مصرف کدام روغن های خوراکی به پیشگیری و درمان سرطان کمک می کند؟

    کد خبر :820136
مصرف کدام روغن های خوراکی به پیشگیری و درمان سرطان کمک می کند؟

مصرف برخی از روغن ها می تواند بیماری های قلبی را سبب شده و در افراد کلسترول بد ایجاد کند. اما برعکس مصرف برخی روغن ها مزایای زیادی داشته و حتی بدن را در مقابل برخی از بیماری ها مانند سرطان محافظت می کند. روغن هایی که خواص ضد سرطانی دارند اکثرا روغن های گیاهی مانندروغن زیتون ، کنجد، آفتاب گردان، سویا، ذرت، کاملینا و … می باشند.
انسان ها نیاز به مصرف چربی ها و روغن در برنامه غذایی روزانه خود دارند. مصرف روغن ها موجبات رشد سلولی، افزایش تولید انرژی و تولید هورمون ها شده و همچنین به جذب مواد مغذی توسط سلول های بدن کمک می کنند.

فهرست مطالب :

1- روغن های خوراکی
2- ارزیابی و سالم بودن روغن های خوراکی
3- روغن های خوراکی گیاهی
4- سرطان چیست؟
5- روغن های خوراکی ضد سرطانی
6- روغن زیتون و درمان سرطان
7- روغن زیتون و پیشگیری از سرطان مغز
8- مزایای دیگر روغن زیتون
9- روغن کنجد و پیشگیری سرطان
10- روغن کنجد و درمان سرطان
11- روغن آفتابگردان و سرطان
12- مزایای دیگر روغن آفتابگردان
13- روغن کاملینا
14- روغن کندر

1- روغن های خوراکی :

روغن های خوراکی که برای پخت و پز و طعم دار کردن غذا استفاده می شوند، از گیاهان و حیوانات به دست می آیند. این روغن ها که برخی دارای چربی های اشباع و برخی دیگر دارای چربی های غیراشباع هستند، در دمای محیط به شکل مایع بوده و به دو دسته روغن های گیاهی و حیوانی تقسیم می شوند. هر دو این روغن ها دارای تری گلیسیرید بوده و در آب نامحلول هستند. روغن های حیوانی از شیر گاو و یا گوسفند به دست می آیند. اما روغن های گیاهی از دانه ها و گیاهان مختلف به دست می آیند و نوع اسید چربی که در ترکیب آن ها وجود دارد بسته به شرایط آب و هوایی و خاک محل رشد خود، مختلف می باشند.

2-ارزیابی و سالم بودن روغن های خوراکی :

از میان انواع روغن ها، روغن های گیاهی از نظر سلامت بسیار مفید هستند. چون در ترکیب آن ها چربی های غیراشباع وجود دارد. چربی های غیر اشباع که دارای دو نوع تک اشباع نشده و چند اشباع نشده می باشد، دردمای اتاق مایع بوده و باعث کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون می شوند. همچنین چربی های چند اشباع نشده نیز دارای اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 که جزء چربی های سالم می باشند، هستند. از روغن های خوراکی چند اشباع نشده می توان به روغن های کنجد، ذرت، گردو، زیتون و … اشاره کرد. علاوه بر تأثیر بر کلسترول خون، طعم و عطر روغن نیز در انتخاب درست روغن سالم مهم است. توجه به باقیمانده آفت کش ها در روغن، توجه به نقطه دود روغن و اثر عملکردهای فرآیندی بر ارزش تغذیه ای این روغن ها، از مواردی است که در تعیین سالم بودن روغن خوراکی مهم است.

3- روغن های خوراکی گیاهی :

روغن های خوراکی گیاهی که از دانه گیاهان به دست می آیند با توجه به نوع آن ها دارای خواص و تأثیرات زیادی هستند. از تأثیر بر بهبود و سلامت قلب و کاهش فشار خون گرفته تا سالم سازی پوست و نرم کردن تارهای مو از مزایای آن ها می باشد. برخی از آن ها در درمان و پیشگیری از سرطان نقش عمده ای دارند. از جمله این روغن ها، زیتون، کنجد، آفتابگردان، سویا، کندر، کاملینا و … می باشد.

4- سرطان چیست؟

در بیماری سرطان بعضی از سلول های بدن به طور غیرطبیعی تقسیم شده و این تقسیم شدن به بافت های دورتادور نیز سرایت کرده و آن ها را نیز آلوده می کنند. روند تقسیم شدن باعث به وجود آمدن تومورها می شود. سلول های بدن در هر نقطه ای از بدن می توانند بی رویه تقسیم شده و سرطانی شوند. علت دیگر ایجاد سرطان کاهش سیستم ایمنی بدن توسط رادیکال های آزاد می باشد. این رادیکال ها باعث ایجاد اختلال در عملکرد و تخریب سلول های سالم و ایجاد سلول های سرطانی می شوند.
اگر توموری خوش خیم باشد به معنای این است که به سلول های مجاور، امکان سرایت نداشته و با برداشتن آن ها از طریق عمل جراحی قابل کنترل می شود. اما اگر توموری بدخیم باشد، سلول های مجاور تومور را نیز سرطانی می کند و حتی سلول های سرطانی می توانند از طریق خون و سیستم لنفاوی به قسمت های دیگر بدن رفته و آن ها را نیز آلوده کنند.

5- روغن های خوراکی ضد سرطانی :

برخی از روغن ها می توانند از بیماری سرطان در بدن پیشگیری کنند. فنول و آنتی اکسیدان موجود در این روغن ها می تواند از این بیماری جلوگیری کند. روغن های زیتون، کنجد، آفتاب گردان و ذرت نمونه ای از روغن های گیاهی هستند که علاوه بر این که به تولید انرژی در بدن کمک می کنند، می توانند باعث پیشگیری از سرطان شوند. استخراج این روغن ها می تواند از برگ، ریشه و یا ساقه گیاهان باشد. البته نکته ای که باید رعایت شود این است که این روغن ها نباید به صورت سرخ کرده در حرارت بالا استفاده شوند و همچنین به مقدار زیاد از حد نیز نباید مصرف شوند. در زیر به معرفی خواص ضد سرطانی برخی از این روغن ها می پردازیم.

6- روغن زیتون و درمان سرطان :

از بهترین روغن های خوراکی، زیتون می باشد که دارای چربی غیر اشباع تک زنجیره ای می باشد. این روغن به دو شکل بکر (با بو) و تصفیه شده (بدون بو) وجود دارد که در نوع تصفیه شده، بسیاری از ترکیبات اصلی و چربی های مفید آن هنگام تصفیه از بین می رود. روغن زیتون با کم کردن تعداد سلول های سرطانی (تومورها) در بدن، از صدمات این سلول ها به بدن می کاهند. علت این تأثیر را می توان در وجود ترکیبات زیست فعال و اسیدهای چرب غیراشباع در روغن زیتون دانست. روغن زیتون همچنین به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان، از اکسیداسیون داخل سلولی که عامل ایجاد سرطان می باشد جلوگیری می کند. پس می توان گفت این روغن یکی از راه های درمان برای سرطان می باشد. بیان اکسیداسیونی که در سلول های سرطانی روده بزرگ اتفاق می افتد توسط اولئوکانتال موجود در روغن زیتون، به عنوان ضد التهاب کاهش می یابد.

7- روغن زیتون و پیشگیری از سرطان مغز :

روغن زیتون می تواند با خنثی کردن ژن های سلول های سرطانی و اختلال در فعالیت آن ها، به درمان این بیماری کمک کند. مولکول miR – 7 در مغز می تواند با با اسید چرب غیر اشباع روغن زیتون (اسید اولئیک)، واکنش داده و نابودی سلول های سرطانی را باعث شود. چون ترکیب این مولکول با اسید اولئیک، از تشکیل پروتئین MS12 جلوگیری می کند. پروتئین MS12 ماده ای است که مانع تولید پروتئین های نابود کننده سلول های سرطانی در مغز، یعنی miR – 7 می شود. با این دلیل علمی می توان گفت اسیدهای چرب غیر اشباع در روغن زیتون، می تواند به درمان و پیشگیری از سرطان کمک زیادی بکند.
نوعی از سرطان مغز که حالت تهاجمی فعالی دارد، گلیوبلاستوما مولتی فرم (GBM) می باشد که از مشکل ترین سرطان هاست. این سرطان باعث از بین رفتن سد خونی مغز شده و ادم مغزی را سبب می شود. ترکیب فنولی اولئورویئین در روغن زیتون مانع مهاجرت سلول سرطانی GBM می شود.

8- مزایای دیگر روغن زیتون :

در یک رژیم غذایی به نام رژیم مدیترانه ای، روغن زیتون از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده این رژیم می باشد. این رژیم غذایی از ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. همچنین روغن زیتون با داشتن اسید چرب امگا 3 به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند. روغن زیتون داروی مناسبی برای درمان سرفه های خشک و پایین آوردن فشار خون می باشد.

9- روغن کنجد و پیشگیری سرطان :

روغن کنجد به دلیل داشتن چربی های غیر اشباع زیاد به عنوان ملکه ی روغن ها معروف است. این روغن در مقایسه با روغن زیتون خواص آنتی اکسیدانی بیشتری داشته و دارای املاحی چون مس، آهن، منیزیم و کلسیم است. لیگنان هایی مانند سوزامین و سسامولینی که در ترکیب روغن کنجد به وفور یافت می شوند، مانع از عملکرد غلط سلول های بدن می شوند. این ترکیبات با نقش آنتی اکسیدانی که دارند، از سرطان پیشگیری می کنند.
در روغن کنجد ویتامین E به مقدار زیاد یافت می شود. وجود این ویتامین با خاصیت اکسندگی خود می تواند در اندام هایی مانند کبد از آسیب های اکسیداتیوی جلوگیری کرده و باعث عملکرد بهتر این اندام شود. علاوه بر ویتامین E، منیزیم و ویتامین K موجوددر روغن کنجد نیز خاصیت ضد سرطانی دارد. فیتات موجود در روغن کنجد با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، مانع تأثیرات رادیکال های آزاد می شود.

در روغن کنجد اسید لینولئیکی که وجود دارد سلول های سالم و طبیعی را رشد و تکثیر داده و مانع رشد و تکثیر سلول های با عملکرد ناصحیح می شوند. این اسید چرب غیر اشباع روغن کنجد، خاصیت ضد ویروسی دارد.

10- روغن کنجد و درمان سرطان :

یکی از مزایای روغن کنجد کاهش التهابی است که در حین شیمی درمانی پیش می آید. چون شیمی درمانی یکی از راه های درمان سرطان است که با از بین بردن سلول های سرطانی مانع از پیشرفت بیماری می شود. اما این روش درمان دارای عوارض و التهاباتی است که روغن کنجد می تواند با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، این التهابات را کم کند. این روغن بیشتر برای پیشگیری از سرطان هایی مانند سرطان روده و سینه مناسب است.
مزایای دیگر استفاده از روغن کنجد در بهبود سلامت قلب، جلوگیری از دیابت، بهبود مشکلات خواب، کمک به داشتن استخوان های قوی و موارد بسیار زیاد دیگر می باشد.

11- روغن آفتابگردان و سرطان :

روغن آفتابگردان گیاه گرم و خشک بوده و طعم خنثی و رنگ روشنی دارد. این روغن دارای درصد بالایی چربی چند اشباع نشده (69 درصد)، چربی تک اشباع نشده به اندازه ی 20 درصد و 11 درصد چربی های اشباع شده است. روغن آفتابگردان با بافتی سبک، نسبت به روغن های دیگر دارای ویتامین E بیشتری می باشد. به دلیل دارا بودن این ویتامین، می تواند نقش ایمنی از افراد در مقابل سرطان روده بزرگ و بیماری آسم داشته باشد. ویتامین A موجود در این روغن می تواند از بروز آب مروارید چشم جلوگیری کند. روغن آفتابگردان از بروز سرطان های چون رحم، پوست و ریه جلوگیری می کند و این تأثیر، به دلیل داشتن کارتنوئیدها در ترکیب روغن آفتابگردان است.

12- مزایای دیگر روغن آفتابگردان :

این روغن با داشتن چربی های غیر اشباع، مانع رسوب کلسترول می شود. روغن آفتابگردان به دلیل داشتن آنتی اکسیدان خواص دارویی داشته و در درمان اگزمای پوستی و به دلیل داشتن خواص مرطوب کنندگی به سالم بودن پوست کمک می کند. همچنین به عنوان نرم کننده مو می تواند استفاده شود. سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی و سیستم عصبی و درمان آفتاب سوختگی از مزیت های دیگر این روغن می باشد.

13- روغن کاملینا :

یکی از گیاهان دانه روغنی که جدیدا ارائه شده و برای کشت دیم اصلاح شده است، روغن کاملینا می باشد. این روغن به دلیل داشتن درصد فراوانی امگا 3 (30 درصد)، داشتن ویتامین E و همچنین برخورداری از آنتی اکسیدان بالا، دارای خواص ضد سرطانی است. کاهش کلسترول خون، درمان میگرن، درمان افسردگی و کاهش عوارض شیمی درمانی از مزایای استفاده از این روغن می باشد.

14- روغن کندر :

این روغن از رزین درخت که قابل رشد در شرایط خشک و خاک کم می باشد، به دست می آید. این روغن به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد توموری که دارد می تواند با سلول های سرطانی مقابله کند. ترکیب شیمیایی به نام AKBA در این روغن باعث از بین رفتن سلول های سرطانی مقاوم به شیمی درمانی شده و یک درمان طبیعی محسوب می شود. کندر در درمان سرطان های تخمک، سینه، مثانه، معده، روده و پوست مفید است. در یک آزمایشی با درمان 60 درصدی 44 بیمار مبتلا به ورم مغز، تأثیر این ماده در درمان سرطان مغز تأیید شد. چون ورم این افراد با مصرف کندر کاهش یافته بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید