شعاری زیبا به نام جوانگرایی در والیبال؛ بنزین سبز را آتش نزن

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ۹:۵۰
    کد خبر :664695

انتخاب شهرام محمودی بجای امیر غفور نشان داد که سرمربی تیم ملی همچنان پای اعتقاداتش ایستاده است.

 

تیم ملی والیبال ایران این روزها خود را برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک آماده می‌کند؛ مسابقاتی که به عقیده بسیاری از اهالی والیبال، تیم ایران نباید برای موفقیت در آن مشکلی داشته باشد، اما به هر حال ملی‌پوشان ایران پا میدانی می‌گذارند که اگر بلغزند، باید حسرتی 4 ساله را به دوش بکشند.

 

والیبال ایران در انتخابی المپیک به مصاف تیم‌های برتر آسیا از جمله استرالیا، چینِ میزبان، کره‌جنوبی و … برود که قطعاً هرکدام از آنها با برنامه وارد بازی‌های می‌شوند. بدون شک رقابت‌های انتخابی المپیک با قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی و … متفاوت است، اما به نظر می‌رسد با توجه به نسلی که والیبال ایران در اختیار دارد، باید شاگردان ایگور را شانس اول حضور در المپیک 2020 توکیو دانست.

 

*غیبت ستاره تاثیرگذار

 

کولا و شاگردانش در راه آماده‌سازی با مشکلاتی هم روبرو هستند؛ بحث اول بازی‌های تدارکاتی است که در آخرین اظهارات مشخص شد بازی با چین‌تایپه و قزاقستان در دو دور مقدماتی به نوعی دیدار تدارکاتی و هماهنگی هم برای ملی‌پوشان خواهد بود و مشکل دوم مصدومیت امیر غفور، پشت خط زن تیم لوبه ایتالیا است که موجب غیبت این ستاره از حضور در بازی‌های انتخابی المپیک شده است.

 

بررسی اینکه غفور چرا و چگونه مصدوم شده نیازمند توضیحات مفصلی است؛ باشگاه لوبه اعتقاد دارد که غفور با مصدومیت، بعد از جام جهانی به ایتالیا آمد و ایگور کولاکوویچ می‌گوید که ما غفور را در بهترین شرایط جسمی به لوبه دادیم. حال اینکه چه کسی واقعیت را نمی‌گوید موضوعی است که قطعاً در آینده با بررسی پزشکان مشخص خواهد شد.

 

با این شرایط انتخاب جایگزین برای غفورِ تاثیرگذار به دغدغه اصلی کادر فنی و فدراسیون والیبال تبدیل شده است.

 

*بازگشت به عقب

 

کادر فنی تیم ملی پس از برگزاری جلسه‌ای به این جمع بندی رسید که از شهرام محمودی برای پر کردن جای خالی امیر غفور استفاده کند، اما این تصمیم را باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد تا درست یا غلط بودنش مشخص شود.

 

شهرام محمودی در دوره گذشته و برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک به اردوی تیم ملی دعوت شد. در اواسط آن اردو محمودی اعلام کرد که می‌خواهد از تیم ملی کنار برود تا میدان برای جوان‌ترها باز شود. ضمن اینکه محمودی با دوران اوجش بسیار فاصله داشت و خودش هم به خوبی به این موضوع واقف بود.

 

*جوانگرایی؛ از حرف تا عمل

 

یکی از دلایلی که فدراسیون والیبال در سال 2017 هدایت تیم ملی را به کولاکوویچ داد عملکرد مثبت او در تغییر نسل بود، چراکه او از سال 2006 تا 2014 جوانگرایی چشم‌گیری در تیم ملی صربستان ایجاد کرده بود. ایگور با همین شعار کارش را در والیبال ایران هم آغاز کرد، اما بعد از چند سال کارشناسان والیبال به این جمع‌بندی رسیدند که کولا بیشتر از اینکه در ترکیب اصلی ایران جوانگرایی ایجاد کند، این کار را روی نیمکت کرده است.

 

کولاکوویچ در سال‌های اخیر کمتر به جوانان والیبال ایران و بنزین سبز اعتماد کرد و همیشه به دنبال کسب نتیجه برای پر کردن رزومه خودش بود. او کمتر ریسک استفاده از جوانان شایسته را به جان خرید تا حالا با مصدومیت غفور با مشکل جدی روبرو شود. بدون شک او حضور بازیکنانی امثال یلی، مجرد و حضرت‌پور در ترکیب تیم ملی را به نام خود ثبت می‌کند، اما باید شرایط استفاده از این نفرات را هم بررسی کرد و سپس به جمع بندی نهایی رسید.

 

ناصر شهنازی، سرمربی تیم والیبال سایپا در مورد جوانگرایی در تیم ملی می گوید: «ما باید از بازیکنان جوان، با پتانسیل بالا، فیزیک مناسب و ضریب هوشی بالا در کنار بازیکنان باتجربه که سال‌ها برای آنها هزینه شده استفاده کنیم. این می‌تواند ثمرات خوبی برای تیم‌ ملی در المپیک ۲۰۲۰ داشته باشد. ما نمی‌توانیم در رقابت‌ها هم از بازیکنان باتجربه در ترکیب اصلی استفاده کنیم و هم بر روی نیمکت تیم ملی بازیکنان باتجربه حضور داشته باشند و این فکر پسندیده و آینده‌نگری خوبی نیست.»

 

*ایستادن پای اعتقاد، اعتماد به تجربه

 

به هر حال اهالی والیبال بارها ثابت کرده‌اند که اگر نسبت به موضوعی انتقاد می‌کنند، هدف‌شان اصلاح و پیشرفت این رشته است، اما به نظر می‌رسد همچنان آقای سرمربی اعتقادی به این موضوع ندارد. والیبالی‌ها بعد از بلایی که در جام‌جهانی بر سر والیبال ایران آمد، امیدوار بودند تا شاید شرایط برای ایگور هم تغییر کند، اما انتخاب شهرام محمودی بجای امیر غفور نشان داد که سرمربی تیم ملی همچنان پای اعتقاداتش ایستاده است.

 

محمدرضا دامغانی، کارشناس والیبال ایران درخصوص جوانگرایی در تیم ملی اظهار داشت: «باید آهسته آهسته به جوانان خود میدان دهیم تا آماده شوند اما همانطور که گفتم، کولاکوویچ بازخورد جامعه را دیده و با توجه به آن‌ها برخورد می‌کند. او جسارت جوانگرایی را دارد اما متأسفانه ما نتیجه گرا هستیم.»

 

توانایی‌های شهرام محمودی، مرد شماره یک تیم ملی بر هیچکس پوشیده نیست و کسی نمی‌تواند منکر تجربه بالای این بازیکن شود، اما موضوع اینجاست که محمودی در سال‌های اخیر از دوران اوجش بسیار فاصله دارد. در جایی که کادر فنی می‌توانست به جوانانی همچون محمود رسولی که یکی از ستاره‌های تیم سپاهان در لیگ برتر بوده یا امین اسماعیل‌نژاد استفاده کند ترجیح داد بازهم برگشت به عقب داشته باشد از بازیکنی با مصدومیت‌های کهنه و کم انگیزه و با سن بالاتر استفاده کند و به نوعی به تجربه اعتماد کند.

 

محمودی تاکنون چند بار به صورت دائم و موقت از تیم ملی خداحافظی کرده، اما بنا به دلایل نامشخصی یک بار دیگر به اردوی تیم ملی می‌آید. بهروز عطایی چندی پیش در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «در مسابقات انتخابی المپیک دوره گذشته لوزانو از شرایط شهرام محمودی رضایت نداشت و می‌خواست او را خط بزند، اما رئیس وقت فدراسیون شخصاً ورود کرد و شهرام را در تیم ملی نگه داشت.» حالا باید دید که این تصمیم هم به دستور مدیر بالادستی بوده یا اینکه کولاکوویچ شخصا به این جمع‌بندی رسیده است؟

 

به گزارش فارس،به نظر می رسد در نهایت برای پاسخ این پرسش‌ها و ابهامات موجود درباره حضور نفرات قدیمی و کهنه کار در ترکیب تیم ملی و عدم استفاده از جوانان باانگیزه، منتظر رقابتهای انتخابی المپیک ماند تا مشخص شود حق با منتقدان بوده یا کولاکوویچ تشخیص درستی داشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید