جدیدترین اخبار
24 شهریور 1400 ساعت 22:00 اقتصادی کد خبر :845519
برای چاپ کلیک کنید

طرح تصویب شده مجلس در حوزه خودرو

طرح تصویب شده مجلس در حوزه خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: نوع خودروهای مجاز به واردات و کشور تولیدکننده – البته جز سیاست‌های کلی ما در قبال کالاهای آمریکایی – مشخص نشده برای خودروهای خارجی عمومیت دارد و دست واردکننده باز است. در مصوبه جدید مجلس برخلاف مصوبه قبلی که خودروهای هیبریدی و برقی مجاز به واردات بود، خودروهای بنزینی، گازی و دوگانه‌سوز را هم شامل می‌شود.

به گزارش ایلنا، حجت‌الله فیروزی درباره جزئیات طرح تصویب‌شده مجلس در حوزه خودرو اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار خودرو که اصلاحیه‌ای بر طرح مجلس دهم بود با رای بسیار خوبی و با 179 رای موافق تصویب شد، امیدواریم شورای نگهبان هم تایید کند تا گشایشی در حوزه تنظیم‌گری در بازار خودرو انجام شود. طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس قبل مصوب شده بود اما ماده چهار این مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. طبق این ماده اجازه داده شده بود به منظور کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و حفاظت از محیط زیست، خودروهای برقی و هیبریدی به مدت 5 سال وارد کشور شود و در این مدت هم زیرساخت‌های تولید این خودروها در کشور فراهم شود. ایراد شورای نگهبان این بود که این مصوبه مغایر با سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی است. در نهایت این طرح به مجلس برگشت و کمیسیون صنایع و معادن اصلاحاتی انجام داد که امروز به تصویب مجلس رسید.

وی در اینباره تشریح کرد: طبق اصلاحات انجام شده، به هر شخص حقیقی و حقوقی (محدودیتی برای اینکه نهاد یا فرد باشد یا ایرانی یا خارجی باشد وجود ندارد) که بتواند خودروهای ساخت داخل یا قطعات ساخته شده صنعت خودروی داخلی را صادر کند می‌تواند به اندازه ارزش صادرات خود، خودروی خارجی وارد کند. همچنین هر شخص حقیقی و حقوقی که ارز در خارج از کشور داشته و تعهد ارزی به داخل کشور نداشته باشد و متعهد بازگشت آن به دولت نباشد هم می‌تواند خودرو وارد کند.

فیروزی افزود: نوع خودروهای مجاز به واردات و کشور تولیدکننده -البته به جز سیاست‌های کلی ما در قبال کالاهای آمریکایی- مشخص نشده برای خودروهای خارجی عمومیت دارد و دست واردکننده باز است. در مصوبه جدید مجلس برخلاف مصوبه قبلی که اشاره کرده بود که خودروهای هیبریدی و برقی باید وارد شوند، خودروهای بنزینی، گازی و دوگانه‌سوز را هم شامل می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این خودروها باید برچسب انرژی B و بالاتر داشته باشد، یعنی کم‌مصرف باشد و هم‌چنین برچسب ایمنی سه ستاره و بالاتر داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: واردات این خودروها نباید تعهد ارزی برای کشور داشته باشد، همچنین اگر کالاهایی که توسط شخص حقیقی و حقوقی بابت واردات این خودروها صادر شده، مجددا وارد کشور کنند، به مثابه قاچاق محسوب شده و مجازات دارد.

وی ادامه داد: کسانی که واردات خودرو انجام می‌دهند باید نمایندگی خدمات پس از فروش آن خودرو را در کشور داشته باشند اما الزام ندارند که حتما مجوزی از شرکت‌ تولیدکننده بگیرند که علت این موضوع شرایط‌ تحریم‌ها است که احتمالا باعث شود شرکت‌های تولیدکننده نمایندگی رسمی‌برای ایران ندهند. اما واردکننده متعهد است در کشور نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشد.

فیروزی در پاسخ به سوالی در مورد امکان تاسیس نمایندگی بدون اجازه شرکت تولیدکننده گفت: این نمایندگی عنوان اطلاق عام است، بیشتر بحث این است که شخص یا شرکت واردکننده یک نمایندگی اینجا تاسیس کند، بیشتر منظور شکل کار است نه اینکه معنای مطلق حقوقی مدنظر باشد. در واقع منظور ظرفیت‌های خدمات پس از فروش است.

وی همچنین توضیح داد: کالاهایی که می‌توان در برابر صادرات آنها واردات خودرو داشت، کالاهای مرتبط با خودرو هستند. اگر تنها به قطعات اشاره شود ممکن است بعدا تفسیر شود که تنها منظور قطعات کاربردی و نیرومحرکه باشد اما وقتی گفته می‌شود کالاهای مرتبط بدنه خودرو را هم مشمول می‌شود. این موارد منظور شده تا بعدا تفسیر دیگری نشود. در قبال صادرات کالاهای غیرمرتبط نمی‌توان خودرو وارد کرد.برای مثال اگر کسی خشکبار صادر می‌کند مسلما تعهد ارزی دارد و باید آن را به کشور بازگرداند و نمی‌تواند در ازای ان خودرو وارد کند.

فیروزی خاطرنشان ساخت: در مورد ارزهایی که در داخل کشور دست اشخاص است، در شرایط فعلی که شرایط ارزی کشور مناسب نیست، فرض این است که این ارزها، ارز داخلی کشور هستند. ممکن است کسی در منزل 100 هزار دلار داشته باشد اما برای سفر هم بیش از 5 هزار دلار اجازه خروج داده نمی‌شود. بحث این نیست که آن ارز برای فرد است یا خیر، بلکه ارز دارایی کشور است و نباید خارج شود چراکه سیستم عرضه و تقاضا و اقتصاد داخلی به هم می‌خورد. بنابراین در قبال این ارز اجازه واردات خودرو داده نمی‌شود.

طبق این مصوبه سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و بر اساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می‌شود.

روی خط خبر

  • تیراندازی مرگبار در نزدیکی پردیس دانشگاه آمریکایی
  • معاون رئیس جمهور: دورکاری مادران دارای فرزند دبستانی منعی ندارد
  • وزیر بهداشت: نمی‌توانیم معطل واکسن داخلی بمانیم
  • سی‌امین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد
  • ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای به مناطق آزاد ابلاغ شد
  • ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی‌تهران اضافه می‌شود
  • سازمان غذا و دارو: ۶۰ درصد مسمومیت‌ها مربوط به دارو است
  • وزیر صنعت: قیمت خوردو تا پایان سال کاهش خواهد یافت
  • معاون وزیر آموزش و پرورش: تمامی‌مدارس تا آخر آبان ماه بازگشایی می‌شوند
  • بیانیه سپاه درباره سیلی خوردن یک سردار
  • اردوغان دستور اخراج ۱۰ سفیر اروپایی و آمریکایی را صادر کرد
  • پرداخت حقوق معوقه کارگران هفت تپه
  • بدهی مالیاتی پرسپولیس به حالت تعلیق درآمد
  • امیرعبداللهیان: تهران مصمم به توسعه روابط دوجانبه با باکو است
  • عقب‌نشینی آمریکا از اجرای برخی تحریم‌ها علیه شرکت هوآوی چین
  • مرگ دلخراش تعمیرکار بر اثر سقوط منبع موتورخانه
  • وضعیت سبد سهام عدالت در اولین روز آبان ماه
  • فردا مراکز منتخب معاینه فنی باز است
  • ورود به شهر‌های قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است
  • مقررات ورود به پاکستان اعلام شد
  • نظر رئیسی درباره تزریق دز سوم واکسن کرونا
  • مذاکرات هسته‌ای به زودی آغاز می‌شود
  • طرح جدید مجلس درباره عدم الزام ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی
  • سرقت دختر جوان از بچه پول‌دارها با سیگار آلوده
  • میادین میوه و تره بار در تهران فردا یکشنبه، تا یک ظهر باز است
  • این غذاها را نخورید تا ریزش مو نگیرید
  • جزئیات مراسم خاکسپاری پروین بهمنی اعلام شد
  • دستور دادستان تبریز برای بررسی حادثه حمله به استاندار جدید
  • موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • قیمت خودرو در بازار آزاد؛ یکم آبان۱۴۰۰
  • 11 مهر