حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی آمریکا، بیشتر جنبه تبلیغاتی و نمادین دارد

    کد خبر :589508

ائتلاف نظامی آمریکا به بهانه واهی حفظ امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس و تنگه هرمز، طی یک هفته گذشته محل مناقشه و توجه ناظران سیاسی قرار گرفته است. علی‌الخصوص متعاقب اعلام آمادگی اسرائیل برای پیوستن به این ائتلاف، شاهد واکنش شدیداللحن وزارت خارجه کشورمان بودیم.

در همین راستا، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد: «اعلام حضور احتمالی رژیم اشغالگر قدس در ائتلاف خودخوانده نظامی در خلیج فارس، تهدیدی آشکار علیه امنیت ملی ایران است و حق مقابله با این تهدید در چارچوب سیاست دفاعی کشور، حق ایران است و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام خطرناک برعهده رژیم آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی خواهد بود.»

در راستای پی‌گیری ابعاد مساله و حضور اسرائیل در این ائتلاف برای جمهوری اسلامی ایران، انتخاب دیدگاه و تحلیل احمد بخشایش اردستانی، کارشناس مسائل بین‌الملل و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی را جویا شده است.

ائتلافی فراگیر و پرقدرت در خلیج فارس امکان شکل‌گیری ندارد
بخشایش اردستانی، بر این عقیده است که ائتلاف خودخوانده و غیرمشروعی که آمریکا در خلیج فارس قصد شکل دادن به آن را دارد، جنجالی است که مدیریت آن را واشنگتن و لندن بر عهده دارند. از نظر او، اساس ادعای واهی آن‌ها در دو بُعد قابل تحلیل است. یکی اینکه می‌خواهند ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه خلیج فارس معرفی کنند و دیگری اینکه کشورهای منطقه را ناتوان در تامین امنیت تنگه هرمز نشان دهند. در نتیجه امر نیز این دو ادعا را به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد ائتلافی جهت حضور در خلیج فارس به کار بگیرند اما واقعیت این است که ایران به عنوان کشوری که بیشتر مرز آبی را با خلیج فارس و دریای عمان دارد، اجازه قدرت‌نمایی و فراگیر شدن چنین ائتلافی را نخواهد داد. در حقیقت، شکل‌گیری این ائتلاف از اساس شکست خورده خواهد بود.

بدون اراده و رضایت تهران امکان عبور 37 درصد صادرات نفت جهان از تنگه هرمز وجود ندارد
این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد: «مهم‌ترین نمود عینی شکست خورده بودن این ائتلاف و کارآمدی آن را می‌توان در دو اقدام مقتدرانه ایران یعنی سرنگونی پهباد جاسوسی آمریکایی و توقیف نفت‌کش انگلیسی در آب‌های خلیج فارس مورد ارزیابی قرار داد. بر خلاف ادعاها و تبلیغات پیشین آن‌ها نتوانستند هیچ واکنشی به اقدام تهران داشته باشند یا در حقیقت ناتوان در انجام واکنش بودند. نزدیک‌ترین محدوده سرزمینی تنگه هرمز که حدود 35 کیلومتر میان ایران و عمان قرار دارد، توانمندی لجستیکی و نظامی ایران را برای کنترل امور به شدت افزایش داده است.»

وی افزود: «با توجه به وضعیت کلی منطقه، بر این باور هستم که این ائتلاف با نتیجه و دستاوردی همراه نخواهد بود اما اکنون مساله این است که دلایل شکست خورده بودن این ائتلاف چه با حضور رژیم صهیونیستی و چه بدون حضور این رژیم، چیست؟ در پاسخ این پرسش می‌توان گفت: روزانه به صورت میانگین 70 تا 80 میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز عبور خواهد کرد؛ یعنی حدود 37 درصد کل صادرات نفت جهان. در عرصه معادلات میدانی امکان عبور چنین حجم وسیعی از نفت بدون اراده ایران ممکن به نظر نمی‌رسد. همراهی کردن هر نفت‌کش با یک با چند ناو جنگی با هلیکوپتر برای عبور از تنگ هرمز، هزینه‌های سرم‌ساوری مالی و نظامی به همراه دارد که از توان کنونی هر کشوری خارج است.»

حضور اسرائیل در ائتلاف دریایی خلیج فارس اهمیتی ندارد

احمد بخشایش اردستانی، در ادامه با بی‌اهمیت خواندن حضور اسرائیل در ائتلاف، تصریح کرد: «ایران حتی می‌تواند در صورت لازم مسیر تنگه هرمز را مسدود کند و تنها به کشتی‌های کشورهایی اجازه عبور دهد که در ائتلاف خودخوانده آمریکایی حضور ندارند. به طور حتم تهران چنین توانمندی دارد و جهانیان نیز این مساله را درک کردند. برای نمونه بعد از توقیف نفت‌کش انگلیسی، بلافاصله عربستان، نفت‌کش ایرانی که برای تعمیرات در سواحل عربستان بودند را به سرعت آزاد کرد. امارات نیز هیات مذاکره کننده به تهران فرستاد. برای خروج از یمن اعلام آمادگی کرد و حتی به صراف‌های یارانی مجوز واردات دلار داد.»

او در ادامه تاکید کرد: «در واقع، این رخداد دو پیام را برای کشورهای منطقه به ویژه ریاض به همراه داشت. یکی اینکه ایران با کشورهای اسلامی با تساهل برخورد می‌کند و دیگری اینکه، ایران به هیچ عنوان در سطح منطقه با کشورهای همسایه خود قصد نزاع و درگیری ندارد. در مجموع زمانی که یک کشور قدرت داشته باشد، به طور حتم بسیاری ازبازیگران خواهان مذاکره و همکاری خواهند شد. یعنی همان رخدادی که برای ایران اتفاق افتاد.»

نام اسرائیل در ائتلاف نمادین و تبلیغاتی است
در بخش پایانی از گفته‌های خود این کارشناس مسائل بین‌الملل، حضور احتمالی اسرائیل در ائتلاف را تنها محدود به حمایت‌های هوایی دانست و در ادامه تصریح کرد: «حضور تل‌آویو در این موضوع بیشتر حالت نمادین و تبلیغاتی دارد تا آمریکا به دیگر کشورها تعداد اعضای ائتلاف را بیشتر نشان دهد. درحقیقت، این ائتلاف بر روی کاغذ شکل خواهد گرفت اما در عمل امکان اجرایی شدن آن وجود ندارد. تمامی این وضعیت در حالتی که آمریکا با تعدادی دیگر از کشورها بخواهد مسیر ساحی ایران را کمسدود و امکان فروش نفت را از تهران به طور کامل سلب کند، به طور حتم با مقاومت شدید کشورمان همراه خواهد شد و به طور حتم به نتیجه تخواهد رسید.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید