سفره شب یلدا هرسال کوچکتر می‌شود/ افزایش 62 تا 71 درصدی قیمت‌ها نسبت به یلدای گذشته

    کد خبر :869330
شب یلدا

آخرین شب یلدای قرن نزدیک است و با فروکش کردن کرونا در هفته های اخیر، خانواده ها خود را برای یک دورهمی صمیمانه آماده می کنند، در این میان انتظار می رود که افزایش قیمت آجیل، میوه و شیرینی، سفره شب یلدای امسال را نسبت به سال های گذشته کم رونق تر کند.

«بازتاب»؛ زهره علامی- مقایسه قیمت آجیل، شیرینی، انار و هندوانه در روزهای پایانی پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که افزایش قیمت ها شرایط را برای خرید اقلام یلدایی سخت تر کرده است.

بررسی قیمت آجیل، میوه و شیرینی در روزهای گذشته حکایت از بالارفتن قیمت اقلام شب یلدایی دارد، البته این رشد قیمت در مقایسه با افزایش قیمت ها در سال 99 نسبت به سال 98، کمتر است.

مثلا قیمت انار که در سال گذشته به 20 هزار تومان هم می رسید امسال تا 27، 28 هزار تومان هم افزایش یافته است، اما قیمت هندوانه امسال تفاوت چندانی نکرده و در میادین میوه و تره بار 4 هزار و 500 و در مغازه ها به کیلویی 10 هزار تومان رسیده است، اما در روزهای نزدیک به یلدا در سال گذشته، قیمت هندوانه در میوه فروشی های سطح شهر حدود 9 هزار تومان بود.

ثبات قیمت شیرینی در شب یلدا

شیرینی یکی از اقلام پرطرفدار سفره شب یلداست که طی یکسال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای داشته است، البته رئیس اتحادیه قنادی تهران وعده داده است که قیمت شیرینی تا پایان سال افزایش نمی‌یابد و در شب یلدا هم ثابت می ماند.

به گفته علی بهره مند، اگر دولت قیمت مواد اولیه تولید را ثابت نگه دارد، تولیدکننده به هیچ وجه به سمت افزایش قیمت نمی‌رود.

آخرین قیمت‌ شیرینی تر و خشک که در مرداد ماه سالجاری ابلاغ شده عبارتست از شیرینی تر برای واحدهای درجه یک 78 هزار تومان و برای واحدهای درجه دو 60 هزار تومان.

اما قیمت شیرینی زبان، پاپیون و دانمارکی برای واحدهای درجه یک 65 هزار تومان و برای واحدهای درجه دو 50 هزار تومان و قیمت شیرینی کیک یزدی برای واحدهای درجه یک 49 هزار تومان و برای واحدهای درجه دو 39هزار تومان است.

در یلدای سال گذشته قیمت هر کیلو شیرینی تر 48 هزارتومان، زبان، پاپیونی و دانمارکی هم کیلویی 38 هزارتومان و کیک یزدی هم با قیمت هرکیلو 29 هزارتومان به مشتریان عرضه شد.

درواقع قیمت شیرینی تر 62 درصد و شیرینی خشک نزدیک به71 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

تعیین قیمت میوه براساس عرضه و تقاضا

در حالی که رئیس اتحادیه قنادی تهران قول داده که قیمت شیرینی در شب یلدا افزایش نمی یابد، رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران اعلام کرده که قیمت محصولات در شب یلدا براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

به گفته سعید راد، در حال حاضر که چند روز به یلدا مانده، قیمت هر کیلوگرم انار 14900 تومان است و هندوانه هم با قیمت هر کیلوگرم 4500 تومان در میادین میوه و تره بار تهران به فروش می‌رسد، البته قیمت انار در میادین میوه و تره بار 40 درصد از میانگین قیمت سطح شهر ارزان‌تر است.

قیمت هنداونه در مغازه های پایتخت به 10 هزار تومان می رسد و این درحالی است که سال گذشته قیمت هندوانه در میوه فروشی ها حدود 9 هزار تومان بود، یعنی قیمت این میوه شیرین نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نکرده است.

البته سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران، وعده داده که تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا میوه‌های ویژه شب یلدا و سایر محصولات مورد نیاز شهروندان در این شب را با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از سطح شهر در میادین میوه و تره بار عرضه کند.

رشد کمتر از 50 درصدی قیمت آجیل

آجیل یکی از پرطرفدارترین اقلام یلدایی است که افزایش قیمت آن موجب شده که حجم مغزهای آن در سفره شب یلدا آب برود و تخمه آفتابگردان و جابانی جای مغزها را بگیرد.

قیمت گردو، پسته، بادام و تخمه جابانی در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است، به گفته رئیس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، در حال حاضر هر کیلوگرم پسته درجه یک با قیمت 260 هزار تومان، تخمه جابانی ممتاز 98 هزار تومان، مغز گردوی دو پر سفید 249 هزار تومان، تخمه کدو 148 هزار تومان، مغز بادام درجه یک 225 هزار تومان عرضه می شوند.

حالا اگر سری به آجیل فروشی ها و سایت های فروش آجیل در اینترنت بزنید قیمت ها بالاتر از ارقام اعلام شده از سوی رییس سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران است.

قیمت پسته از کیلویی 300 هزار تومان شروع می شود و به 360 هزار تومان می رسد، قیمت تخمه جابانی هم از 150 هزار تومان تا 200 هزار تومان است، مغز گردوی ایرانی هم بالای 300 هزار تومان قیمتگذاری شده است.

قیمت هر کیلو تخمه کدو در آجیل فروشی ها به قیمت میادین میوه تره بار نزدیک است و از 150 هزار تومان آغاز می شود و به 180 هزار تومان هم می رسد، قیمت بادام هم حدود 270 هزار تومان است.

اما در سال گذشته قیمت پسته از کیلویی 220 هزار تومان تا 360 هزار تومان متغیر بود و امسال کف قیمت بالاتر رفته است یا قیمت  مغز گردو هم در سال 99 حدود 260 هزار تومان بود و امسال به 300 هزار تومان رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت آجیل مثلا گردو حدود 15 درصد و پسته 36 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته اند. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید