رقابت خیار و موز در افزایش قیمت؛ عامل افزایش شدید قیمت خیار سرمازدگی است یا نارکارآمدی؟

    کد خبر :783937

در شرایطی که قیمت موز در سطح شهر تهران به بیش از 60 هزار تومان رسیده، قیمت خیار هم طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته و در اغلب میوه فروشی های پایتخت، هر کیلو از این محصول بالای 20 هزارتومان اتیکت خورده است. دلیل این افزایش بی رویه قیمت چیست و چگونه می توان از تکرار آن جلوگیری کرد؟

«بازتاب»؛ زهره علامی– پایتخت نشینان که تازه با یکه تازی قیمت موز کنار آمده بودند حالا با قیمت غیر طبیعی خیار مواجه شده اند، البته مسوولان حوزه کشاورزی وعده داده اند که از هفته آینده ثبات به بازار میوه باز می گردد اما سوال این است که دلیل اصلی افزایش قیمت خیار در روزهای اخیر چه بوده است؟

به گفته مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، کمبود عرضه خیار در بازار علت اصلی افزایش قیمت این محصول بوده و سرمازدگی اخیر محصولات خیار در منطقه جیرفت، افت تولید را به همراه داشته است.

دارایی نژاد همچنین اظهار کرد: از هفته آینده عرضه خیارهای گلخانه‌ای از ورامین، اصفهان و جیرفت به تهران زیاد می‌شود و قیمت هر کیلو خیار سه هزار تومان هم از نرخ فعلی ارزان‌تر می شود.

از سوی دیگر اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران هم در گفت و گو با مهر گفت: در فصل زمستان کاشت خیار رسمی فقط در جنوب کشور انجام می‌شود، بنابراین به طور کلی در فصل زمستان تولید خیار رسمی ٣٠ درصد کاهش می‌یابد، چون در این فصل عمده خیارهای موجود در بازار، گلخانه‌ای است.

سرمازدگی و آخرین برداشت گلخانه ای، عامل گرانی

براساس اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران و رئیس اتحادیه بارفروشان، سرمازدگی خیار در جنوب کشور و همچنین کاهش تولید این محصول، عامل اصلی افزایش قیمت خیار بوده است، موضوعی که یکی از فعالان حوزه کشاورزی هم به آن اشاره می کند و می گوید: باتوجه به اینکه بسیاری از گلخانه های جنوب کشور سیستم گرمایشی ندارند، سرمای چند هفته اخیر، موجب یخ زدگی محصول خیار این گلخانه ها شد.

اعتمادی که گلخانه تولید خیار دارد، درباره علت گرانی این محصول در روزهای اخیر به بازتاب می گوید: سرمازدگی محصولات خیار در جنوب کشور با آخرین برداشت خیار گلخانه های سایر شهرها همراه شد و مجموع این عوامل، عرضه خیار را در بازار کاهش داد و به تبع آن قیمت این محصول هم افزایش یافت.

به گفته این فعال حوزه کشاورزی، در هر سال دو نوبت خیار درگلخانه ها کشت می شود، نخستین نوبت از شهریور تا اواخر دی ماه است و پس از جمع آوری بوته ها، کشت جدید تا تیر ماه ادامه می یابد.

افزایش چشمگیر قیمت نهاده های کشاورزی درسال جاری

اعتمادی درباره قیمت محصول خیار می گوید: در حال حاضر هر کیلو خیار حدود 15 هزار تومان از کشاورز خریداری می شود و وقتی به میوه فروشی می رسد بین 20 تا 23 تومان قیمت می خورد.

او ادامه می دهد: نهاده های کشاورزی طی سالجاری به شدت افزایش قیمت داشت و این موضوع فشار اقتصادی برکشاورزان را افزایش داد ، مثلا قیمت هر پاکت کود که سال گذشته 100 هزار تومان بود، امسال به 500 هزار تومان رسیده اما قیمت خیار که سال گذشته کیلویی 4 تا 5 هزار تومان بود امسال فرق چندانی نکرده است.

به گفته این کشاورز، با توجه به افزایش قیمت برق، گاز، دستمزد کارگر و نهاده های کشاورزی، اگر قیمت هر کیلو خیار کمتر از 10 هزار تومان باشد، برای گلخانه دار ضرر است.

اعتمادی اضافه می کند: درصورتی که دولت بر ثبات قیمت محصولات کشاورزی اصرار کند، فعالان این حوزه ضرر می کنند و از ادامه کار باز می مانند.

او با انتقاد از نبود برنامه ریزی مدون در بخش کشاورزی می گوید: با توجه به عدم برنامه ریزی برای کاشت محصول در کشور، فعالان این حوزه براساس سود و زیان سال گذشته خود اقدام به کاشت محصول می کنند، مثلا قیمت گوجه زیتونی امسال 50 هزار تومان شده و نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته، برهمین اساس این محصول سال آینده مورد استقبال کشاورزان قرار می گیرد.

نگاهی به قیمت خیار طی یکسال گذشته

نگاهی به لیست قیمت صیفی جات در یکسال اخیر نشان می دهد که قیمت هر کیلو خیار در سال گذشته حدود 4 هزار تومان بود و تا پایان سال فقط هزار تومان افزایش یافت و به کیلویی 5 هزار تومان رسید. در ابتدای امسال، قیمت هر کیلو خیار به 5 هزار و 500تومان رسید و در نیمه نخست هم با افزایش حدود 2 هزار تومان، به قیمت 7 هزار تومان در اختیار مشتری قرار گرفت.
اما در یکی دو هفته اخیر قیمت خیار رشد قابل توجهی داشته و به بالای 20 هزار تومان رسیده است، موضوعی که نارضایتی خانوارها را به همراه داشته است.

در این میان اگرچه سرمازدگی محصولات خیار جنوب و به پایان رسیدن نوبت نخست کاشت گلخانه ای دلیل اصلی افت عرضه و افزایش قیمت خیار عنوان شده است اما به نظر می رسد که نبود برنامه ریزی مشخص در حوزه کشاورزی، موجب شده که قیمت محصولات ثبات نداشته باشد و هرازگاهی با جهش قیمت و کمبود یکی از تولیدات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی، موز، پیاز، سیب زمینی و … در بازار مواجه شویم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید