زلنسکی از روابط راهبردی با آمریکا چه می خواهد؟

    کد خبر :977650
زیلنسکی و آمریکا

در شرایط کنونی اوکراین جز معدود موضوعاتی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است که هم اغلب جمهوریخواهان و دموکرات ها و هم عمده افکار عمومی آمریکا نگاهی مثبت به آن دارند و هزینه‌کردهای مادی و غیرمادی آمریکا در کمک به اوکراین را یکی از وظایف اصلی دولت آمریکا بر می شمارند. در این رابطه، اوکراین عملا به دنبال کسب موقعیت و جایگاهی است که اسرائیل در سیاست خارجی دولت آمریکا دارد.

بازتاب ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهور اوکراین از همان نخستین روزهای آغاز جنگ این کشور با روسیه، رفتارها و رویه های خاصی را از خود نشان داده است. در این راستا، وی توجه ویژه ای به ایالات متحده آمریکا داشته و سعی کرده است تا جای ممکن مواضع واشینگتن را به آنچه مطلوب کیِف است، نزدیک کند و دامنه منافع مشترک دو طرف را گسترش بخشد.

مساله ای که دستورکار محوری زلنسکی در جریان آخرین سفرش به آمریکا و سخنرانی در کنگره این کشور و همچنین میزبانی اخیر او از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کیِف نیز بوده است. اینطور به نظر می رسد که زلنسکی با مواضع خود در قبال آمریکا که هم دولت، هم سیاستمداران آمریکایی از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، و هم افکار عمومی آمریکا را هدفگذاری کرده، سعی دارد تا اوکراین را به بخشی از “جهانِ آمریکایی” و مجموعه کشورهای غربیِ تحت رهبری آمریکا تبدیل کند.

موقعیتی که به عنوان مثال کشوری نظیر رژیم اسرائیل نیز در سیاست خارجی آمریکا از آن برخوردار است و آمریکایی ها در رابطه با رفتارها و سیاست های خود در قبال تل آویو، لزوما محاسبات رایجِ هزینه و فایده را ملاک عمل خود قرار نمی دهند. تحقق این مساله از 4 منظر برای اوکراین از اهمیت راهبردی و قابل توجهی برخوردار است.

اولا، با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک اوکراین، تردیدی نیست که تا مدت ها پس از پایان جنگ این کشور با روسیه نیز مسائل امنیتی جز دغدغه های اصلی و محوری این کشور خواهند بود.

از این رو، در شرایطی که موانع زیادی در مسیر پیوستن اوکراین به ناتو وجود دارند و این مساله عملا یکی از خط قرمزهای جدی روس ها نیز است، اوکراین با تعریف روابط نزدیک و حتی ورای راهبردی با آمریکا می تواند تا حدی تضمین های امنیتی و البته بازدارندگی قابل توجهی را برای خود در برابر روسیه ایجاد کند.

اوکراین تا حد زیادی می تواند روی کمک های مالی و تسلیحاتی آمریکا و البته مجموعه کشورهای غربی حساب ویژه باز کند زیرا عملا به یک عضو مهم از جامعه کشورهای غربی تبدیل خواهد شد و موقعیت آن نیز در این رابطه از سوی جهان غرب پذیرفته می شود. مساله ای که موجب می شود تجاوز به حریم آن، تجاوز به حریم جهان غرب در نظر گرفته شود.

دوما، زلنسکی با تحریک احساسات افکار عمومی آمریکا و البته همراه کردن جریان های رسانه ای و تبلیغاتی آمریکایی، تا حد زیادی اهرم موثری را جهت اعمال فشار بر سیاستمداران و دولتمردان آمریکایی جهت وادار کردن آن ها به همراهی با اوکراین نیز ایجاد می کند. در این رابطه شاهد بوده‌ایم که زیلنسکی در قالب دیپلماسی خود و دولتش در رابطه با دولت آمریکا، تمرکزی ویژه را بر حوزه دیپلماسی عمومی که عمدتا معطوف به ملت آمریکا است، متمرکز ساخته است.

سوما، زلنسکی و طیف همراه با وی در صحنه قدرت سیاسی اوکراین سعی دارند به واسطه تقویت و توسعه روابط با آمریکا، زمنیه های لازم جهت دریافت تسلیحات راهبردی از واشینگتن نظیر جنگنده های راهبردی اف 16 و البته موشک های برد بلند که دولت آمریکا و دیگر دولت های غربی در زمینه اعطای آن ها به اوکراین مردد هستند را فراهم کند. اوکراین سال هاست که در حوزه تسلیحات متعارف، به دلیل ملاحظات جهان غرب در مراوداتش با روسیه، از دسترسی به سلاح های راهبردی محروم است.

از این رو، اوکراینی ها از طریق نزدیکی به واشینگتن سعی دارند تا جای ممکن موانع را در این رابطه از بین ببرند و با وارد آوردن فشارهای همه جانبه و البته غیرمستقیم به دولت آمریکا، زمینه دسترسی به تسلیحات راهبردی که پیشتر نیز به آن ها اشاره شد را فراهم سازند.

و در نهایت باید گفت که زلنسکی بخش قابل توجهی از تلاش های خود در حوزه تعاملات اوکراین با جهان غرب و به ویژه آمریکا را معطوف به این مساله کرده که به رهبران غربی بفهماند جنگ اکراین در واقع جنگِ آن ها است و اگر اوکراین از مواضع خود در جبهه های جنگ کوتاه بیاید، دیر یا زود جهان غرب قربانی جاه‌طلبی‌های روسیه خواهد شد.

از این رو، زلنسکی سعی دارد تا جای ممکن لابی اوکراین در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی آمریکا را قوی و قوی‌تر کند. در شرایط کنونی نیز اوکراین جز معدود موضوعاتی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است که هم اغلب جمهوریخواهان و دموکرات‌ها و هم عمده افکار عمومی آمریکا نگاهی مثبت به آن دارند و هزینه‌کردهای مادی و غیرمادی آمریکا در کمک به اوکراین را یکی از وظایف اصلی دولت آمریکا بر می‌شمارند. در این رابطه نیز اوکراین عملا به دنبال کسب موقعیت و جایگاهی است که به طور خاص اسرائیل در سیاست خارجی آمریکا دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید