عذرخواهی علی ربیعی بابت حوادث اخیر جاده‌ای/ فیلم

    کد خبر :823097
عذرخواهی سخنگوی دولت بابت حوادث اخیر جاده‌ای

آقای علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود که برای رعایت دستورات بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهارداشت: دیروز هفتم تیر، سالروز شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ یارش بود. شهید بهشتی مردی است که نامش یادآور مفاهیم و موضوعات متعددی است. شیوه شهادت بهشتی در مقابل با تروریستها، یادآور گلوله در مقابل گفتگو بود.

وی افزود: شهید بهشتی واضع گفتگو بود. نسل‌های گذشته مشی گفتگوهای او را با جریان‌های مخالف و نحله‌های فکری سیاسی فراموش نمی‌کنند. دفاع از آزادی‌،‌ امنیت و گسترش عدالت بنیاد تفکری شهید بهشتی به عنوان رییس دستگاه قضای ما در ۴۰ سال قبل بود.

اقای ربیعی گفت : شهید بهشتی از پدران قانون اساسی محسوب می شد و نام وی در تاریخ ایران با نام قانون اساسی و با حقوق شهروندی پیوند خورده است. شهید بهشتی در فضایی که برخی مدعیان انقلابیگری حرفه ای به دیده سوء ظن به جامعه می نگریستند به دفاع از حقوق اساسی شهروندان برخاست و نگاه جرم انگارانه نسبت به مخالفان سیاسی را نپذیرفت.

وی اضافه کرد: مشی شهید بهشتی مشی گفتگویی و تحمل مخالف بود. او در همان حال که در راس دیوان عالی کشور قرار داشت در مناظره‌های تلویزیون در کنار رهبران احزاب مخالف حاضر شد مناظره را جایگزین منازعه کند.

سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه با دو حادثه پی در پی جانسوز در هفته گذشته روبرو بودیم گفت : مهشاد کریمی و ریحانه السادات یاسینی دو خبرنگاری که با قلم و دوربین خود به دنبال زیست بهتر مردمانمان می نوشتند در حادثه ای خونبار جان خود را حین انجام ماموریت از دست دادند. این حادثه را به خانواده داغدیدگان و همکاران رسانه ای بویژه ایسنایی ها و ایرنایی ها تسلیت می گویم.

وی افزود: همچنین درگذشت ۷ سرباز معلم عزیز در مسیر دانش افروزی برای کودکان در مناطق محروم غم از دست دادن خبرنگاران محیط زیستی را مضاعف کرد. ایران این فرزندان فداکار راه علم و آگاهی بخشی را از یاد نخواهد برد. فقدان این عزیزان به خانواده هایشان و همه ایرانیان تسلیت می گویم.

اقای ربیعی گفت : ضمن تاسف عمیق خود از حوادث اخیر پیش آمده برای فرزندان سرزمینمان، با تسلیت از جان و دل به خانواده این عزیزان خاضعانه از هر گونه نقصان متصوری پوزش می طلبم.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به روز مبارزه با سلاح های شیمیایی و میکروبی تصریح کرد : سالگرد حادثه تلخ و جانگداز بمباران شیمیایی سردشت که روز مبارزه با تسلیحات شیمیایی و میکروبی نامگذاری شده، مجالی است برای تاکید بر قربانی بودن ایران در استفاده از تسلیحات کشتار جمعی و تصریح این واقعیت که چرا جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با ساخت، انبار و استفاده‌ی این نوع تسلیحات مخالف است.

وی یاداور شد: در چهار دهه گذشته و پس از انقلاب اسلامی دشمنان ایران برنامه هجومی وسیعی را برای ترور سه ارزش بنیادین عدالت، امنیت و آزادی ملت ما در پیش گرفتند. ترور شهید بهشتی نمادی از ترور عدالت و دادگستری بود. بمباران شیمیایی سردشت نماد ترور امنیت بود که البته به آن محدود نمانده و با حمایت از گروه های تروریستی در داخل و خارج از ایران علیه امنیت این مرز و بوم ادامه داشته است و با ترور بزدلانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نمادی دیگر از آن ساختند.

اقای ربیعی گفت : تحریم های تمام عیار اقتصادی نمادی از ترور ضلع سوم ارزش های ما یعنی آزادی است؛ آزادی از فقر و آزادی از ترس در از دست دادن حق برخورداری از زندگی عزتمندانه و شایسته. البته ما هیچگاه در برابر این نحله های پلید تروریسم و نیات بدخواهانه در پس آن، تسلیم نشدیم و بنای تسلیم هم نداریم.

وی تاکید کرد : امروز آن دسته از دولت های غربی که با پناه دادن به عاملان ترور شهید بهشتی و دیگر شهیدان آن حادثه ی تروریستی و با حمایت از صدام حسین و تجهیز او با تسلیحات شیمیایی و در سالهای اخیر نیز با وضع تحریم های غیرانسانی و یا سکوت در برابر آن، معیشت میلیون ها شهروند بیگناه ایرانی را به خطر انداخته اند، باید در برابر ملت ایران عذرخواه و پاسخگوی این جنایت ها باشند؛ هرچند امروز شاهدیم که نه تنها نادم نیستند بلکه همچنان بر ادامه تحریم های اقتصادی و آزار رساندن غیرمنصفانه به مردم ما پافشاری می کنند.

به گزارش صدا و سیما، سخنگوی دولت خاطرنشان کرد : این پیشینه تاریک، دلیلی کافی برای پی بردن به ریشه های بی اعتمادی ایران به غرب و به ویژه آمریکاست. ما در سالگرد شهادت شهید بهشتی و رخداد حمله شیمیایی به سردشت و شهادت صدها بیگناه دیگر، همه دولت های غربی و به خصوص دولت آمریکا را به بازنگری در سیاست های غلط گذشته و جبران آن که در نقطه آغاز خود نمی تواند جز پایان دادن به تحریم اقتصادی مردم ما باشد، دعوت می کنیم و از آنها می خواهیم که با برداشتن گامی در مسیر درست به چهل سال ترور بی نتیجه‌ی آزادی، آزادگی و استقلال یک ملت سربلند خاتمه دهند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید