پیشتازی ایران و امارات به لحاظ قیمت مسکن در منطقه/جهش یا تثبیت؛ قیمت مسکن در سال 1400 چه خواهد شد؟

    کد خبر :787231

نگاهی به گزارش منتشرشده از سوی موسسه فیندر نشان می دهد که قیمت مسکن در ایران طی حدود دو ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به قیمت مسکن در ترکیه، عربستان، روسیه و … بالاتر است، در این میان آمارهای داخلی هم حکایت از افت تقاضای خرید مسکن به دلیل افزایش قیمت طی ماه های اخیر را دارند.

«بازتاب»؛ زهره علامی– براساس پژوهشی که موسسه فیندر با بررسی اطلاعات مسکن در 99 کشور جهان انجام داده، متوسط قیمت مسکن در ایران تا نیمه فوریه سالجاری میلادی، 100 هزار پوند بوده، این رقم در عربستان، 46 هزار پوند و در ترکیه 40 هزار پوند بوده است، درواقع قیمت مسکن در ایران بیش از دوبرابر عربستان و ترکیه است.

قیمت متوسط مسکن در روسیه هم کمتر از ایران و حدود 58 هزار پوند است، در میان کشورهای همسایه، امارات متحده عربی با متوسط قیمت 142 هزار پوند، یک سر و گردن از سایر کشورها بالاتر است.

ناگفته نماند که متوسط قیمت مسکن در کانادا دو برابر ایران و برابر با 208 هزار پوند است، در فرانسه هم قیمت مسکن حدودا سه برابر ایران و برابر با 319 هزار پوند است.

وضعیت بازار مسکن در ماه های آتی

در شرایطی که قیمت مسکن در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای همسایه از جمله پاکستان، ترکیه و … بالاتر است، بررسی ها حاکی از آن است که بازار مسکن حال و روز خوبی ندارد و به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک در بهمن امسال، حجم معاملات ملک در پایتخت با وجود کاهش 8 درصدی، 33 درصد نسبت به دی ماه کاهش داشته است.

مصطفی قلی خسروی در گفت و گو با ایسنا می گوید: به علت افزایش قیمت مسکن و کاهش تقاضا، سازندگان و مالکان به خریداران اصرار می کنند اما بازار کساد است.

البته کسادی بازار مسکن محدود به بهمن ماه نمی شود، از اردیبهشت سال 97 و با جهش قیمت مسکن، اگرچه در ماه هایی شاهد بهبود شرایط خرید و فروش بودیم اما به طور کلی بازار مسکن راکد بود و رونقی در بازار مشاهده نشد، حالا سوال این است که وضعیت بازار در آخرین ماه سال و همچنین سال آینده چگونه خواهد بود؟

بررسی اظهار نظر کارشناسان اقتصادی نشان می دهد که کاهش قیمت مسکن با توجه به رشد نرخ زمین(اصلی‌ترین مؤلفه‌ نرخ تمام شده مسکن) و همچنین افزایش سایر هزینه‌ها از جمله مصالح ساختمانی، دستمزد نیروی انسانی و … احتمال کاهش قیمت مسکن در آینده وجود ندارد و فقط دو گزینه ثبات یا افزایش قیمت در بازار مسکن، محتمل به نظر می رسد.

در این میان، محمد صادق الحسینی، تحلیلگر اقتصادی معتقد است که بازار مسکن در سال آینده رکودی و قیمت ها تقریبا ثابت می ماند اما از اواخر سال 1400 و با ورود به سال 1401 قیمت مسکن دچار جهش خواهد شد.

اما بیت الله ستاریان، استاد دانشگاه پیش بینی می کند که بخش مسکن در ماه های آتی نه تنها افت و رکود نخواهد داشت بلکه بعد از عید در میانه‌های 1400 افزایش و جهش را تجربه می کند.

او در گفت و گو با روزنامه تعادل می گوید: بودجه عمرانی 1400، کسری تولید مسکن، وضعیت فروش نفت، سرازیری سرمایه به کشور و افزایش نقدینگی از جمله مهمترین دلایل برای افزایش قیمت مسکن در سال آتی هستند.

در این شرایط دیدگاه امین زرگر مرادی، دیگر کارشناس بازار مسکن به الحسینی نزدیک تر است، او معتقد است که جهش قیمت مسکن در سال آینده دور از انتظار است و محتمل‌ترین سناریو ثبات نرخ اسمی مسکن با نوسانات محدود است.

مجموع اظهارنظرهای کارشناسان و تحلیل شرایط اقتصادی نشان می دهد با توجه به اینکه نرخ زمین به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های نرخ تمام شده مسکن همچنان بالاست و در سایر هزینه‌های ساخت و ساز از جمله مصالح، مجوزها، نیروی انسانی و … شاهد کاهش نرخ خاصی نبودیم، ریسک تولید مسکن برای انبوه سازان بالاست.

افت حجم پروانه‌های ساختمانی صادر شده هم این موضوع را ثابت می کند که انبوه سازان و تولید کنندگان مسکن تمایل چندانی برای ساخت و ساز ندارند و عرضه واحدهای مسکونی نوساز در ماه های آتی کاهش می یابد، بنابراین، احتمال کاهش نرخ مسکن در سال 1400 منطقی به نظر نمی رسد.

از سوی دیگر، احتمال بازگشت آمریکا به برجام تقویت شده و به تبع آن پیش بینی می شود که نرخ ارز در ماه های آتی افزایشی نباشد پس نیروی محرکه رشد قیمت مسکن یعنی قیمت دلار، تحت کنترل است بنابراین انتظار می رود که ثبات قیمت مسکن در سال آینده، محتمل ترین گزینه پیش روی بازار مسکن باشد، اگرچه این پیش بینی وابسته به این است که در صحنه سیاست خارجه شاهد رخدادهای دور از انتظار نباشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید