تهران در مرز بنفش آلودگی هوا / هشدار به ساکنان جنوب شهر

    کد خبر :773516

آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: طی ۴ روز آلودگی هوای تهران، روزانه به‌طور میانگین ۱۰ درصد به این آلودگی اضافه شده است.

با افزایش آلودگی هوای تهران و رسیدن به وضعیت قرمز، احتمال تعطیلی پایتخت برای دو روز قوت گرفت. این خبر را استاندار تهران درحالی اعلام کرده است که رئیس شورای شهر تهران هم معتقد است در شرایط حاضر بهترین راهکار ممکن، تعطیلی کلانشهر تهران است.

شاخص‌های کنترل کیفیت هوا، عدد ۱۶۲ را برای تهران‌نشین‌ها نشان می‌دهد. عددی که می‌گوید تردد در سطح شهر برای همه افراد خطرناک است. با ادامه این وضعیت البته سطح غلظت آلایندگی‌ها افزایش خواهد یافت و معلوم نیست در روزهای آینده با پایداری هوا چه اتفاقاتی در راه است.

اصفهان دیگر کلانشهری است که در وضعیت قرمز آلایندگی قرار گرفته است. مسئولان این شهر برای کاهش این وضعیت دیروز را روز تعطیلی دستگاه‌های اجرایی چند شهر بزرگ این استان اعلام کردند. چراکه اصفهانی‌ها دیروز، آلوده‌ترین روز شهر خود را پشت سر گذاشتند. در تهران هم البته وضعیت خوب نیست. کاهش آمار فوتی‌های کرونایی به ۲۸ نفر، اگرچه روزهای خوبی را برای پایتخت‌نشین‌ها نوید می‌داد، اما تداوم آلایندگی، نگرانی‌های جدیدی را برای شهروندان به ارمغان آورده است.

کاهش چند ساعته طرح ترافیک و افزایش استفاده از خودروهای شخصی موجب شده تا ترافیک‌های شدید عصرگاهی، وضعیت آلایندگی را تشدید کند. اگرچه به گفته استاندار تهران، در ساعت ۸ یا ۹ شب هم با وجود اعمال محدودیت‌های شدید، با افزایش غلظت آلاینده‌ها و رسیدن به عدد ۱۷۵ مواجه شدیم که نشان‌دهنده شرایط اضطرار در تهران است. براین اساس دیروز جلسه اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل شد.

انوشیروان محسنی بندپی اعلام کرد که در هفته آینده نیز پایداری هوا ادامه خواهد داشت و اگر وضعیت بدتر شود پیشنهاداتی از جمله تعطیلی‌های یکی دو روزه موقت به معاون اول رئیس جمهوری و هیأت دولت اعلام شده است تا در آن شرایط این اقدامات انجام شود.

او همچنین به مردم اطمینان داد که فعالیت‌های ساختمانی که موجب انتشار ذرات معلق در هوا می‌شوند متوقف خواهند شد. علاوه بر منع تردد شبانه که در حال اجرا است عبور و مرور و فعالیت کامیون‌های با عمر بیش از ۲۰ سال هم ممنوع شده است.

به گفته او، ۱۰ تا ۱۲ درصد سهم آلایندگی مربوط به موتورسیکلت‌ها است: «از سه میلیون موتورسیکلت، تنها ۳۳ دستگاه معاینه فنی دریافت کرده‌اند که باید پلیس راهور تشدید برخورد با خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده را در دستور کار قرار دهد و حتی طبق قانون نسبت به توقف تردد آنها اقدام کند. او درباره مصرف کارخانه‌های سیمان و کارخانه های اطراف تهران مثل سیمان ری گفت: شرکت گاز موکلف شد تا تأمین سوخت گاز آنها را در دستور کار قرار دهد. محسن هاشمی،

رئیس شورای شهر تهران هم که جزو موافقان تعطیلی تهران در دوران اوج کرونا بود، بار دیگر تأکید کرد که بهتر است هرچه زودتر نسبت به تعطیلی پایتخت اقدام کنیم و اگر این تصمیم قطعی شد به دقیقه ۹۰ نیندازیم.

او به ایران گفت که شورای شهر چندی پیش، این موضوع را به استانداری و نهادهای ذی‌ربط اعلام کرده است، چراکه همیشه از اواخر آذر ماه، وضعیت آلودگی هوای تهران تشدید می‌شود. امسال هم سال ویژه‌ای برای تهرانی هاست، چراکه مردم بیشتر از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند و استفاده از حمل و نقل عمومی به خاطر نگرانی از شیوع کرونا به حدود ۶۰۰ هزار نفر به جای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در روز کاهش یافته است. هاشمی البته نگران ترافیک کلافه کننده تهران هم بود و به همین علت تأکید کرد که باید طرح زوج و فرد از در خانه‌ها دوباره اجرایی شود و یا فروش روزانه طرح ترافیک متوقف شود. سهمیه روزانه ورود خودروها به طرح، ۱۰۳ هزار خودرو است که پیش از کرونا ظرفیت خالی باقی می‌ماند اما هم‌اکنون نه!

آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم به ایران می‌گوید که طی این ۴ روز آلوده، روزانه به‌طور میانگین ۱۰ درصد به آلودگی هوای شهر اضافه شده و براساس گزارش هواشناسی، پایداری هوا تا روز دوشنبه هم ادامه خواهد یافت و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه یابد ما وارد مرز بنفش می‌شویم که بویژه در مناطق جنوبی تهران بسیار خطرناک است. به گفته او، بهترین راهکار ممکن در خانه ماندن مردم و صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی است. چراکه هر یک درجه می‌تواند ۱۰ درصد میزان مصرف گاز را کاهش دهد.

از سوی دیگر، محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران گفته است که از ابتدای هفته جاری در مجموع بیش از ۱۹۸۰ واحد صنعتی توسط گشت‌های محیط زیست درسطح استان پایش شدند، در پایش‌های انجام شده ۱۵۴ واحد اخطاریه توقف فعالیت دریافت کردند و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد همچنین به حدود ۱۴۹ واحد نیز اخطاریه آلودگی محیط زیستی ابلاغ شد که در مجموع اخطاریه‌های قانونی محیط زیست به واحدهای صنعتی، صنفی و کارگاهی آلاینده به عدد ۳۰۳ رسید.

به گزارش ایران، به گفته او، در این مدت ۱۱ واحد آلاینده پلمب و از ۱۷ مورد پسماند سوزی رؤیت شده در سطح استان جلوگیری و تعدادی هم اطفا شد، همچنین طی این مدت مخازن مازوت‌سوز صنایع بزرگ مقیاس در حوزه شهر تهران و حومه نیز پایش و کنترل و ازعدم استفاده آنها از سوخت مازوت اطمینان حاصل شد. درخصوص فعالیت‌های کارگاهی پراکنده که ظرفیت سوزاندن مازوت هرچند اندک نیز موجود بود اخطاریه لازم صادر و از ادامه فعالیت جلوگیری شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید