قیمت هر کیلو کیک در قنادی‌ها به 250 هزار تومان رسید؛ خداحافظی اکثریت مردم با کیک و شیرینی بازاری

    کد خبر :908634
افزایش قیمت شیرینی

افزایش قیمت 4 قلم کالای اساسی در حالی کلید خورد که در هفته های اخیر شاهد گرانی آرد، ماکارونی، نان فانتزی و … بودیم و حالا دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران می گوید زمانی که قیمت مواد اولیه از جمله روغن، آرد و شکر افزایش می یابد، بازار محصول نهایی یعنی شیرینی هم دستخوش تحول می شود.

بازتاب- قیمت مواد اولیه تولید شیرینی در هفته های اخیر به شدت افزایش یافته است البته پیش از این و در بهمن ماه سال گذشته هم قیمت شکر و روغن رشد چشمگیری داشت اما با این وجود رئیس اتحادیه قنادان تهران، معتقد است که افزایش قیمت آرد تاثیری در قیمت ها نخواهد داشت و بالارفتن قیمت شکر و روغن است که می تواند در قیمت شیرینی موثر باشد.

علی‌ بهره‌مند می گوید: قنادان آرد مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمت هر کیلو 20 هزار تومان خریداری می‌کردند که در حال حاضر هم قیمت آرد همین است اما حلب ده کیلویی روغن که در گذشته 170 تا 180 هزار تومان بود در بازار آزاد به 850 هزار تومان رسیده، همچنین قیمت شکر هم از کیلویی 12 هزارتومان به 20 هزار تومان رسیده است.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان مشهد اظهار می کند: شائبه‌هایی وجود دارد که قیمت آرد نول ویژه قنادی، قرار است که از هر کیسه 40 کیلویی با 140 درصد افزایش به 610 هزار تومان برسد که در این صورت قیمت کیک و شیرینی 30 درصد گران می شود چون 30 درصد ماده اصلی شیرینی آرد است.

درحالی که مسوولان بخش خصوصی صنف شیرینی از عدم تغییر قیمت آرد می گویند اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که از فروردین تا اردیبهشت ماه سالجاری قیمت آرد قنادان با افزایش 57 درصدی مواجه بوده است.

قیمت شیرینی در قنادی های پایتخت

حالا اگر سری به برخی قنادی های پایتخت بزنیم با قیمت های عجیب و غریبی مواجه می شویم که اگر قرار باشد این قیمت ها افزایش دوباره بخورد خرید شیرینی برای بسیاری از خانوارها غیر ممکن می شود مثلا در قنادی ناتلی چیز کیک نوتلا هر کیلو 185 هزار تومان، شیرینی کشمشی کیلویی 140 هزار تومان، هرکیلو کیک با فوندانت 250 هزار تومان، کوکی چاکلت فرانسوی کیلویی 250 هزار تومان، شیرینی نارگیلی کیلویی 170 هزار تومان است.

همچنین کیک یزدی در شیرینی فروشی نیشکر جردن، کیلویی 85 هزار و 500، شیرینی کشمشی کیلویی 124 هزار تومان، شیرینی ناپلئون کیلویی 150 هزار تومان، باقلوا استانبولی 150 هزار تومان، هر کیلو رولت 145 هزار تومان و زبان هر کیلو 125 هزار تومان، فروخته می شود.

در کافه قنادی سالی در میرداماد، رولت کیلویی 145 هزار تومان، شیرینی ناپلئونی 105 هزار تومان، نان خامه ای کیلویی 105 هزار تومان و هر کیلو باقلوای ساده 110 هزار تومان به فروش می رسد.

اما در قنادی پارمیدا در تهرانپارس قیمت هر کیلو دانمارکی 95 هزار تومان، ناپلئونی 130 هزار تومان، نان خامه ای 115 هزار تومان، باقلوا استانبولی 115، شیرینی زبان 95 هزار تومان، رولت 115 هزار تومان و هر کیلوگرم شیرینی لطیفه 130 هزار تومان است.

کاهش 30 تا 40 درصدی تقاضا

بررسی های میدانی نشان می دهد با توجه به افزایش قیمت آرد، شکر و روغن در هفته های گذشته حجم مشتری های قنادی ها با کاهش قابل ملاحظه ای مواجه شده است ضمن اینکه به گفته دبیر انجمن شیرینی و شکلات طی ماه‌های اخیر قنادان و شیرینی‌فروشان 30 تا 40 درصد تقاضا را از دست داده‌اند.

اما حالا که قیمت مواد اولیه تولید شیرینی صد در صد افزایشی داشته و قیمت شیرینی هم رشد خواهد کرد این سوال مطرح می شود که وضعیت کسب و کار فعالان این صنف چه می شود؟

پیش بینی می شود که با افزایش سرسام آور مواد اولیه و کاهش بیشتر تقاضا برای خرید شیرینی، قنادان بسیاری به فکر تغییر شغل یا تعطیلی کسب‌وکار خود باشند چون از ماه‌ها قبل مصرف شیرینی با کاهش قابل‌توجهی مواجه بوده و پس از موج جدید گرانی‌ها هم خرید و مصرف شیرینی به حداقل خود می رسد و از سوی دیگر بازار هم دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد.

البته فعالان حوزه شیرینی تمایلی به افزایش قیمت ها ندارند چون بالارفتن قیمت مساوی با از دست دادن تقاضاست، در همین رابطه دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران می گوید: ما علاقه ای به بالابردن نرخ‌ها نداریم و تا امروز هم تمام توان خود را گذاشته‌ایم که تغییری در نرخ‌ها به وجود نیاید چون همین حالا هم قنادان بازار را از دست داده‌اند و شاهد افت شدید تقاضا هستند به همین دلیل این صنف به بالابردن قیمت شیرینی ندارد؛ چراکه بخش بیشتری از بازار از دست می‌رود.

ناگفته نماند که افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی مربوط به امسال نیست و در بهمن ماه سال گذشته هم با افزایش قیمت شکر و روغن و همچنین مشکل در تامین روغن تخصصی شیرینی مشکلات بسیاری برای قنادان ایجاد شد.

در همان زمان انجمن شیرینی و شکلات در خصوص عدم ثبات قیمت مواد اولیه با اتاق اصناف و سازمان صمت مکاتباتی داشت و از دولت خواست که اختیار مواد اولیه را به انجمن واگذار کند چون در غیر این صورت ادامه کار با این شیوه برای قنادان بسیار سخت می شد اما این مشکل نه تنها حل نشد بلکه در سالجاری با افزایش 100 درصدی قیمت مواد اولیه بر مشکلات قنادان اضافه شد.

اما فارغ از مشکلات پیش روی قنادان با افزایش دوباره قیمت مواد اولیه، شیرینی در زمره محصولات لوکس قرار می گیرد و انتظار می رود که این محصول از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی حذف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید