حزب الله چه نقشی در مذاکرات لبنان و اسرائیل بازی می کند؟

    کد خبر :754253

در روز ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ تیم های مذاکره‌ کننده لبنان و اسرائیل در مقر سازمان ملل متحد در جنوب لبنان، دیدار و درباره مرز های دریایی مورد مناقشه، به مذاکره پرداختند.

به گزارش گروه بین الملل بازتاب؛ دولت ترامپ این مذاکره را به عنوان دستاوردی بزرگ معرفی می‌کند؛ در همین راستا بسیاری از رسانه های خارجی می‌کوشند این مذاکره را در ادامه توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل جلوه دهد؛ مذاکره ای که به تازگی دور نخست آن برگزار شده است و سرانجامش هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

دستاورد سازی و یک دروغ انتخاباتی

سث جِی. فرنتزمن تحلیلگر روزنامه «جورزالم پست» نوشت: « تنها موردی که می توانست لبنان را پای میز مذاکره با اسرائیل بکشاند، اختلافات قدیمی بر سر مرزهای آبی و حوزه انرژی بود، نه هیچ چیز دیگر.»

مایک پمپئو اما آن را «توافقی تاریخی» خواند تا با زیرکی، در گرماگرم انتخابات افکار عمومی آمریکا را با دستاوردی ساختگی فریب داده باشد؛ چراکه جامعه آمریکا تفاوت لبنان با امارات و بحرین را نمی‌داند و فرق «مذاکره بر سر منافع» و «صلح و عادی سازی روابط» را به درستی تشخیص نمیدهد.

مذاکره در حالت جنگ

مذاکره بر سر مرزهای آبی لبنان و اسرائیل در شرایطی انجام شد که بین طرفین حالت جنگ برقرار است.
قیاس لبنان با کشور های حوزه خلیج فارس قیاس مع‌الفارق است. لبنان با اتکا به حزب الله بیشترین مقاومت را در برابر اشغالگری های اسرائیل از خود بروز داده است، اما امارات و بحرین در عمل هرگز مشکلی با اسرائیل نداشته اند.

مذاکره، حاصل اعتماد به حزب الله و مقاومت

اسرائیل با تکیه بر حمایت بی شائبه سیاسی-نظامی آمریکا و اروپا، بر سر مرزها و منافع با دشمن مذاکره نمی کند‌؛ در چنین مواقعی حمله نظامی و تصرف سرزمین های طرف مقابل کاری است که اسرائیل انجام می دهد.

اما مؤلفه ای به نام حزب الله، معادلات را به نفع لبنان بر هم زده، توان چانه زنی لبنان را افزایش داده و قدرت خود را به اسرائیل تحمیل کرده است‌.

در بخش دیگری از مقاله روزنامه اسرائیلی «جورزالم پست» مربوط به این مذاکره چنین نوشته شد: «تا زمانی که قدرت نظامی و تاثیرگذاری سیاسی حزب الله تا این حد در لبنان و سیاست خارجی اش بالاست، هرگونه صلحی بین لبنان و اسرائیل ناممکن است‌.»

در واقع حزب الله با احیای موازنه نظامی در مرزها، لبنان را از یک جغرافیای مورد ظلم به کشوری مقتدر در برابر اسرائیل بدل کرده است؛ کشوری که اسرائیل چاره ای جز احترام گذاشتن به حقوق، منافع و مرزهایش ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید