جدیدترین اخبار
28 اسفند 1396 ساعت 12:11 پزشکی و سلامت کد خبر :247427

راه‌های غلبه برخستگی مزمن

آیا بیشتر اوقات احساس خستگی می‌کنید؟ آیا احساس می‌کنید انرژی ندارید؟فوت و فن خستگی باعث می‌شود عملکردتان کاهش یابد، نتوانید به‌خوبی فعالیت کنید و کارتان مختل شود. این احساس خستگی ممکن است به‌دلیل مصرف دارو، مشکلات غذایی و یا سبک زندگی در افراد بروز کند.عوامل دیگری که باعث احساس خستگی می‌شوند شامل استرس، هیجان، افسردگی، دیابت، حاملگی، شیردهی، مشکلات خواب، چاقی و ورزش بیش از حد است.

مصرف بیش از حد کافئین و خوردن هله‌هوله هم می‌تواند باعث ایجاد حس خستگی در فرد شود.این احساس خستگی می‌تواند عملکرد کار شما را تحت تاثیر قرار دهد و همچنین بر زندگی خانوادگی و روابط اجتماعی‌تان هم تاثیر بگذارد.اگر احساس خستگی به‌دلیل مشکلی نه چندان جدی در شما به‌وجود آمده، می‌توانید آن را به‌سادگی با تغییر‌هایی کوچک در شیوه زندگی برطرف کنید.پس همین امروز این کار‌ها را انجام داده و زندگی پر از انرژی را شروع کنید:

وزن کم کنید

اگر در حال تحمل اضافه وزن بدن‌تان هستید، تعجبی ندارد که همیشه خسته و درمانده باشید. این وزن اضافه فشاری بیشتر به بدن وارد می‌آورد و همچنین باعث می‌شود قلب تقلا و کوشش بیشتری انجام دهد، که همه اینها شما را خسته می‌کنند. پس اگر وزن‌تان بیشتر از حد نرمال است، زمانش رسیده که کمی سایزتان را کمتر کنید. به‌محض اینکه شروع به کم کردن وزن کنید، انرژی بیشتری را در بدن‌تان احساس خواهید کرد.

ورزش

افرادی که سبک زندگی بی‌تحرکی دارند بیشتر احساس خستگی می‌کنند. پس برای افزایش سطح انرژی‌تان به‌طور روزانه ورزش کنید.ورزش کردن کارکرد قلب، ریه و عضلات را هم بهود می‌بخشد. همچنین به‌خاطر آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن در طول ورزش، خلق و خوتان هم بهتر می‌شود.

صبحانه بخورید

خوردن صبحانه یکی از عاداتی است که سلامتی‌تان را تضمین می‌کند. اگر صبحانه نخورید ممکن است در وسط صبح احساس خستگی کنید. اگر برای مدت زیادی غذا نخورید قند خون‌تان پایین می‌آید و به همین دلیل احساس خستگی خواهید کرد.در عین حال خوردن هر چیزی به‌عنوان صبحانه هم فکر خوبی نیست. باید غذایی درست برای این وعده انتخاب کنید. یک پیشنهاد عالی برای صبحانه کاسه‌ای بزرگ حاوی غلات (کورن فلکس)، میوه و مغز‌ها است.

غذا‌های پرانرژی بخورید

برای اینکه در طول روز انرژی کافی داشته باشید، باید غذا‌های مناسبی بخورید. در واقع غذایی که می‌خورید تاثیری مستقیم بر میزان انرژی‌تان دارد. میوه و سیزیجات بیشتری به رژیم غذایی‌تان بیفزایید. هر چه غذای‌تان تازه‌تر باشد، انرژی و مواد مغذی بیشتری به بدن‌تان می‌رساند.نه‌ تنها خوردن غذا‌های مناسب، که باید عادات غذایی‌تان را هم درست کنید. مثلا به‌جای خوردن یک وعده خیلی بزرگ، چند وعده کوچک با فواصل زمانی، میل کنید.

کافئین ممنوع

خوردن بیش از حد قهوه یا دیگر خوراکی‌های کافئین دار هم می‌تواند میزان انرژی روزانه‌تان را تحت تاثیر قرار دهید.خیلی‌ها تصور می‌کنند قهوه حال و هوای‌شان را بهتر می‌کند و عملکرد مغزشان را افزایش می‌دهد. اما در واقع فشار خون را افزایش داده و نبض را تند می‌کند و بر میزان انرژی‌تان تاثیر منفی می‌گذارد. پس اگر عادت دارید بیش از حد قهوه بخورید، بهتر است این عادت را ترک کنید و به روزی ۲ فنجان بسنده کنید.

استرس‌تان را کنترل کنید

استرس اثرات زیان باری بر سلامت و همچنین میزان انرژی‌تان دارد. وقتی تحت استرس هستید، برای تمرکز کردن انرژی بیشتری صرف می‌کنید و زمان بیشتری برای انجام یک کار نیاز دارید. استرس اثرات مخربی بر سلامت جسمی و ذهنی‌تان دارد و سرانجام بر میزان انرژی‌تان هم تاثیر می‌گذارد.اگر تحت استرس هستید سعی کنید تمریناتی برای رفع این حالت انجام داده و ذهن و بدن‌تان را آرام کنید.

بیشتر آب بنوشید

وقتی آب مورد نیاز بدن‌تان تامین شود، انرژی بیشتری خواهید داشت و احساس خستگی از شما دور می‌شود.بسته به سن‌تان بدن شما از ۵۰ تا ۷۵‌درصد آب تشکیل شده است. آب عنصری مهم برای عملکرد درست ارگان‌های مختلف بدن‌تان است. در واقع زمانی که بدن‌تان بی‌ آب می‌ماند، انرژی کمتری دارید و حال و هوای‌تان هم بد می‌شود.برای اینکه آب کافی به بدن‌تان برسد روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

عمیق بخوابید

عادات خوابیدن‌تان را اصلاح کنید تا مطمئن شوید به میزان کافی می‌خوابید. خواب خوب با خستگی شما مبارزه می‌کند و سطح انرژی‌تان را در روز بعد افزایش می‌دهد. کمبود خواب یکی از عوامل موثر در احساس خستگی است. میزان خواب مورد نیاز برای افراد بالغ در هر شب ۸ ساعت است.مهم نیست چقدر کار دارید، باید هر شب به میزان کافی بخوابید.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • توضیحات وزارت بهداشت درباره تولید ۴ فرآورده با منشاء گیاهی مرتبط با کرونا
  • ادارات مالیاتی در مناطق قرمز یک هفته تعطیل شدند
  • سخنگوی سازمان انرژی اتمی: عوامل ترور فخری‌زاده و حادثه نطنز یکی است
  • رئیس سابق اداره امنیت حفاظت قوه قضاییه دستگیر شد
  • طرح جدید برای سهمیه بندی بنزین
  • اسرائیل به حالت آماده‌باش درآمد
  • بیانیه‌ اتحادیه اروپا در واکنش به ترور شهید فخری زاده
  • کیهان: معاون رييس جمهور نفوذى است و بايد محاكمه شود
  • دیپلمات ایرانی به ۲۰ سال زندان محکوم شد
  • ربیعی: متجاوز تنبه خواهد شد؛ اما نه در زمین بازی که او تعریف می کند
  • فروش فوق العاده پنج محصول ایران خودرو از فردا
  • نامه رضایی به روحانی درباره شهادت “فخری‌زاده”: اجازه ندهید امنیت ملی کشور خدشه دار شود
  • رئیسی: همراه‌‌داشتن کارت ملی الزامی شد
  • جدیدترین قیمت گوشی موبایل در ۸ آذر
  • سه جایزه ایدفا برای سینمای ایران
  • میدان سرخ مسکو و بزرگ‌ترین کتابفروشی اروپا
  • آزمایش بزرگ برنده جایز بزرگ رمان آکادمی فرانسه شد
  • پیشنهاد نامگذاری خیابانی در تهران به نام شهید فخری‌زاده
  • انجام تست PCR رایگان در دو درمانگاه شهرداری تهران
  • پیش‌بینی امیدوارکننده از کاهش مرگ‌ومیر کرونا در ماه آینده
  • بورس تهران صعودی شد/ افزایش ۲۰ هزار و ۱۶۵ واحدی شاخص کل
  • اولین زن در راس سازمان اطلاعات و امنیت ملی امریکا
  • موسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شد
  • اسرائیل می‌خواهد ایران را برای جنگ پیش از پایان ریاست جمهوری ترامپ تحریک کند؟
  • سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش سهام شنبه 8 آذر 99
  • رشد 4.4 ‌درصدی اقتصاد ایران در سال 1400
  • قیمت جدید دلار و دیگر ارزها در صرافی ; شنبه 8 آذر 99
  • اخطار ایران به آمریکا و اسراییل در نامه روانچی به سازمان ملل
  • ذوالنوری: خواب را بر سران خون آشام⁧ صهیونیسم⁩ حرام خواهیم کرد
  • آیا ایران از لیست سیاه FATF خارج خواهد شد؟