ربات انسان‌نما تسلا از سال 2023 به تولید می رسد

    کد خبر :901017

ایلان ماسک اخیرا با صدور یک بیانیه، سروصدای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخت. به گفته وی مردم می‌توانند ظرفیت‌های مغز خود را در ربات انسان‌نما خود موسوم به Optimus بارگذاری کنند.

«بازتاب»نکته مهم اینکه اظهارات ایلان ماسک به واقعیت تبدیل می‌شوند. با این‌حال پس از صدور این بیانیه، کمتر کسی تصور می‌کرد که آقای ماسک و شرکت تحت مالکیت وی بتوانند این ربات انسان‌نما را در آینده‌ای نزدیک به‌صورت تجاری عرضه نمایند. ایلان ماسک روز گذشته اعلام کرد که تولید این ربات از سال آینده آغاز خواهد شد.

ربات اپتیموس شرکت تسلا تحت عنوان Tesla Bot نیز شناخته می‌شود. نخستین اخبار پیرامون این ربات در کنفرانس روز هوش مصنوعی (AI Day) کمپانی طی آگوست سال 2021 شنیده شد. تسلا ضمن برگزاری این کنفرانس اعلام کرد که اپتیموس یک ماشین همه‌منظوره به‌شمار خواهد رفت؛ بنابراین قادر به انجام طیف گسترده‌ای از کارها خواهد بود. ایلان ماسک اخیرا اعلام کرد: “امیدوارم که در سال آینده بتوانیم نخستین ورژن از ربات اپتیموس را تولید کنیم.”

اپتیموس یک ربات انسان‌نما است که در نهایت قادر به انجام کلیه کارهایی خواهد بود که انسان‌ها مایل به انجام آنها نیستند. گری مارکوس؛ کارآفرین و محقق در زمینه هوش مصنوعی در گفتگو با شبکه CNBC اعلام کرد که تا پایان سال 2023 هیچ رباتی وجود نخواهد داشت که بتواند کلیه وظایف انسانی را انجام دهد و وی بر سر این موضوع شرط‌بندی می‌کند. همچنین وی افزود: “تسلا پس از سال‌ها تلاش حتی موفق به ارائه یک روش قابل اعتماد برای انجام یک کار نسبتا ساده (رانندگی) نشده است. اینکه ادعا کنیم رباتی که هرگز به‌صورت عمومی نمایش داده نشده است؛ ظرف مدت 1 الی 2 سال آینده قادر به انجام تمامی وظایف انسانی خواهد بود؛ اقدامی مضحک به‌نظر می‌رسد. ایلان ماسک در سال آینده می‌تواند محصول موردنظر خود را به هر شکل روانه بازار کند؛ چرا که وی ریاست تسلا را بر عهده دارد. با این‌‌حال در صورت عرضه نخستین ورژن اپتیموس طی چارچوب زمانی اعلام شده، این ربات به هیچ‌ عنوان پاسخگوی جاه‌طلبی‌های آقای ماسک نخواهد بود.”

در واقع گری مارکوس در رابطه با امکان عرضه یک ربات انسان‌نما تا پایان سال 2023 دچار تردید است و این موضوع کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد. به‌عنوان مثال ایلان ماسک طی سال 2019 اعلام کرد که در سال 2020 تعداد 1 میلیون ربات تاکسی خودران در جاده‌ها تردد خواهند کرد؛ اما تا امروز هیچ‌کس حتی 1 دستگاه از این ربات‌ها را در خیابان‌ها رویت نکرده است.

اپتیموس نبایستی با یک ربات معمولی که در برخی سناریوهای خاص به کمک انسان خواهد آمد؛ اشتباه گرفته شود. ایلان ماسک ثابت می‌کند که تحول جهانی ناشی از عرضه این ربات در مقایسه با خودروهای مشهور شرکت تسلا بسیار چشمگیرتر خواهد بود. با این‌حال آقای ماسک اذعان می‌کند که باور این امر احتمالا دشوار خواهد بود.

بدیهی است که این ربات انسان‌نما از هوش مصنوعی بهره خواهد برد. از این منظر بایستی سخنان ایلان ماسک در سال 2018 را به یاد آورد. در آن زمان وی اعلام کرد که هوش مصنوعی از تسلیحات هسته‌ای نیز خطرناک‌تر است. اما نامبرده در رویداد روز گذشته اعلام کرد: “همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ اپتیموس در حال توسعه است و همه از بابت ایمن بودن آن مطمئن خواهند شد. بنابراین این ربات به شخصیت‌هایی نظیر ترمیناتور شباهت نخواهد داشت.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید