تاثیرات مخرب افسردگی بر سلامت جسمی

    کد خبر :904428

 یکی از بیماری‌های شایع در عصر امروز، افسردگی است که  ۱۵ تا ۲۰ درصد مردم جهان از آن رنج می برند، افسردگی علی رغم این که یک اختلال روانی محسوب می شود اما تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و زندگی بهتر افراد نیز دارد.

افسردگی با استرس نیز ارتباط مستقیمی داشته و با تغییر نحوه عملکرد مغز افراد خطر ابتلا به بیماری های مختلف جسمی را نیز افزایش دهد، افسردگی هورمون‌های استرس مانند “کورتیزول” یا “آدرنالین” را افزایش داده و می‌تواند بر عملکرد سیستم ایمنی بدن افراد موثر باشد، آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل مشکلات قلبی، دیابت، سرطان، بیماری کلیوی، سکته مغزی و بیماری پارکینسون قرار دهد.

هورمون استرس آدرنالین با افزایش ضربان قلب، عروق خونی را سفت کرده و بدن را در وضعیت اضطراری طولانی مدت قرار می‌دهد. به مرور زمان، این می تواند بیماری‌های قلبی را افزایش دهد، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در صورت عدم درمان افسردگی، خطر حمله قلبی و مرگ پس از آن در افراد بیشتر می شود، ضمن این که حدود ۱۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نیز با  افسردگی روبرو می‌شوند.

افسردگی و استرس همچنین می تواند تأثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشند که خطر ابتلا بیماری‌های خود ایمنی را افزایش می‌دهد.

در افراد افسرده بروز انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان روده شیوع بیشتری دارد علت دقیق آن هنوز مشخص نیست اما ارتباط آن با افسردگی از طریق مسیر التهابی و سموم به آنها است. ضمن این که بیماران افسرده به علت داشتن سبک زندگی ناسالم مثل سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان‌های دیگر مثل معده، لوزالمعده، مری، ریه و کلیه قرار دارند.

در شرایطی که افسردگی به عنوان یک بیماری روانی تصور می‌شود، نقش موثری در اشتها و تغذیه فرد مبتلا نیز ایفا می کند تا جایی که در برخی از افراد با پرخوری منجر به افزایش وزن و بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع ۲ خواهد شد، همچنین افسردگی می‌تواند حرکات روده و علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) را تغییر دهد.

افسردگی می‌تواندعلائم زیادی در سیستم عصبی مرکزی که به سادگی قابل رد یا نادیده گرفتن هستند را در فرد ایجاد کند. افراد مسنی که درگیر افسردگی هستند نسبت به افراد جوان مبتلا به آن با مشکلات بیشتری برای از دست دادن حافظه و زمان واکنش در حین فعالیت‌های روزمره مواجه هستند، افسردگی یک عامل خطر مستقل برای سکته مغزی و زوال عقل نیز به شمار می رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید