بازار سرمایه چشم انتظار سیاست‌های بورسی دولت جدید/ سنگینیان: اتفاق قابل ملاحظه ای در بازار نخواهیم داشت

    کد خبر :824475
بازار سرمایه

بازار سرمایه از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاکنون، روزهای سبز بیشتری را تجربه کرده است، دیروز (14 تیر ماه) شاخص کل بورس تهران  0.6 و امروز 2.12 درصد رشد کرد.

«بازتاب»؛ زهره علامی- بورس در روزهای گذشته همگام با افزایش سرمایه شستا و تایید شدن آن، تحرکات رضایت بخشی را شاهد بود البته کارشناسان بازار سرمایه معتقدند باتوجه به اینکه جو حاکم بر بازار تاحدودی هیجانی شده است، سرمایه گذاران نباید با عجله تصمیم گیری کرده و باید منطقی عمل کنند.

حالا و در شرایطی که بازار سرمایه سبزپوش شده و در اغلب روزها شاخص کل با رشدی نسبی همراه است، این سوال مطرح می شود که با روی کارآمدن دولت جدید بورس چه روزهایی را پیش رو دارد؟ چندی پیش فرزین آقا بزرگی، کارشناس بورس در گفت و گو با بازتاب گفت : با انتخاب آقای رئیسی و به واسطه اعلام برنامه های اقتصادی ایشان، می توان امیدوار بود که بازار سرمایه روزهای خوبی را تجربه کند؛ موضوعی که علی سنگینیان، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم به آن اشاره می کند و می گوید: شرایط بازار سرمایه در دولت جدید بستگی به سیاست های اقتصادی دولت جدید دارد که در حال حاضر اطلاعات چندانی درباره آن وجود ندارد.

سنگینیان اظهار می کند: موارد مطرح شده توسط آقای رئیسی در قالب برنامه های انتخاباتی بوده و اینکه چقدر این شعارها جنبه عملیاتی پیدا کند نیاز به زمان دارد بنابراین  در حال حاضر پیش بینی مشخصی از برنامه های اجرایی دولت وجود ندارد.

او ادامه می دهد: بورس از سیاست های اقتصادی دولت درباره قیمتگذاری ها، سیاست های مربوط به انباشت سرمایه، برنامه های مربوط به تسهیل و توسعه کسب و کار و همچنین افزایش سرمایه گذاری ها تاثیر می پذیرد و اگر این سیاست ها اجرایی شود، تاثیر مثبت آن را در بازار سرمایه می بینیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، علاوه بر تاثیر سیاستگذاری های اقتصادی بر بازار سرمایه، مدیران دولتی و به ویژه وزرا هم در شرایط بازار موثر هستند، درواقع سیاست ها و دیدگاه های وزیر صمت، وزیر اقتصاد و همچنین مدیرکل بانک مرکزی بر اقتصاد و همچنین بورس اثرگذار است.

سیاست های مثبت بر بازار بورس

سنگینیان درباره برنامه های موثر بر بازار سرمایه می گوید: تمام کاندیداهای ریاست جمهوری بر آزادسازی بیشتر اقتصاد، کاهش کنترل ها، کم کردن نرخ گذاری ها و … تاکید داشتند که اگر این سیاست ها اجرایی شود، اتفاقات مثبتی در بازار سرمایه رخ می دهد.

او اضافه می کند: علاوه بر سیاست گذاری ها، انتخاب مدیران و وزرا، نتیجه مذاکرات وین هم بر بورس تاثیر دارد، نگاهی به اخبار منتشر شده درباره این مذاکرات نشان می دهد که پیشرفت های خوبی اتفاق افتاده اما هنوز مشخص نیست که این گفت و گوها به نتیجه برسد یا خیر.

این کارشناس باسابقه بازار سرمایه ادامه می دهد: در صورتی که مذاکرات وین نتیجه بخش باشد و توافقنامه ای میان طرفین به امضا برسد، بخشی از ذخایر ارزی کشور آزاد می شود و به تبع آن تجارت خارجی راحتتر و با هزینه کمتر انجام شود و همه این موارد بر کل اقتصاد کشور و همچمنین بورس اثربخش است.

سنگینیان می افزاید: اجرا یا عدم اجرا این سیاست ها کاملا بستگی به دولت جدید دارد، بنابراین وضعیت بازار سرمایه در ماه های آینده مبهم است، البته اگر بازار سرمایه همچون وضعیت کنونی با نوسان کم به فعالیت خود ادامه دهد، اتفاق قابل ملاحظه ای در بازار نخواهیم داشت.

او درباره احتمال افزایش سرمایه گذاری ها در بورس عنوان می کند: در حال حاضر انگیزه زیادی برای افزایش سرمایه گذاری یا ورود منابع جدید به بازار سرمایه وجود ندارد، چون بخشی از منابع خارج شده مربوط به سرمایه گذاران حقیقی بوده که با توجه به کاهش شاخص کل، زیان کرده اند.

سنگینیان معتقد است: بازگرداندن این افراد به بورس نیازمند گذشت زمان است، ضمن اینکه بازار سرمایه باید روند مثبت میان مدتی را تجربه کند تا اعتماد سهامداران دوباره جلب شود.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: سرمایه گذاران حقوقی همچنان در بازار هستند اما رشد اصلی بازار ناشی از ورود پول های جدید از سمت سرمایه گذار حقیقی است که این سرمایه گذار هم فعلا انگیزه چندانی برای ورود به بازار ندارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید