بهترین خوراکی ها در فاصله افطار تا سحر

    کد خبر :983816
اب میوه

دکتر مریم خسروی، اظهار کرد: در ایام نوروز مصرف شیرینی‌ها به‌خصوص چرب و خامه‌ای توصیه نمی‌شود و ترجیحاً اینکه شیرینی مصرفی خشک و ریز باشد.

وی اضافه کرد: همچنین مصرف انواع آجیل‌ها هم به اندازه باشد و در آن افراط و تفریط نباشد، ضمن اینکه به بیماران هم توصیه می‌شود که مغزها و دانه‌های بدون نمک را استفاده کنند.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در ایام نوروز اولویت اصلی با مصرف میوه‌ها بوده، به‌خصوص در روزهایی که با ماه مبارک رمضان همزمان است، خاطرنشان کرد: مصرف انواع میوه‌ها به‌خصوص میوه‌های آب دار در مهمانی شبانه به تأمین آب مورد نیاز بدن و عدم ایجاد مشکل در زمان روزه‌داری کمک می‌کند.

دکتر خسروی با اشاره به اینکه همه متخصصان بر 3 وعده غذایی تأکید دارند، اما روزه‌داری تجربه گرسنگی را برای افراد مختلف ایجاد می‌کند، به‌خصوص کسانی که دچار اضافه وزن هستند، تصریح کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای کاهش وزن است و اگر افراد دارای اضافه وزن همت بالایی داشته باشند می‌توانند این برنامه مناسب غذایی را پس از ماه مبارک رمضان هم ادامه دهند تا همواره از یک وزن ایده‌آل برخوردار باشند.

وی بیان کرد: توصیه دیگر بر این است که از شربت‌های شیرین و حاوی قند زیاد برای رفع تشنگی استفاده نشود و به جای آن از چای کمرنگ، انواع دم‌نوش‌ها، خاکشیر و تخم شربتی که به طور سنتی با آلو و آبلیمو طعم دار می‌شود استفاده شود.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: غذاها و خوراکی‌هایی همچون شله زرد، حلوا، فرنی، زولبیا و بامیه بهتر است که استفاده نشود و میزان مصرف شکر به حداقل ممکن برسد، افطار با یک خوراکی گرم و ترجیحاً مایعات گرم و ولرم مناسب‌تر است و آش و سوپ خوراکی‌های خوبی برای افطار هستند و اینکه حتماً از سبزیجات در وعده افطار استفاده کنند و در وعده سحر هم حتماً مصرف سالاد را داشته باشند.

دکتر خسروی با ذکر این نکته که از مصرف شیر و لبنیات در ایام ماه مبارک رمضان نباید غافل شد، تأکید کرد: افرادی که تهیه کردن وعده شام علاوه بر افطار برایشان دشوار است، می‌توانند از خوراکی‌های سالم و ساده مثل شیر، ماست و سبزیجات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: وعده مناسب سحری بسیار مورد تأکید است و اینکه از روغن زیتون یا کانولا و یا دیگر روغن‌های مایع گیاهی به جای روغن‌های نباتی استفاده گردد  و از پرخوری اجتناب شود؛ همچنین مصرف سالاد هم توصیه می‌شود، اما نباید از سس سفید برای خوشمزه کردن آن استفاده شود و به جای آن از سرکه، آبلیمو، آبغوره و آب نارنج استفاده کنند.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در زمان سفر وقتی که به رستوران بین راهی می‌ر‌ویم باید از بهداشت آن مکان اطمینان حاصل کنیم، خاطرنشان کرد: در این مکان‌ها غذاهای خورشتی مناسب‌تر هستند و از انواع‌ کباب‌ها باید کمتر استفاده شود، ضمن اینکه ماست و سالاد هم بهتر است بسته بندی یک نفره باشد و به‌صورت فله‌ای استفاده نشود.

دکتر خسروی افزود: به جای کیک، کلوچه و شیرینی‌جات بهتر است که از نان، پنیر و سبزی و دیگر خوراکی‌های سالم استفاده شود، آجیل و میوه‌ها خوراکی‌های مناسب برای مصرف خانواده‌ها به‌خصوص بچه‌ها در طول سفر هستند، ضمن اینکه از رعایت نکات بهداشتی به خصوص شست‌وشوی مکرر دست‌ها و استفاده از ماسک در مکان‌های پرتردد و شلوغ هم نباید غفلت شود.

وی با تأکید بر اینکه در صورت تدارک مهمانی‌های وعده افطار توصیه بر این است همه مواردی که مورد اشاره قرار گرفت رعایت شده و در تهیه و سرو بهداشتی غذاها کوشش شود، گفت: تغذیه سالم اصولی دارد که باید همواره رعایت شود و معتقدیم که باید در تمامی ایام سال و نه صرفاً ماه مبارک رمضان و روزهای تعطیلات نوروز، مصرف مستمر غذاهای سالم و مقوی را به اندازه و به‌طور متعادل و متنوع داشته باشیم.

بهداشت نیوز/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید