جدیدترین اخبار
12 مرداد 1400 ساعت 10:28 آرشیو کد خبر :832862
برای چاپ کلیک کنید

عاداتی که استخوان‌ها را ضعیف می‌کند

عاداتی که استخوان‌ها را ضعیف می‌کند

افزایش سن تنها عامل بروز مشکلات مفاصل نیست و عوامل بسیاری وجود دارد که تضعیف و بیماری‌های استخوانی را به همراه دارد.

معمولا برای اینکه فردی استخوان‌های قوی داشته باشد و در سنین بالا دچار پوکی استخوان و درد مفصل، آرتروز و… نشود توصیه به مصرف لبنیات، ورزش و مصرف کافی ویتامین D می‌کنیم. ادامه مطلب را برای آگاهی از پیشنهادهای بیشتر مطالعه کنید:

سبک زندگی و سلامت استخوان

انجام برخی کارها و کنار گذاشتن عادات ناسالم می‌تواند سرعت و میزان تحلیل رفتن استخوان‌ها را کاهش دهد و به برخورداری از یک سبک زندگی سالم‌تر کمک کند. روزنامه «تایمز آو ایندیا» در مطلبی به برخی از عادات ناسالم اشاره کرده است که سلامت استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد:

استعمال سیگار و رادیکال‌های آسیب‌رسان

با استعمال سیگار نوعی اتم موسوم به رادیکال‌‌‌های آزاد در بافت بدن تولید می‌شود. رادیکال‌‌‌های آزاد تولید شده نه تنها برای ریه‌ها مضر است بلکه به سلامت استخوان‌ها هم آسیب وارد می‌کند. میزان تراکم استخوان در افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، کمتر است.

کم‌تحرکی

افراد کم تحرک بیشتر در معرض تحلیل رفتن سریع استخوان‌ها قرار دارند. انقباضات عضلانی باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود. از این رو ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی برای برخورداری از
استخوان‌‌‌های سالم بسیار مهم است.

مصرف مواد غذایی پرنمک

بین مصرف زیاد نمک و کاهش تراکم استخوان رابطه وجود دارد. با بالا رفتن میزان مصرف سدیم، بدن کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می‌کند. در حقیقت زنان ممکن است هر سال تنها با مصرف یک گرم سدیم بیشتر طی روز یک درصد از تراکم استخوان خود را از دست بدهند.

حضور نداشتن در فضاهای باز

ویتامین D برای حفظ استحکام استخوان‌ها حائز اهمیت است. کمبود این ویتامین موجب ضعیفی و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود. یکی از روش‌های تامین ویتامین D مورد نیاز بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است بنابراین اگر فرد زمان کافی را در فضای باز سپری نکند، ممکن است با کمبود این ماده مغذی مواجه شود.

رژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین‌ها برای استخوان‌ها ضرر دارد. در فرایند هضم مواد غذایی پروتئین‌های حیوانی اسیدهایی همچون اسید فسفریک، سولفوریک و… آزاد می‌کند که PH بدن را تغییر می‌دهد.

هرچه PH بدن اسیدی‌تر باشد، مواد معدنی بیشتری در استخوان‌ها از دست می‌رود.

پیشنهادهایی برای تقویت استخوان
غذاهای غنی شده

ممکن است غذاهای غنی‌شده کلسیم نداشته باشد اما با مواد معدنی غنی ‌شده که برای سلامت استخوان‌ها مفید است.

مکمل کلسیم

بهترین کار این است که مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذاها دریافت کنید اما اگر نمی‌توانید از رژیم غذایی مقادیر کافی را دریافت کنید، مکمل‌ها می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. برای جذب بهتر، بیشتر از ۵۰۰ میلی‌گرم در هر بار مصرف نکنید.

مغزها و دانه‌ها

مغزها و دانه‌ها به شکل‌های مختلف سلامتی استخوان را حفظ می‌کند. گردو و بذر کتان، غنی از اسیدهای چرب امگا۳ است. بادام زمینی و بادام حاوی پتاسیم است که جلوی از دست رفتن کلسیم در ادرار را می‌گیرد.

ورزش‌های تحمل کننده وزن

این ورزش‌ها شامل تمام ورزش‌هایی می‌شود که از وزن بدن یا وزنه برای فشار به استخوان‌ها و ماهیچه‌ها استفاده می‌شود. نتیجه این می‌شود که تراکم استخوان‌ها بالاتر می‌رود.

فلوراید

فلوراید جزئی از استخوان‌هاست و تراکم آن‌ها را زیاد می‌کند اما بیشتر به‌ دلیل این‌که مانع پوسیدگی استخوان می‌شود شناخته شده است. بسیاری از کشورها برای کمک به سلامت دندان این ماده معدنی را به آب آشامیدنی اضافه می‌کنند.

خراسان

روی خط خبر

  • زمان پرداخت خسارت نوسان برق سال ۱۴۰۰ اعلام شد
  • رئیسی: آمریکا و اروپا دچار بحران در تصمیم‌گیری هستند
  • طالبان: به دنبال ایجاد ارتشی مجهز هستیم
  • احتمال لغو ویزای عراق در روزهای آینده
  • آتش‌سوزی در یک کشتی باری در سواحل کانادا/فیلم و تصاویر
  • گروسی: گفت‌وگو با وزیر خارجه ایران حائز اهمیت است
  • نیاز به همه گروه‌های خونی در کشور
  • جزئیات تخصیص سهام عدالت به ۲۰ میلیون جامانده
  • حاجی بابایی: افزایش حقوق کارمندان متناسب با تورم منوط به لایحه بودجه و مصوبه مجلس است
  • نجات نوجوانی که به داخل شکاف بین دو ساختمان سقوط کرده بود
  • رهبر انقلاب: عظمت حادثه‌ ولادت پیغمبر به قدر علو مرتبه‌ پیغمبر است
  • صعود رمزارزها
  • قیمت خودرو در بازار آزاد؛ دوم آبان۱۴۰۰
  • زمان فعالیت مراکز معاینه فنی کشور
  • فواید شگفت انگیز ارده برای سرفه
  • نظر مثبت شورای رقابت با افزایش تعرفه تلفن ثابت
  • اسامی‌شهرهای مشمول طرح جهش تولید مسکن
  • توصیه‌هایی برای کنترل علائم آنفلوآنزا در مبتلایان به دیابت
  • واردات تمامی‌محصولات لوازم خانگی کره‌ای به مناطق آزاد ممنوع شد
  • اعتراف به قتل تاجر ایرانی پس از ۱۰ سال
  • بارش شدید باران و کاهش دما در نیمه شمالی کشور
  • تیراندازی مرگبار در نزدیکی پردیس دانشگاه آمریکایی
  • معاون رئیس جمهور: دورکاری مادران دارای فرزند دبستانی منعی ندارد
  • وزیر بهداشت: نمی‌توانیم معطل واکسن داخلی بمانیم
  • سی‌امین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد
  • ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای به مناطق آزاد ابلاغ شد
  • ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی‌تهران اضافه می‌شود
  • سازمان غذا و دارو: ۶۰ درصد مسمومیت‌ها مربوط به دارو است
  • وزیر صنعت: قیمت خوردو تا پایان سال کاهش خواهد یافت
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: تمامی‌مدارس تا آخر آبان ماه بازگشایی می‌شوند
  • 11 مهر