی زوار مواجه شویم، در ساعاتی حمل و نقل دچار خلل می‌شود.

 

کاپوتاژ خودروهای شخصی تا پایان مهر ماه به عراق ممنوع شد

 

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل توصیه می‌کنیم کسانی که قادر هستند، با خودروی شخصی به مرزها بروند؛ زیرا ظرفیت پارکینگ‌ها را افزایش داده‌ایم. کاپوتاژ اتوبوس به داخل عراق را کم کرده ایم و به افرادی خاص اختصاص داده ایم مثل افرادی که توانایی جسمی کافی ندارند. کاپوتاژ خودروهای شخصی تا پایان مهر ماه به عراق ممنوع شد؛ زیرا هم پارکینگ، جایگاه سوخت، جاده و امکانات زیرساختی در عراق کم است و سوخت هم در عراق گران است. این تصمیم به نفع خود زائران است. کاپوتاژ به حمل و نقل زائران کمک می کرد، اما دولت عراق با کاپوتاژ مخالفت کرد.

 

وی درباره هزینه پارکینگ‌های اربعین گفت: این هزینه ۵ هزار تومان برای هر خودرو در هر بیست و چهار ساعت است.

 

منابع ما ابراز نگرانی بابت امنیت عراق نداشته‌اند

 

ذوالفقاری درباره وضعیت امنیت عراق خاطرنشان کرد: دولت عراق، ستاد اربعین ما در عراق و ستاد کل نیروهای مسلح منبع ما برای ارزیابی وضعیت امنیت عراق هستند که هیچ کدام از این مراجع ابراز نگرانی بابت امنیت عراق نداشته اند. به خاطر مسایل امنیتی در ورودی برخی شهرها مثل نجف زوار معطل شدند، اما با پیگیری های انجام شده، مشکل حل شد.

 

وی تاکید کرد: تا این لحظه از سوی تروریست ها یا معترضان در عراق به شکل مستقیم برای زوار ما هیچ مشکلی بوجود نیامده است.

 

ذوالفقاری همچنین درباره دلایل تاخیر بازگشایی مرز خسروی و آخرین وضعیت این مرز خاطرنشان کرد: مرز خسروی مشکل نداشت، آنچه مشکل درست کرد، کنترل های امنیتی در بغداد و مشکل تردد زوار در داخل عراق بود. طرف عراقی اعلام کرده بود از جمعه شرایط برای تردد زوار فراهم می شود و مسیر دیگری برای تردد زوار در داخل عراق انتخاب شد و برای بررسی مسیر جدید، یکی دو روز معطلی ایجاد شد. در حال حاضر مرز خسروی از ساعت ۷:۳۰ تا ساعت ۱۶ برای عبور زائران فعال است.

 

عراق از صبح اربعین موکب‌های خود را جمع می کند

 

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره خدمات رسانی مواکب ایرانی به زائران گفت: عراق از صبح اربعین موکب های خود را جمع می کنند، ولی مواکب ما سه روز بعد اربعین فعال بوده ولی به دلیل تعداد زیاد زوار، این مواکب پاسخگو نیستند، ولی در حد امکان خدمات رسانی می کنیم.

 

خواسته‌ایم بر هزینه‌های حمل و نقل در داخل عراق نظارت شود

 

ذوالفقاری درباره کنترل هزینه حمل و نقل در داخل خاک عراق، گفت: سال گذشته برخی راننده ها در داخل عراق هزینه های بیشتری از زائران طلب کردند که همکاران کنسولی ما وارد ‌شدند و مشکل را پیگیری کردند و پلیس عراق هم وارد شد و جلو کار را گرفت. در عراق ما نمی توانیم امر و نهی کنیم، اما از مقامات عراقی خواسته ایم بر هزینه های حمل و نقل در داخل عراق نظارت کنند.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا در بازگشت از مرزها با مشکل حمل و نقل مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: ما مشکلی برای حمل زائران به داخل کشور تا سقف ۲۰۰ هزار نفر نداریم اما هرچه به این جمعیت افزوده شود، مشکل بیشتر شده و زائران معطل می شوند برای همین ما از زائران خواهش می کنیم که سفر خود را مدیریت کنند تا از تجمع بیش از ۲۰۰ هزار نفر در مرزها جلوگیری شود. همانطور که اشاره کردم، ظرفیت اتوبوس های کشور محدود است.

 

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره مراقبت های بهداشتی از زائران در بازگشت از مرزها تصریح کرد: مراقبت ها و کنترل های بهداشتی لازم از زائران در مرزها انجام می‌شود و موارد خاص هم تحت درمان و کنترل قرار می گیرند.

 

ذوالفقاری در پایان گفت: سه مرز مهران، شلمچه و چذابه ۲۴ ساعته فعال است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید