دیدگاه رسانه های اماراتی و سعودی درباره جنگ غزه/ چرا نگاه امارات و عربستان به جنگ غزه یکسان نیست؟

    کد خبر :809396

رسانه های جهان همواره با رویکردهای متفاوتی با منازعه عرب-اسرائیل و «مسئله فلسطین» برخورد کرده اند؛ با عادی‌سازی‌ روابط اسرائیل با برخی کشورهای عربی، این بار شاهد رویکردهای متعارض رسانه‌ای در جهان عرب هستیم.

«بازتاب»؛ آرش صفار- وبسایت خبری «العربیه الجدید»، در یادداشتی به بررسی رویکرد رسانه‌های سعودی و اماراتی نسبت به خشونت‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها و جنگ غزه پرداخته است.

این یادداشت با بیان اینکه خشونت‌های نیروهای اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها و جنگ غزه، سبب تمرکز رسانه‌ها به حوادث جنگ و سرزمین‌های اشغالی شده است، اشاره می‌کند که در جهان عرب تضادی در رویکرد رسانه‌ای عربستان و امارات دیده می‌شود.

در حالی که رسانه‌های سعودی از رویدادها در سرزمین‌های اشغالی انتقاد می‌کنند، رسانه‌های اماراتی رویکرد و لحنی مشابه رسانه‌های غربی در پیش گرفته و از رویدادها با عنوان «درگیری» یاد می‌کنند.

بنا بر این یادداشت، رسانه‌های سعودی موضعی انتقادی نسبت به اقدامات اسرائیل در قدس شرقی اتخاذ کرده‌اند؛ به عنوان مثال روزنامه «الریاض» -که سیاست‌های دولت سعودی حمایت می‌کند- از اقدامات صورت گرفته در مسجدالاقصی، با عنوان «تجاوز» یاد کرده است.

همچنین، اتحادیه جهان اسلام –که دبیرخانه دائمی آن در مکه واقع است- نقض تقدس مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران را به شدت محکوم کرده و وزیر خارجه سعودی، تهدید و اخراج صدها خانواده در شیخ جراح را مردود دانسته است.

روزنامه «عکاظ» عربستان هم از حمله اسرائیل به ساختمان مسکونی در غزه -که منجر به کشته شدن دو تن از رهبران حماس شد- انتقاد کرده است. در همین راستا، روزنامه «الوطن» نیز با انعکاس بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در خصوص استفاده اسرائیل از زور، این اقدامات را در ادامه اشغالگری اسرائیل دانسته است.

در مقابل، رسانه‌های اماراتی رویکرد بسیار نرمی نسبت به رویدادها در فلسطین اتخاذ کرده‌اند؛ گفتنی است که امارات روابط خود با اسرائیل را در قالب قرارداد صلح ابراهیم، عادی کرده است.

روزنامه «الاتحاد» در سرمقاله خود با عنوان «نه به خشونت و نفرت»، خواستار پایان دادن به «تنش‌ها» در قدس شرقی شده و بر تقدس مسجدالاقصی تأکید کرده است.

سرمقاله الاتحاد، اسرائیل را بر اساس حقوق بین‌الملل، مسئول «حفاظت» از فلسطینی‌ها در سرزمین‌های تحت کنترل تل‌آویو دانسته است.

روزنامه اماراتی «الخلیج»، حملات اسرائیل به نوار غزه را «پاسخ» به شلیک موشک توسط‌های گروه‌های فلسطینی معرفی کرده و آن را پیامد «درگیری» در بیت‌المقدس دانسته است.

همچنین، روزنامه «البیان»، از «نگرانی» محمد بن زاید، ولیعهد امارات از «خشونت» در قدس خبر داده است.

با توجه به آنچه از یادداشت «العربیه الجدید» گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که رویکرد رسانه‌ای عربستان و امارات در خصوص حمله نیروهای اسرائیلی به ساکنان محله شیخ جراح، نمازگزاران در مسجد الاقصی و جنگ غزه، کاملا با رویکرد و سیاست دو کشور نسبت به اسرائیل و مسئله فلسطین منطبق است.

در حالی که امارات، روابط خود با اسرائیل را در چارچوب قرارداد صلح ابراهیم عادی کرده و به سطح سفیر ارتقا داده است، عربستان –علیرغم روابط امنیتی با اسرائیل- بر تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شرقی، به عنوان شرط عادی‌سازی روابط با اسرائیل تأکید دارد و تعهدات عربی-اسلامی آن مانع اتخاذ سیاستی مشابه امارات یا بحرین نسبت به اسرائیل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید