محققان سیا‌ه‌ چاله‌ هایی را شناسایی کردند که ستاره‌های نوترونی را می‌بلعند

  • آرشیو
  • چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ ۹:۲۱
    کد خبر :823217
محققان سیا‌ه‌ چاله‌ هایی را شناسایی کردند که ستاره‌های نوترونی را می‌بلعند

در نخستین برخورد که در تاریخ پنج ژانویه ۲۰۲۰ شناسایی شد، یک سیاه‌چاله که شش و نیم برابر خورشید ما جرم داشت با یک ستاره نوترونی که ۱.۵ برابر خورشید بود، ادغام شد.

محققان طی ۱۰ روز دو برخورد [ادغام] بین ستاره‌های نوترونی و سیاه‌چاله‌ها را شناسایی کرده‌اند. دانشمندان پیش از این پیش‌بینی چنین برخوردهایی را کرده بودند اما نمی‌دانستند که هر چند یکبار رخ می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، این مشاهدات ممکن است به این معنی باشد که برخی از ایده‌ها درباره چگونگی شکل‌گیری ستاره‌ها و کهکشان‌ها نیاز به تجدید نظر داشته باشند.

هر یک از این هیولاهای فضایی [سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌های نوترونی] از مرموزترین پدیده‌های جهان هستند. سیاه‌چاله‌ها اجرام نجومی با گرانش بسیار بالا هستند، حتی نور نیز نمی‌تواند از آن فرار کند. ستاره‌های نوترونی ستاره‌های مرده‌ بسیار متراکم هستند. با این حال جرم سیاه‌چاله‌ها به‌طور قابل توجهی از ستارگان نوترونی بیشتر است. یافته‌های جدید، سه‌شنبه ۲۹ ژوئن (۸ تیر) در مجله اخترفیزیکی منتشر شده است.

در نخستین برخورد که در تاریخ پنج ژانویه ۲۰۲۰ شناسایی شد، یک سیاه‌چاله که شش و نیم برابر خورشید ما جرم داشت با یک ستاره نوترونی که ۱.۵ برابر خورشید بود، ادغام شد. این رویداد در فاصله تقریبی یک میلیارد سال نوری از زمین رخ داد. برخورد دوم تنها ۱۰ روز بعد آغاز شد و سیاه‌چاله‌ای ۹ برابر جرم خورشید با یک ستاره نوترونی دو برابر جرم خورشید ادغام شد. این ادغام در فاصله حدود ۹۰۰ میلیون سال نوری از زمین اتفاق افتاد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید