شاسیبلند کوچک فولکسواگن به ایران می آید

پس از فروش بیش از ۲.۶ میلیون دستگاه در هشت سال، فولکسواگن بالاخره در سال ۲۰۱۵ نسل دوم تیگوان، کراساوور کامپکت محبوب خود را سختجان تر، زُمُختچهره تر، مدرن تر و در کل، بهتر از هر زمان دیگری معرفی کرد و حال، به فاصله دو سال، این خودرو آلمانی آماده ورود رسمی به بازار کشورمان می شود.
چهره به مراتب مدرن تر با ژستی شبیهتر به یک شاسیبلند واقعی که اتفاقا از نیمرُخ، بیشباهت به نسل جدید بامو X5 هم نیست، تنها ظاهر ماجراست؛ تیگوان در نسل دوم، سوار بر پلتفرم مدولار MQB، به ترتیب ۶۰ میلیمتر کشیده و ۳۰ میلیمتر پهن تر شده و فاصله بین دو محور آن نیز با افزایش ۷۷ واحدی به نسبت نسل قبل، به ۲.۶۸۱ میلیمتر رسیده که نتیجه آن، فضای بیشتر کابین، مخصوصا برای سرنشینان عقب بوده. فضای بار هم با افزایش ۱۴۵ واحدی، به ۶۱۵ لیتر رسیده که در صورت خواباندن ردیف عقب صندلی ها، تا ۱.۶۶۵ لیتر هم می رسد. و با وجود این ابعاد بزرگتر، دست کم تا ۵۰ کیلوگرم سبک تر نیز شده است. در کابین ساده اما مدرن و کاربردمحور تیگوان ۲۰۱۷، آنچه که بیشتر جلب نظر می کند، ارائه HeadUP-Display (سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو)، صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی فعال در نقش صفحه نشانگر های پُشت فرمان و صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی با نویگیشن ماهواره ای، قابلیت نمایش آنی وضعیت ترافیک و رابط کاربری اندروید و iOS در مجهز ترین تریم هاست.
تیگوان ۲۰۱۷ با گستره ای از موتور های توربو بنزینی و دیزل عرضه شده است که واحد های بنزینی بین ۱۲۳ تا ۲۱۷ اسببخار قدرت دارند و واحد های دیزل بین ۱۱۴ تا ۲۳۶ اسببخار. تمامی این موتور ها نیز غیر از موتور های پایه، با سیستم انتقال قدرت به هر چهار چرخ 4MOTION قابل سفارش هستند. حداکثر توان یدککشی برابر با ۲.۵ تُن و گستره ای از سامانه های ایمنی و همیار استاندارد از جمله سامانه تشخیص احتمال تصادف از روبرو با ترمز اضطراری خودکار و ترمزگیری خودکار بعد از تصادف برای جلوگیری از آسیب ها و خسارات بیشتر نیز از دیگر مشخصه های فنی تیگوان ۲۰۱۷ هستند. با توجه به اینکه تیگوان در رده ابعادی خودرو هایی همچون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان قرار دارد، منطقی است اگر با قیمتی در محدوده ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون تومان در ایران عرضه شود.