خطرناک‌ترین عوارض گردش خون ضعیف در بدن

    کد خبر :822461
خطرناک‌ترین عوارض گردش خون ضعیف در بدن

متخصصان می‌گویند گردش خون ضعیف در برخی اندام‌ها می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی در فرد شود.

سیستم گردش خون در بدن وظیفه انتقال مواد غذایی، اکسیژن و مواد مغذی را به اندام‌ها و بافت‌ها برعهده دارد. زمانی که گردش خون به ناحیه‌ای از بدن دچار اختلال شود، علائم گردش خون ضعیف در آن ناحیه بروز می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مشکل ضعف در گردش خون به طور عمومی در اندام‌های خارجی‌تر مانند دست و پا‌ها رایج است. با این حال، این موضوع به خودی خود یک بیماری محسوب نمی‌شود بلکه باعث بروز مشکلات دیگری برای سلامت بدن خواهد شد. به همین دلیل متخصصان تاکید دارند که فرد باید اهتمام ویژه‌ای به درمان گردش خون ضعیف خود داشته باشد.

رایج‌ترین علائم گردش خون ضعیف به یک اندام شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- مور مور شدن
۲- بی حسی
۳- سوزن سوزن شدن
۴- درد
۵- گرفتگی عضلات

گردش ضعیف خون به اندام‌ها می‌تواند ریشه در مسائل متفاوتی داشته باشد. برای مثال، بیماری شریان محیطی می‌تواند باعث خون رسانی ضعیف به پا‌ها شود. در این حالت رگ‌های خون رسان باریک و تنگ می‌شوند. با تجمع پلاک‌ها در دیواره رگ ها، از قابلیت ارتجاعی آن‌ها کاسته شده و روند خون رسانی به بافت تضعیف می‌شود.

در صورتی که فرد نسبت به درمان این بیماری اقدام نکند، گردش خون ضعیف به بافت‌ها در بلند مدت می‌تواند منجر به بی حسی، آسیب به اعصاب، و تخریب بافت‌ها و ماهیچه‌ها شود. بروز سکته مغزی در این افراد نیز دیده می‌شود.

لخته شدن خون در عروق نیز می‌تواند باعث تضعیف در روند خون رسانی به اندام‌ها و بافت‌ها شود. این موضوع می‌تواند در هر کجایی از بدن اتفاق بیفتد. برای مثال، بروز لخته خونی در قلب و یا مغز می‌تواند منجر به حمله قلبی و یا سکته مغزی شود.

از دیگر دلایل خون رسانی ضعیف به بافت‌ها می‌توان به واریسی شدن رگ ها، دیابت، چاقی، و سندرم رینود اشاره کرد. در سندرم رینود رگ‌های خونی کوچک و حساسی که مسئول خون‌رسانی به بافت‌های انگشتان هستند در مقابل سرما دچار واکنش شدید و انقباض می‌شوند و همین موضوع در روند خون رسانی به آن بافت ایجاد اختلال می‌کند. علاوه بر سرما، عواملی مانند اضطراب و استرس نیز می‌توانند به صورت ناگهانی و جدی باعث توقف خون رسانی شوند.

درمان گردش خون ضعیف ارتباط مستقیمی با دلایل بروز آن دارد. برای مثال، کسانی که از تورم پا و درد رنج می‌برند، جوراب‌های خاص تنگ (فشرده ساز) باید استفاده کنند. انجام برخی ورزش‌ها و حرکات می‌تواند به بهبود جریان خون به بافت‌ها و به ویژه پا‌ها کمک کند.

همچنین اگر این موضوع به دلیل دیابت است، تزریق انسولین می‌تواند به بهبود گردش خون کمک کند. در بیمارانی که از واریسی شدن رگ‌ها رنج می‌برند نیز استفاده از جراحی‌های لیزر و آندوسکوپی رگ توصیه می‌شود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید